Gå til innhold

Hvorfor gir du dine barn ukepenger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da snakker jeg om barn i barneskolealder.. Mine får penger ved behov. 

Anonymkode: 907f6...0d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de lærer selv å disponere pengene til det de ønsker, og lærer å spare hvis det er noe de ikke har råd til med det første.

Anonymkode: 521ef...493

Skrevet

For at de skal lære å disponere penger.

De har ikke fått ukepenger før på mellomtrinnet da, og fra ungdomsskolen har de fått månedspenger.

De er ikke knyttet opp mot husarbeid, det mener jeg alle skal bidra med uten å få betalt for det. De får lommepenger fordi jeg er mammaen deres og det er min jobb å både forsørge dem og lære dem om sunn økonomi.

Anonymkode: c045e...843

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de lærer selv å disponere pengene til det de ønsker, og lærer å spare hvis det er noe de ikke har råd til med det første.

Anonymkode: 521ef...493

Dette. Dessuten kan det være at jeg og barna har forskjellige meninger om hva som er "ved behov". Kanskje de har veldig lyst til å bruke penger på noe som jeg ikke ser vitsen med. Da kan de ta den avgjørelsen selv, det er grei trening på å bli selvstendig. Og viser det seg at jeg likevel hadde "rett", så er det læring i det og.

De får ikke mer enn det jeg synes det er greit å sløse bort da, til å begynne med i alle fall. Øker etter hvert som de blir mer ansvarlige.

Anonymkode: 9ffb4...308

Skrevet

Fordi de skal lære å disponere egne penger.

Jeg får ikke penger ved «behov». Jeg får lønn og må disponere lønnen min. Det vil jeg barna mine skal lære også

Skrevet

For å la dem lære om penger.

De kan bare brukes en gang, og sparer man blir det etterhvert mye penger.

Mye god læring i å kjøpe selv og regne på hva man har råd til overs hvor mye man har igjen etterpå.

 

Anonymkode: 22eb6...5c8

Skrevet
56 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Fordi de skal lære å disponere egne penger.

Jeg får ikke penger ved «behov». Jeg får lønn og må disponere lønnen min. Det vil jeg barna mine skal lære også

Hehe, har hatt den samtalen noen ganger med 16-åringen ja ;)

Nei, verden fungerer ikke sånn at om du har brukt opp hele månedslønnen din i kantina på skolen og annet fjas og det er tomt når kompisene vil på kino siste helga i måneden så dukker det på mystisk vis opp påfyll. Da må du faktisk være hjemme, det blir ikke noe kino før neste lønn....

Anonymkode: c045e...843

Skrevet

Mine to eldste på 11 og 9 har faste arbeidsoppgaver i hjemme og får månedslønn. Dette for å lære å disponere penger😊 Fra ungdomsskolen vil de få en høyere sum i månedslønn, men da må de også kjøpe klær og annet selv slik at de lærer at penger ikke vokser på trær og at man faktisk må spare. Det samme gjorde jeg på ungdomsskolen og lærte mye av det😊

Skrevet
1 time siden, TinaK 1990 skrev:

Fordi de skal lære å disponere egne peng

Jeg får ikke penger ved «behov». Jeg får lønn og må disponere lønnen min. Det vil jeg barna mine skal lære også

Nettopp. Og de får ikke fem øre uten å jobbe. Dvs oppgaver utover normal rydding etter seg og å holde eget rom i orden og ta oppvaska og sånt. De kan påta seg faste jobber - ukesvask av hele huset, for eksempel - eller større enkeltjobber som å hente småsøsken en dag i uka eller måke/strø oppkjørselen hele vinteren.

Anonymkode: 9aeed...855

Skrevet
20 minutter siden, KineMor ♥C&M&O♥ skrev:

Mine to eldste på 11 og 9 har faste arbeidsoppgaver i hjemme og får månedslønn. Dette for å lære å disponere penger😊 Fra ungdomsskolen vil de få en høyere sum i månedslønn, men da må de også kjøpe klær og annet selv slik at de lærer at penger ikke vokser på trær og at man faktisk må spare. Det samme gjorde jeg på ungdomsskolen og lærte mye av det😊

Hvor mye tenker du at det holder til dn som går første året på ungdomsskolen?

Anonymkode: 907f6...0d5

Skrevet

Jeg har ikke bestemt meg enda, er heldigvis 1,5år til vi er der😅 Men rundt 1000-1500 i mnd tipper jeg. Det inkluderer da klær, kino, ut å spise med venner, sminke osv...😊

Skrevet
15 minutter siden, KineMor ♥C&M&O♥ skrev:

Jeg har ikke bestemt meg enda, er heldigvis 1,5år til vi er der😅 Men rundt 1000-1500 i mnd tipper jeg. Det inkluderer da klær, kino, ut å spise med venner, sminke osv...😊

1500 i mnd er utrolig mye synes jeg. er det vanlig å gi så mye?

Anonymkode: 521ef...493

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1500 i mnd er utrolig mye synes jeg. er det vanlig å gi så mye?

Anonymkode: 521ef...493

14-åringen min får 500 kr i måneden, mens 16-åringen får 1000 kr.

Mine handler ikke klær selv for det, pengene går til buss (når de ikke gidder gå), litt kantinemat på skolen av og til (i snitt en gang i uka, ellers har de matpakke) og resten går i helgene. De besøker venner, spleiser på pizza, potetgull og brus, de går på kino av og til, bowling osv. De er vel ute og spiser av og til også, alt fra en kebab til subway, en sjelden gang Peppes o.l. De går på badeland kanskje en gang i måneden. Sommerhalvåret går det jo også en del bensin til motorsykkelen.

Ikke noe problem å bruke opp pengene.

Jeg har bestrebet meg på å ligge midt på treet når det kommer til lommepenger, ikke gi mest og ikke gi minst. Min 16-åring får som sagt 1000 kr måneden, men bestekameraten med skilte foreldre får 1000 kr måneden av pappa og 200 kr uka av mamma....

Anonymkode: c045e...843

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

14-åringen min får 500 kr i måneden, mens 16-åringen får 1000 kr.

Mine handler ikke klær selv for det, pengene går til buss (når de ikke gidder gå), litt kantinemat på skolen av og til (i snitt en gang i uka, ellers har de matpakke) og resten går i helgene. De besøker venner, spleiser på pizza, potetgull og brus, de går på kino av og til, bowling osv. De er vel ute og spiser av og til også, alt fra en kebab til subway, en sjelden gang Peppes o.l. De går på badeland kanskje en gang i måneden. Sommerhalvåret går det jo også en del bensin til motorsykkelen.

Ikke noe problem å bruke opp pengene.

Jeg har bestrebet meg på å ligge midt på treet når det kommer til lommepenger, ikke gi mest og ikke gi minst. Min 16-åring får som sagt 1000 kr måneden, men bestekameraten med skilte foreldre får 1000 kr måneden av pappa og 200 kr uka av mamma....

Anonymkode: c045e...843

Hi spurte jo om barn i barneskolealder så da gikk jeg ut i fra at det var det. Det er stor forskjell på det og en 16 åring

Anonymkode: 521ef...493

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hi spurte jo om barn i barneskolealder så da gikk jeg ut i fra at det var det. Det er stor forskjell på det og en 16 åring

Anonymkode: 521ef...493

Kinemor sa hun ville øke til 1000-1500 når datteren begynte på ungdomsskolen og du spurte om det var vanlig å gi så mye. Da svarte jeg hva jeg gir mine tenåringer.

Min 14-åring går i 8.klasse og får 500 kr og eldste er 16 og går i 1.kl på vgs men har fått 1000 kr siden han gikk i 10.klasse.

Anonymkode: c045e...843

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1500 i mnd er utrolig mye synes jeg. er det vanlig å gi så mye?

Anonymkode: 521ef...493

Hvis du tar utgangspunkt i sifo sitt referansebudsjett tar de utgangspunkt i at en jente på 14 trenger 1330 kr pr mnd til klær og personlig pleie. Da har hun ingenting til fritidsaktiviteter, gaver, kino, bussbiletter, mat i kantina eller liknende. 

Hvis en jente skal betale alt dette selv er 1500 kr lite for en mnd.

Anonymkode: 149c5...7b6

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tar utgangspunkt i sifo sitt referansebudsjett tar de utgangspunkt i at en jente på 14 trenger 1330 kr pr mnd til klær og personlig pleie. Da har hun ingenting til fritidsaktiviteter, gaver, kino, bussbiletter, mat i kantina eller liknende. 

Hvis en jente skal betale alt dette selv er 1500 kr lite for en mnd.

Anonymkode: 149c5...7b6

Som jeg har skrevet over så gikk jeg ut i fra at det var barneskolebarn siden det var det hi spurte om, ikke 14 eller 16 åringer

Anonymkode: 521ef...493

Skrevet
På 29.1.2018 den 17.31, Anonym bruker skrev:

Fordi de lærer selv å disponere pengene til det de ønsker, og lærer å spare hvis det er noe de ikke har råd til med det første.

Anonymkode: 521ef...493

Dette, og for å lære at de må jobbe for penger. Noe må de gjøre gratis, som å ta ut søpla feks, men holder de rommet og skolesaker i orden, og rydder etter seg gjennom uken, får de ukelønn. Vi gjør ellers alt av husarbeid. Når de blir eldre, får de mer om de feks vasker badet hver fredag. Vi kommer alltid til å betale klær, innenfor vidde rammer. Ønsker de seg dure klær, må de kjøpe/ legge til penger selv. De er 9 og 11 år nå, så det er enda noen år igjen til større oppgaver.

Anonymkode: 04570...f5b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg har skrevet over så gikk jeg ut i fra at det var barneskolebarn siden det var det hi spurte om, ikke 14 eller 16 åringer

Anonymkode: 521ef...493

Hvis du leser hele tråden ser du at det var et svar på et innlegg der det var snakk om ungdomssoleelever.

Hvis du ser på de samme tallene for en jente på 12 vil tallet være 970 kr. Legg på litt til gaver, biletter, snop osv så blir 1000 kr veldig lite.

Anonymkode: 149c5...7b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...