Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #1 Skrevet 27. januar 2018 Skal kanskje bli satt igang, og hører mye snakk om ballonger, aldri hørt om det før. Fødte for 12 år siden da ble jeg satt igang med piller i underlivet som ga intense rier, på den tiden var det ikke snakk om ballong. Er dette noe nytt? Og er det stor forskjell fra å bli satt igang med stikkpiller? Anonymkode: 7b8f7...8e4
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #2 Skrevet 27. januar 2018 https://helsenorge.no/fodsel/igangsetting-av-fodsel Står om det her, Foley-kateter. Ikke nettopp noen ny metode, nei. Anonymkode: 6a922...bce
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #3 Skrevet 27. januar 2018 Heisann! Ballong er et kateter vi fører inn i livmorhalsen og fyller med saltvann. Dette for å "irritere" og modne livmorhalsen. Veldig varierende hvor raskt fødselen starter. Noen får rier etter kort tid, mens andre kan gå i en dag eller to. Hvis dette ikke fungerer, prøver vi noe annet. Er ikke sikker på når det ble tatt i bruk, men har hvertfall vært normalt den studen jeg har vært jordmor. Hvilken måte de bruker, kommer an på hvor moden du er Med tabletter kan vi ikke styre riene, det kan vi med ballong. Hvis riene blir for intense, kan ballongen falle ut- evt kan vi ta den ut! Anonymkode: ace14...7db
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Heisann! Ballong er et kateter vi fører inn i livmorhalsen og fyller med saltvann. Dette for å "irritere" og modne livmorhalsen. Veldig varierende hvor raskt fødselen starter. Noen får rier etter kort tid, mens andre kan gå i en dag eller to. Hvis dette ikke fungerer, prøver vi noe annet. Er ikke sikker på når det ble tatt i bruk, men har hvertfall vært normalt den studen jeg har vært jordmor. Hvilken måte de bruker, kommer an på hvor moden du er Med tabletter kan vi ikke styre riene, det kan vi med ballong. Hvis riene blir for intense, kan ballongen falle ut- evt kan vi ta den ut! Anonymkode: ace14...7db Takk! Jeg har litt angst for å bli satt igang igjen med pillene, fikk storm rier og intenst fødsel med dem. Så håper jo kanskje det kan være greit å prøve ballong denne gangen da? man får vel ikke bestemme sånnt selv, men synes det er rart jeg ikke fikk tilbudet om ballong først sist, men så var jo babyen stressa så de ville vel ha igang fødselen kjapt? Anonymkode: 7b8f7...8e4
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Takk! Jeg har litt angst for å bli satt igang igjen med pillene, fikk storm rier og intenst fødsel med dem. Så håper jo kanskje det kan være greit å prøve ballong denne gangen da? man får vel ikke bestemme sånnt selv, men synes det er rart jeg ikke fikk tilbudet om ballong først sist, men så var jo babyen stressa så de ville vel ha igang fødselen kjapt? Anonymkode: 7b8f7...8e4 Jeg foretrekker ballong, da det kan være en mildere måte å starte den på i tillegg til at man har litt mer kontroll. Med tabletter (cytotec) KAN det også gå laang tid evt ikke gi resultater. Alt er så varierende fra kvinne til kvinne Dem gjør ei vurdering ut i fra en vaginal undersøkelse for å se hvordan du ligger an. Er du veldig moden er det ikke sikkert det er mulighet å bruke ballong- da må de gå ett skritt videre. Det er svært varierende og individuell vurdering HVIS det skulle bli cytotec, kan du heller gi beskjed hvordan din opplevelse var sist. Kanskje du kan få en mindre dose enn du fikk sist. Stormrier er noe vi IKKE ønsker! Anonymkode: ace14...7db
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #6 Skrevet 27. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg foretrekker ballong, da det kan være en mildere måte å starte den på i tillegg til at man har litt mer kontroll. Med tabletter (cytotec) KAN det også gå laang tid evt ikke gi resultater. Alt er så varierende fra kvinne til kvinne Dem gjør ei vurdering ut i fra en vaginal undersøkelse for å se hvordan du ligger an. Er du veldig moden er det ikke sikkert det er mulighet å bruke ballong- da må de gå ett skritt videre. Det er svært varierende og individuell vurdering HVIS det skulle bli cytotec, kan du heller gi beskjed hvordan din opplevelse var sist. Kanskje du kan få en mindre dose enn du fikk sist. Stormrier er noe vi IKKE ønsker! Anonymkode: ace14...7db Takk for svar Jeg fikk rier ca 4 timer etter første pillene, de hadde akkurat satt inn dose nummer to da riene kom for full guffe, så det ble veldig intenst, smertefult og ikke lang fødsel, fikk ikke epidural så besvimte flere ganger under fødsel. Så kanskje det var for mye for meg? Jeg håper jeg kan få prøve ballong da hvis det blir aktuelt denne gangen Anonymkode: 7b8f7...8e4
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #7 Skrevet 27. januar 2018 Hos meg vurderte de ballong, men da jeg var tredjegangsfødende var jeg såpass moden at de valgte å bare ta vannet. Det gikk veldig fint. Anonymkode: 015de...acd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #8 Skrevet 27. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hos meg vurderte de ballong, men da jeg var tredjegangsfødende var jeg såpass moden at de valgte å bare ta vannet. Det gikk veldig fint. Anonymkode: 015de...acd Okei, her tok de ikke vannet før jeg var sånn 6 cm? hvorfor venter man så lenge med å ta vannet? Anonymkode: 7b8f7...8e4
Julie (: Skrevet 27. januar 2018 #9 Skrevet 27. januar 2018 Jeg har blitt satt igang to ganger med ballong, og det er veldig fint. Får kroppen igang på en slow måte. Hos meg har neste steg vært å ta vannet og da har ungene kommet fort etterpå. Ikke hatt noe drypp eller noe sånt. Tror igangsettelsene har gått veldig greit på grunn av den ballongen. Lykke til! Ballongkateter er ikke noe å grue seg til
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #10 Skrevet 27. januar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei, her tok de ikke vannet før jeg var sånn 6 cm? hvorfor venter man så lenge med å ta vannet? Anonymkode: 7b8f7...8e4 Fordi fødselen ofte går veldig fort etter vannet er tatt. Her hadde jeg 3 cm, de tok vannet og 50 min senere var babyen født. Det var sinnsykt intenst med slike stormrier. Anonymkode: 974e8...c95
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #11 Skrevet 27. januar 2018 Man er helt avhengig av litt åpning for å bruke ballong. Er livmorhalsen helt lukket vil den ikke kunne settes der den skal. Jeg ble satt igang for 12 og 10 år siden og ballong ble diskutert men siden jeg var helt umoden så ble det tabletter. Anonymkode: 5a19e...e9a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #12 Skrevet 27. januar 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei, her tok de ikke vannet før jeg var sånn 6 cm? hvorfor venter man så lenge med å ta vannet? Anonymkode: 7b8f7...8e4 Fordi det hjelper til på rotasjonen til barnet, så det er best at det går av seg selv. Jo mer vi tukler med fødselen, jo mer baller det på seg og vi må sette i gang flere tiltak for å hjelpe barnet ut. Hvis fødselen mot formodning ikke skulle starte hvis vi tar vannet, er det økt infeksjonsfare og vi må starte antibiotika-behandling etter ett døgn. Her jeg jobber er vannet en av de siste tingene vi prøver for å starte fødselen. Anonymkode: ace14...7db
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #13 Skrevet 27. januar 2018 De prøvde å sette inn ballong hos meg men fikk det ikke helt til og det var veldig smertefullt for meg. Fikk ikke tabletter, men en slags gel de sprøytet inn hver 4. time for å sette igang fødselen. Anonymkode: aad6f...a04
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #14 Skrevet 27. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg foretrekker ballong, da det kan være en mildere måte å starte den på i tillegg til at man har litt mer kontroll. Med tabletter (cytotec) KAN det også gå laang tid evt ikke gi resultater. Alt er så varierende fra kvinne til kvinne Dem gjør ei vurdering ut i fra en vaginal undersøkelse for å se hvordan du ligger an. Er du veldig moden er det ikke sikkert det er mulighet å bruke ballong- da må de gå ett skritt videre. Det er svært varierende og individuell vurdering HVIS det skulle bli cytotec, kan du heller gi beskjed hvordan din opplevelse var sist. Kanskje du kan få en mindre dose enn du fikk sist. Stormrier er noe vi IKKE ønsker! Anonymkode: ace14...7db Hei jordmor. Hva er stormrier? Hilsen hun med to styrtfødsler bak seg, den andre igangsatt med cytotec, men som aldri har hørt uttrykket før 😉 Anonymkode: e64ca...4f2
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #15 Skrevet 27. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei jordmor. Hva er stormrier? Hilsen hun med to styrtfødsler bak seg, den andre igangsatt med cytotec, men som aldri har hørt uttrykket før 😉 Anonymkode: e64ca...4f2 Sterke rier med lite eller ingen pause mellom. Anonymkode: 974e8...c95
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #16 Skrevet 27. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Her jeg jobber er vannet en av de siste tingene vi prøver for å starte fødselen. Anonymkode: ace14...7db Det kan godt være at det var slik da de tok vannet hos meg også. Jeg ble satt i gang midt på natta pga svangerskapsforgiftning som brått ble mye verre, så det var litt hastverk. Men ble en fin fødsel, 4 timer med modningsrier, og kun 15 min med det jeg vil kalle vonde fødselsrier. Hadde det ikke vært for den hel... hodeverken jeg hadde pga blodtrykket, hadde det vært min beste og letteste fødsel. 😊 men den hodeverken var helt helt grusom. På et tidspunkt husker jeg at jeg vurderte å klore ut øynene mine, for å lette på trykket. Takk gud for blodtrykksmedisiner altså! Anonymkode: 015de...acd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #17 Skrevet 27. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei jordmor. Hva er stormrier? Hilsen hun med to styrtfødsler bak seg, den andre igangsatt med cytotec, men som aldri har hørt uttrykket før 😉 Anonymkode: e64ca...4f2 Takk for svar. Jeg følte nok kanskje at det lå litt i ordet, men jeg har som sagt aldri hørt det før. Definitivt stormrier her da. Det var som om noen bare skrudde de på her, og pang - så var jeg i fødsel. Null pause før ungene var ute. Anonymkode: e64ca...4f2
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #18 Skrevet 28. januar 2018 ikke så veldig nytt, fikk det selv for snart 5 år siden det var veldig bra virking Anonymkode: b0613...16e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå