Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 jeg har nådd maxgrense på aap. Likevel anser nav meg for å ha behov for kompetanseheving og jeg forstår på de at de vil støtte et utdannelsesforløp. Men søkte om forlenging av aap, men fikk svar i dag, kun en mnd, fre februar til mars. Hva skjer med meg etter dette da? Jeg har jo ikke annen inntekt. Har hovedomsorgen for 3 barn. I tillegg må vi flytte, og har ikke funnet nytt sted å bo. Hele situasjonen tærer på... Anonymkode: ac0c4...cd6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Jeg har forstått det sånn at når du har nådd maksgrensen, så får du videre AAP, bare for få måneder av gangen. Med de nye reglene så er det strammet inn. Men 1 mnd var veldig lite da, det hadde jeg blitt stesset av. Anonymkode: d10c8...d9d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Det blir litt sånn, hvorfor gir de meg en mnd i det hele tatt da? Kan de ha skrevet feil, at det skulle stått mars 2019? Jeg syntes det hele ble veldig rart... Jeg har nådd maxgrensen. Men er jo ikke klar for i jobb desverre. Og det er også nesten umulig her uten kompetanseheving. Nav skrev at "du anses å ha behov for kompetanseheving uavhengig av hvilken ytelse du har" Jeg skjønner ikke hvilken annen ytelse enn aap det skulle vært engang.. hi Anonymkode: ac0c4...cd6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 Tror det har blitt med aap over grensen, du må søke måned for måned og får vare en måned av gangen. Men send en melding til saksbehandler gjennom mitt nav nå og be henne/han ringe deg så du får en oppklaring på dette Anonymkode: 126cb...444
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror det har blitt med aap over grensen, du må søke måned for måned og får vare en måned av gangen. Men send en melding til saksbehandler gjennom mitt nav nå og be henne/han ringe deg så du får en oppklaring på dette Anonymkode: 126cb...444 det kan vel ikke stemme? Må jeg få legen til å skrive ny legeærklæring hver mnd da? I tillegg er det jo værst når hele livet ditt hviler på usikkerhet, hvis de har tenkt at folk blir friske av det så forstår de ikke mye.. hi Anonymkode: ac0c4...cd6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 Burde du ikke søke om uførepensjon hvis du etter så lang tid fortsatt ikke er frisk nok til å jobbe? Om det er mer utdanning som er nødvendig for å komme jobb, hvorfor har du ventet så lenge med å begynne på den? Anonymkode: 17aa7...ae0
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 Hva er grunn til at du ikke kan ha noen form for lønnet arbeid? Hvilken kompetanseheving ser nav at du burde få for å være klar for å forsørge deg selv? Anonymkode: 39ec4...bb1
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er grunn til at du ikke kan ha noen form for lønnet arbeid? Hvilken kompetanseheving ser nav at du burde få for å være klar for å forsørge deg selv? Anonymkode: 39ec4...bb1 sykdom, som kan bli bedre. Veldig lite erfaring og uten utdanning kommer man ikke lett in på arb.markedet. Det er snakk om en bachelor med gode jobbmuligheter etterpå. hi Anonymkode: ac0c4...cd6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #9 Skrevet 28. januar 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Burde du ikke søke om uførepensjon hvis du etter så lang tid fortsatt ikke er frisk nok til å jobbe? Om det er mer utdanning som er nødvendig for å komme jobb, hvorfor har du ventet så lenge med å begynne på den? Anonymkode: 17aa7...ae0 jeg har vært mye verre, og det har tatt lang tid å bli bedre. Det har også vært saksbehandlingsfeil. Kom ikke inn på den utdanningen jeg søkte om i fjor, og har nå funnet noe nytt jeg kan trives med som er lettere å komme inn på. hi Anonymkode: ac0c4...cd6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #10 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: sykdom, som kan bli bedre. Veldig lite erfaring og uten utdanning kommer man ikke lett in på arb.markedet. Det er snakk om en bachelor med gode jobbmuligheter etterpå. hi Anonymkode: ac0c4...cd6 Er du frisk nok til å ta utdanning og hvofor skal du få utdanning betalt når andre må bruke lånekassa? Kan ikke du også gjøre det? Anonymkode: 17aa7...ae0
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #11 Skrevet 28. januar 2018 Det vil ikke gå med lånekassa, da det er langt fra nok til å leve på desverre. Jeg må være forsiktig så jeg ikke blir verre igjen, dermed er det nærmest utelukket å jobbe i tillegg til skole og barn. hi Anonymkode: ac0c4...cd6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #12 Skrevet 28. januar 2018 Jeg vil anta at det vedtaket du nå har fått kun er fordi de trenger mer tid til å gå gjennom saken din, Hi. Jeg hadde gått fire år på aap i fjor, da vurderte saksbehandler å gjøre et 1-2 mnd. vedtak inntil hun forhåpentligvis kunne få papirer fra lege/spesialist. Tok et møte med saksbehandler og forklarte hvordan det (ikke) fungerer i helsevesenet, la frem hele saken og forklarte hva som var realistisk mtp. fremover, og fikk da utvidet vedtaket for... 8-9 nye måneder (tror jeg det var). Og legeerklæringene har hun fått først senere, men de bekreftet jo bare det jeg hadde informert om. På det møtet sa saksbehandler også at min aap trolig ville bli forlenget videre etter det. Det som burde tatt maks tre måneder i utredning har det tatt fire år å få gjort i helsevesenet. Og fremdeles er jeg trolig ikke i mål utredningsmessig, så jeg antar at det blir videre aap på meg også. Gå inn på ditt nav her og nå og send en mail til din saksbehandler, da skal du få svar innen et par dager. Jeg vil tro dette bare er et kort vedtak fordi de trenger litt mer tid på å behandle saken din mtp. kompetanseheving siden det er kommet noen innstramninger nå fra nyttår som de må forholde seg til. Siden de skriver at de anser at du vil trenge kompetanseheving så hadde jeg ikke bekymret meg særlig. Men jeg forstår stresset ditt. Anonymkode: 7935b...885
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #13 Skrevet 28. januar 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil anta at det vedtaket du nå har fått kun er fordi de trenger mer tid til å gå gjennom saken din, Hi. Jeg hadde gått fire år på aap i fjor, da vurderte saksbehandler å gjøre et 1-2 mnd. vedtak inntil hun forhåpentligvis kunne få papirer fra lege/spesialist. Tok et møte med saksbehandler og forklarte hvordan det (ikke) fungerer i helsevesenet, la frem hele saken og forklarte hva som var realistisk mtp. fremover, og fikk da utvidet vedtaket for... 8-9 nye måneder (tror jeg det var). Og legeerklæringene har hun fått først senere, men de bekreftet jo bare det jeg hadde informert om. På det møtet sa saksbehandler også at min aap trolig ville bli forlenget videre etter det. Det som burde tatt maks tre måneder i utredning har det tatt fire år å få gjort i helsevesenet. Og fremdeles er jeg trolig ikke i mål utredningsmessig, så jeg antar at det blir videre aap på meg også. Gå inn på ditt nav her og nå og send en mail til din saksbehandler, da skal du få svar innen et par dager. Jeg vil tro dette bare er et kort vedtak fordi de trenger litt mer tid på å behandle saken din mtp. kompetanseheving siden det er kommet noen innstramninger nå fra nyttår som de må forholde seg til. Siden de skriver at de anser at du vil trenge kompetanseheving så hadde jeg ikke bekymret meg særlig. Men jeg forstår stresset ditt. Anonymkode: 7935b...885 tusen takk for godt svar! Jeg regner med du har rett, for var hos legen forrige uke. De har kommet med vedtaket veldig fort. Jeg skal selvsagt kontakte saksbehandler på mandag!! hi Anonymkode: ac0c4...cd6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #14 Skrevet 28. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: tusen takk for godt svar! Jeg regner med du har rett, for var hos legen forrige uke. De har kommet med vedtaket veldig fort. Jeg skal selvsagt kontakte saksbehandler på mandag!! hi Anonymkode: ac0c4...cd6 Skriv en pm til saksbehandleren inne på ditt nav. Du kan ikke lenger ringe Nav sentralt og bli satt over til saksbehandler - fikk jeg vite sist jeg forsøkte. Fikk ikke en gang legge igjen en kort beskjed til saksbehandler der. Må sende pm slik at saksbehandler kan ringe meg opp igjen. De kaller det visst forbedringer... Anonymkode: 7935b...885
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #15 Skrevet 28. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skriv en pm til saksbehandleren inne på ditt nav. Du kan ikke lenger ringe Nav sentralt og bli satt over til saksbehandler - fikk jeg vite sist jeg forsøkte. Fikk ikke en gang legge igjen en kort beskjed til saksbehandler der. Må sende pm slik at saksbehandler kan ringe meg opp igjen. De kaller det visst forbedringer... Anonymkode: 7935b...885 Kan man ikke det heller lenger Forbedringer og forbedringer..... Hvor sender man melding til saksbehandler da, er det der det står "send melding til NAV"? For det er jo helt håpløst tregt å få svar fra. Eller er det en annen plass man kan sende pm? Jeg trodde man skulle kunne kommunisere med saksbehandler i denne nye digitale aktivitetsplanen, men jeg finner ikke ut av det. Ikke hi altså Anonymkode: d10c8...d9d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #16 Skrevet 28. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: jeg har vært mye verre, og det har tatt lang tid å bli bedre. Det har også vært saksbehandlingsfeil. Kom ikke inn på den utdanningen jeg søkte om i fjor, og har nå funnet noe nytt jeg kan trives med som er lettere å komme inn på. hi Anonymkode: ac0c4...cd6 Det er jo ikke saksbehandlingsfeil at du ikke kom inn på den utdanningen du søkte i fjor. Det betyr jo egentlig at du var klar til å starte utdanning i fjor men du har gått et helt år ekstra på stønad fordi du søkte på noe du ikke kom inn på. De fleste som skal studere søker på mer enn en ting eller ett sted, nettopp fordi man ukke er garantert opptak. Anonymkode: 89572...33a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #17 Skrevet 28. januar 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan man ikke det heller lenger Forbedringer og forbedringer..... Hvor sender man melding til saksbehandler da, er det der det står "send melding til NAV"? For det er jo helt håpløst tregt å få svar fra. Eller er det en annen plass man kan sende pm? Jeg trodde man skulle kunne kommunisere med saksbehandler i denne nye digitale aktivitetsplanen, men jeg finner ikke ut av det. Ikke hi altså Anonymkode: d10c8...d9d Var i hvert fall den beskjeden jeg fikk da jeg ringte 55 55 33 33 sist, skulle da bare gi en veldig kort beskjed (hadde da ikke pc tilgjengelig), men det fikk jeg altså ikke gjort. Ja, er der det står "send melding til Nav". Jeg har faktisk fått ganske raskt svar fra saksbehandler når jeg har brukt den, så mulig det kanskje fungerer bedre for saksbehandler. Jeg tror likevel ikke det går riktig vei, for det distanserer brukerne enda mer fra systemet, og det tror jeg i lengden vil virke mot sin hensikt. Det å holde motivasjonen oppe hvis man aldri har noen kontakt med noen i systemet, det er ikke enkelt, og jeg tror mange vil falle av av den grunn. Prøv å sende en melding inne på ditt nav. Mener de da må ha svart innen to arb.dager. Anonymkode: 7935b...885
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #18 Skrevet 28. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var i hvert fall den beskjeden jeg fikk da jeg ringte 55 55 33 33 sist, skulle da bare gi en veldig kort beskjed (hadde da ikke pc tilgjengelig), men det fikk jeg altså ikke gjort. Ja, er der det står "send melding til Nav". Jeg har faktisk fått ganske raskt svar fra saksbehandler når jeg har brukt den, så mulig det kanskje fungerer bedre for saksbehandler. Jeg tror likevel ikke det går riktig vei, for det distanserer brukerne enda mer fra systemet, og det tror jeg i lengden vil virke mot sin hensikt. Det å holde motivasjonen oppe hvis man aldri har noen kontakt med noen i systemet, det er ikke enkelt, og jeg tror mange vil falle av av den grunn. Prøv å sende en melding inne på ditt nav. Mener de da må ha svart innen to arb.dager. Anonymkode: 7935b...885 Er veldig enig med deg. Det er veldig lett å "gjemme" seg når man ikke trenger å snakke med noen. Jeg tror at det hadde vært bedre å hatt mer personlig kontakt. Selv har jeg vært på AAP i nesten 2 år + 1 år sykemelding. Og på de nesten 3 årene så har jeg vært på kun et samarbeidsmøte, og et veldig kort møte med bare saksbehandler som jeg ba om fordi jeg trengte litt informasjon. Jeg synes egentlig at det bare var fint for jeg var veldig syk, men jeg tror nok at jeg hadde hatt godt av å hatt litt mer kontakt. Anonymkode: d10c8...d9d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #19 Skrevet 28. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er veldig enig med deg. Det er veldig lett å "gjemme" seg når man ikke trenger å snakke med noen. Jeg tror at det hadde vært bedre å hatt mer personlig kontakt. Selv har jeg vært på AAP i nesten 2 år + 1 år sykemelding. Og på de nesten 3 årene så har jeg vært på kun et samarbeidsmøte, og et veldig kort møte med bare saksbehandler som jeg ba om fordi jeg trengte litt informasjon. Jeg synes egentlig at det bare var fint for jeg var veldig syk, men jeg tror nok at jeg hadde hatt godt av å hatt litt mer kontakt. Anonymkode: d10c8...d9d Jeg må ærlig talt si at jeg ikke helt skjønner den nye digitale aktivitetsplanen min heller Anonymkode: d10c8...d9d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #20 Skrevet 28. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er veldig enig med deg. Det er veldig lett å "gjemme" seg når man ikke trenger å snakke med noen. Jeg tror at det hadde vært bedre å hatt mer personlig kontakt. Selv har jeg vært på AAP i nesten 2 år + 1 år sykemelding. Og på de nesten 3 årene så har jeg vært på kun et samarbeidsmøte, og et veldig kort møte med bare saksbehandler som jeg ba om fordi jeg trengte litt informasjon. Jeg synes egentlig at det bare var fint for jeg var veldig syk, men jeg tror nok at jeg hadde hatt godt av å hatt litt mer kontakt. Anonymkode: d10c8...d9d Det er egentlig bare sunn fornuft. De sitter på forskning som viser at jo lengre noen går uten å være i jobb, jo mindre sjanse er det for at de kommer tilbake i jobb. Noe av årsaken til det er jo nettopp det at man mister kontakt med jobben, kolleger, sosiale ting. Da er det merkelig at også Nav skal kutte det meste av kontakten til brukerne. Tror det er tre møter jeg har hatt på over fire år, og jeg har bedt om de møtene selv. Du nevner aktivitetsplanen... les den nøye, og om det er ting du ikke forstår eller ikke er enig i er riktig, da bør du ikke skrive under på den. Jeg har opplevd at Nav har skrevet helt feil aktivitetsplan til meg. De trykker gjerne bare på noen koder så kommer en standardtekst, hvis saksbehandler da trykker feil så kommer selvfølgelig også feil informasjon/vedtak opp. Så ikke skriv under på noe du ikke forstår eller mener er feil, for når du skriver under så forplikter du deg jo også til planen. Anonymkode: 7935b...885
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #21 Skrevet 28. januar 2018 Om du sender en melding via mitt nav skal du ha svar innen to dager. Anonymkode: 126cb...444
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå