Gå til innhold

14 åringen har ødelagt pc'n min. 😲

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er så uforsiktig med ting. 

Han har ødelagt sin egen pc. Han la den på gulvet og fikk tråkket på den.

Nå har han fader meg gjort det samme med min. Han fikk låne min for å gjøre lekser.

Hva er passende straff tenker dere, om han skal få noe straff. 

Anonymkode: 3ddae...e64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du skal straffe, men du kjøper selvfølgelig ikke en ny PC på en stund. Leksene kan han gjøre på skolen?

Anonymkode: 9aafb...587

Skrevet

Straffen blir jo at han er uten pc og ikke får låne av deg heller lenger. Fra nå må han bli igjen på skolen etter skoletid og gjøre lekser der på skolens pc'er 

Anonymkode: a700f...55c

Skrevet

Det er vel straff nok å ikke ha tilgang på pc hjemme. For du låner selvfølgelig ikke pc'en til han hvis du kjøper ny. Da får han gjøre leksene på skolen, biblioteket eller være kreativ på hvordan han skal løse det

Anonymkode: e8f72...9b1

Skrevet

Jeg må ha ny pc, da jeg bruker den i skole og jobbsammenheng. 

Hi.

Skrevet

Vet ikke helt om det er straff å ikke ha pc. Den bruker han kun til lekser, så det er nok ikke noe savn. 

Det blir litt vanskelig å sitte på skolen å gjøre lekser, da han tar buss. Han har en mil til skolen, så å gå det langs en sterkt trafikkert vei i mørket er jeg lei han skal gjøre. 

Han må nok låne min pc, når jeg får kjøpt meg en, men under oppsyn. 

Han er så utrolig uforsiktig med ting. Er ikke det eneste han har ødelagt ,eller mistet.  

Skrevet

Jobbe i hus og garasje for å tjene inn penger til å betale deg tilbake for å erstatte PCen? 

Skrevet

Du får ta av sparepengene hans og kjøpe ny pc til deg. 

Har han mer sparepenger igjen får han kjøpe til seg selv

Anonymkode: ed65a...5f8

Skrevet

Hadde min sønn gjort det hadde han måtte bidra til ny pc til meg. Hadde også fått i en brukt, stasjonær pc til han slik at sjansen for å ødelegge den er litt mindre. Er straff nok å måtte bruke mange penger på pc til mor👍

Anonymkode: 86fb4...75e

Skrevet

Hvis du bruker PC i jobb så får du vel pc gjennom arbeidsgiver?

gutten kan ta ut sparepenger for å kjøpe seg en ny til skolebruk. 

Han kan gjøre lekser på skolen eller biblioteket og du kan hente han på vei hjem fra jobb. 

Anonymkode: a8bc2...f76

Skrevet

Han må kjøpe ny til deg for sparepengene sine. Husk å kjøpe uflaksforsikring. Høres ut som den kan komme godt med.

Anonymkode: 22e2e...dbe

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får ta av sparepengene hans og kjøpe ny pc til deg. 

Har han mer sparepenger igjen får han kjøpe til seg selv

Anonymkode: ed65a...5f8

Enig. Å tråkke på en pc betyr at man er slumsete. Og nå har han vært slumsete med andres ting også. Det er dårlig gjort.

Anonymkode: 20c61...994

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi.

Men den nye pcen låner du ikke bort til ham.

Anonymkode: b9f7a...777

Skrevet

Går det bare en buss om dagen hos dere? 

Gjør en avtale med læreren om at lekser på og må gjøres i helgene. Da kan han sitte på nærmeste bibliotek.

Når jo formasjonen kommer får han sikkert en del penger. Da kan han først betale din pc og så vurdere om han vil kjøpe ny til seg selv.

Han er også gammel nok til å jobbe litt. Han kan tjene penger til å betale i Verdal din og.

En mulighet er også å la ham selge andre ting han har på finn. Skiutstyr, sykkel, merkeklær og andre ting kan gi en slump penger.

Anonymkode: eefc7...0b3

Skrevet

Kan godt hende at at innboforsikringen din kan betale? Evt reiseforsikringen hvis det skjedde utenfor hjemmet. 

Gutten burde betale evt egenandel eller deler av kosten for å kjøpe ny.

Anonymkode: d1e27...91b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi.

Da tar du fra sparekontoen hans og kjøper deg ny PC.

Skrevet

Synes det høres skikkelig slemt ut å ta av sparepengene hans! Greit han er uforsiktig, men barns sparekonto er vel til fremtiden - hus, bil, voksenting - ikke lek. Å ta de pengene er ikke riktig. Jobbe for de blir noe annet, jeg ville gitt oppgaver han må gjøre for å tjene opp pengene. Vaske, rydde, male eller andre ting han vanligvis ikke ville gjort. 

Anonymkode: 016e3...ab9

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det høres skikkelig slemt ut å ta av sparepengene hans! Greit han er uforsiktig, men barns sparekonto er vel til fremtiden - hus, bil, voksenting - ikke lek. Å ta de pengene er ikke riktig. Jobbe for de blir noe annet, jeg ville gitt oppgaver han må gjøre for å tjene opp pengene. Vaske, rydde, male eller andre ting han vanligvis ikke ville gjort. 

Skrekkelig uenig. Ta penger fra sparekonto, så kan han tjene de tilbake til konto igjen etterpå. Man tar vare på egne dyre ting og andres. Ellers svir det på pungen.

Anonymkode: a3f4f...dad

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sparekonto er til hus og bil? Altså hvor mange penger tror du folk setter på en vanlig sparekonto? 😂 

Anonymkode: 3ef7a...d47

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lek...? Å knuse noen andres DYRE gjenstander, og så erstatte dem - det sammenligner du med lek? Det er da tvert imot nyttig og nødvendig læring. Den beste ballasten man kan gi sitt barn er ikke en fylt konto, men en sterk ansvarsfølelse og gjennomføringsevne.

Anonymkode: 20c61...994

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slemt? 

Vi lærer våre barn at alt vi har koster penger. Vi lærer dem også hvordan vi får penger. Og vi lærer dem at vi tar vare på ting vi har. De er riktignok 5 og 9år, men de bruker allikevel en del av sine sparepenger hvis de ønsker seg dyre greier. Og de ville også måtte vært med å betale hvis de med vilje, eller med uvøren håndtering ødla noe i husstanden. 

Det regner jeg som en del av oppdragelsen rett og slett. Viten om at plastikkortet til mamma og pappa ikke er utømmelig og at ødelagte ting ikke automatisk gjenoppstår. 

Av en fjortenåring så hadde jeg forventet at han ikke la laptopen på gulvet (det forventer jeg av alle i husstanden, også 5åringen!), og ved så uvøren håndtering av dyre gjenstander hadde han måttet være med å betale for ny (at det er andre laptop med samme død gjør ikke saken bedre). Om han hadde måtte bruke sparepenger eller jobbe for å nedbetale er en avveining. 

Skrevet

Sparepengene til mine barn er bursdagspenger, penger fra sparebøssen o.l., langt fra penger til hus og bil ihvertfall.

Sparer barna dine til hus og bil? Hvor får de de pengene fra?

Mener du at du sparer til hus og bil for dem kanskje, da har det jo i tilfelle ingenting med barna sparing å gjøre, det er ikke penger de selv sparer.

De fleste skiller vel mellom sånne ting? Jeg har barn i forskjellig alder, og det eneste min 17-åring har på sin sparekonto er litt som er igjen av konfirmasjonspengene og litt han har spart selv fra bursdager o.l., dette er penger han selv styrer over og sparer til motorsykkeldeler, konsertbilletter osv.

Jeg sparer selvfølgelig til fremtiden jeg også, men ikke i barnas navn så de plutselig får kontroll over en konto med nok penger til hus og bil på 18-års dagen sin, da kunne det fort blitt litt av en russebil tror jeg ;)

Skrevet

Sparekonto er til hus og bil? Altså hvor mange penger tror du folk setter på en vanlig sparekonto? 😂 

Anonymkode: 3ef7a...d47

Her har barna over 150 000 på sine sparekonto , hjulpet av oss så klart, alt av dåp/bursdag/jul pengegaver går også dit...øremerket nettopp hus/bil/skole når de blir myndig (om 12år).

Ellers er jeg ikke uenig om at han bør betale...men å ta fra en konto blir kanskje for abstrakt? Hva med ekstrajobb?

Anonymkode: 5971f...ed4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her har barna over 150 000 på sine sparekonto , hjulpet av oss så klart, alt av dåp/bursdag/jul pengegaver går også dit...øremerket nettopp hus/bil/skole når de blir myndig (om 12år).

Ellers er jeg ikke uenig om at han bør betale...men å ta fra en konto blir kanskje for abstrakt? Hva med ekstrajobb?

Jeg skjønner ikke hvorfor folk sparer i barnas navn, det er virkelig ikke anbefalt.

For det første får de tilgang på pengene så fort de fyller 18 år, og en 18-åring som føler seg nyrik og bare skal bruke litt penger på russefeiring, sydentur osv kan fort svi av en del penger de angrer bittert på at de har gjort når de senere skal etablere seg.

For det andre er det ikke positivt i forhold til lånekassen å ha formue når de skal begynne på høyere studier.

Må da være mye bedre å spare i eget navn, betale ned mest mulig på gjelden osv så man står godt rustet til å hjelpe barna den dagen de faktisk skal kjøpe sin første bolig. Nå har du ingen garantier for hva som skjer med de pengene, kanskje bestemmer et av barna dine seg for at 4 mnd på loffen i USA er det pengene skal gå til. Sier ikke at det ikke gir gode minner og livserfaring det også, men det er kanskje ikke det du sparer til...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk sparer i barnas navn, det er virkelig ikke anbefalt.

For det første får de tilgang på pengene så fort de fyller 18 år, og en 18-åring som føler seg nyrik og bare skal bruke litt penger på russefeiring, sydentur osv kan fort svi av en del penger de angrer bittert på at de har gjort når de senere skal etablere seg.

For det andre er det ikke positivt i forhold til lånekassen å ha formue når de skal begynne på høyere studier.

Må da være mye bedre å spare i eget navn, betale ned mest mulig på gjelden osv så man står godt rustet til å hjelpe barna den dagen de faktisk skal kjøpe sin første bolig. Nå har du ingen garantier for hva som skjer med de pengene, kanskje bestemmer et av barna dine seg for at 4 mnd på loffen i USA er det pengene skal gå til. Sier ikke at det ikke gir gode minner og livserfaring det også, men det er kanskje ikke det du sparer til...

Vi sparer i vårt navn, for å unngå overformynderiet (ellers så kunne vi ikke hatt mer en 75 000kr pr barn). Og skrevet klausul på pengenes formål. Begge foreldre må signere og godkjenne hvis utak. I utgangspunktet når de er 25år, men kan brukes før hvis feks utdannelse.

ville aldri i verden hatt "åpen konto" til en 18-åring. 

-vil de reise rundt et år (jeg gjorde det, og det var fantastisk lærdom) så får de begynne å spare selv i en egen reisekonto. Det rekker de fint hvis de feks begynner når de er 15/16år.

Vi er da ikke amatører 😂😉 Jeg har vokst opp i en "blåruss-familie".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...