Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #1 Skrevet 27. januar 2018 Sønnen min går i 1.klasse å nå har de begynt med lekser som må gjøres på pc,å innleveres der. Min pc er veldig gammel og synger på siste verset nå,har heller ikke råd til å kjøpe en ny pc. Kan skolen virkelig forlange at vi må ha pc for å få gjort leksene? Jeg alenemamma og holder på å ta en utdannelse så en pc er virkelig ikke prioritert. Anonymkode: c6a15...c45
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #2 Skrevet 27. januar 2018 Skolen kan ikke forlange at du har PC dersom lekser skal gjøres elektronisk må skolen legge til rette slik at disse kan gjøres på skolen, på leksehjelp etc med skolens utstyr. Anonymkode: 9fbb2...1d4
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #3 Skrevet 27. januar 2018 Ja. Her får du enten tilgang på å låne pc på skolen eller de oppfordrer foreldre uten å låne på biblioteket. Så da må man finne ut hva men har tid og råd til. Anonymkode: 369bb...b36
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min går i 1.klasse å nå har de begynt med lekser som må gjøres på pc,å innleveres der. Min pc er veldig gammel og synger på siste verset nå,har heller ikke råd til å kjøpe en ny pc. Kan skolen virkelig forlange at vi må ha pc for å få gjort leksene? Jeg alenemamma og holder på å ta en utdannelse så en pc er virkelig ikke prioritert. Anonymkode: c6a15...c45 Da må du si til dem at dette ikke går, og at han i så fall må få jobbe med tingene på skolens pc i leksehjelp-tida. Eller at han får en alternativ oppgave med samme læringsmål. Anonymkode: d865d...183
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 De kan kreve at lekser gjøres på PC, men de kan ikke kreve at du kjøper pc. Her har barna tilgang til å gjøre lekser på skolens pc-rom noen ettermiddager i uka. Barna som vokser opp i dag er helt avhengig av å kunne bruke pc, og jo før de starter jo bedre er det. Men vi har et gratis skole prinsipp som står sterkt, derfor skal skolen legge tilrette så skolearbeid som må gjøres på pc kan gjøres på skolens pc'er. Anonymkode: 8173c...36f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #6 Skrevet 27. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Skolen kan ikke forlange at du har PC dersom lekser skal gjøres elektronisk må skolen legge til rette slik at disse kan gjøres på skolen, på leksehjelp etc med skolens utstyr. Anonymkode: 9fbb2...1d4 Han går i 1.klasse så de har ingen leksehjelp. Anonymkode: c6a15...c45
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #7 Skrevet 27. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja. Her får du enten tilgang på å låne pc på skolen eller de oppfordrer foreldre uten å låne på biblioteket. Så da må man finne ut hva men har tid og råd til. Anonymkode: 369bb...b36 Låne på biblioteket er ikke en mulighet når jeg ikke kan hente småen på SFO før 16.30. Da er biblioteket stengt før vi kommer oss der ettersom vi er avhengig av buss. Anonymkode: c6a15...c45
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #8 Skrevet 27. januar 2018 Men hvis du er under utdanning, trenger vel du pc også? Anonymkode: 2afe4...c7f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #9 Skrevet 27. januar 2018 Ville vel uansett prioritert å kjøpe inn en pc, ikke den dyreste, men en som fungerer til enkel bruk. Barnet ditt vil få mer og mer bruk for det fremover, og du gjør det mye enklere for ham ved å ha en pc tilgjengelig, for nei, du kan ikke la være å gjøre den leksa. Han må bare gjøre den på skolens PC i stedet. Man får helt ok PCer til et par tusenlapper. Anonymkode: 1600f...e7f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #10 Skrevet 27. januar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville vel uansett prioritert å kjøpe inn en pc, ikke den dyreste, men en som fungerer til enkel bruk. Barnet ditt vil få mer og mer bruk for det fremover, og du gjør det mye enklere for ham ved å ha en pc tilgjengelig, for nei, du kan ikke la være å gjøre den leksa. Han må bare gjøre den på skolens PC i stedet. Man får helt ok PCer til et par tusenlapper. Anonymkode: 1600f...e7f Selvfølgelig kan han la være. Lekser er ikke lovhjemlet noe sted. Lekser har heller ingen dokumenterbar læringseffekt i barneskolen, med unntak av helt konkrete småting som f eks "øve på femgangen" og andre utenat-oppgaver (som fint kan gjøres uten pc.) Anonymkode: d865d...183
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #11 Skrevet 27. januar 2018 Skolen kan ikke kreve at han gjør lekser. Punktum. Men jeg ville nok prøvd å bruke den gamle pc'en likevel for guttens skyld, så han får øvelsen. Anonymkode: f8c97...491
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #12 Skrevet 27. januar 2018 Bare snakk om skolen. På vår skole har de også lekse på PC. Dette er et område der foreldre gjerne ikke har så mye å rutte med. De elevene som ikke har tilgang på PC hjemme avtaler med skolen og så gjør de leksene på datarommet på skolen sammen med en av lærerne (helt uavhengig av leksehjelp). Anonymkode: acbe7...5d1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #13 Skrevet 27. januar 2018 Nå skal vi ikke glemme at en del steder i Norge, ikke har internett. Blant annet her hvor vi bor, ingen operatører klarer levere. Ser ikke ut til at telenor har tenkt å gjøre noe med det. Nå har det ikke vært skolebarn på noen år. Men nå er her ti barn som etterhvert skal begynne på skolen. Må jo være et system for dem som ikke har nett.....( og det må jo gjelde de som ikke har pc og.)Eller skal man måtte flytte fra hele bygdesamfunn. Anonymkode: 2bed0...c1d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #14 Skrevet 27. januar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå skal vi ikke glemme at en del steder i Norge, ikke har internett. Blant annet her hvor vi bor, ingen operatører klarer levere. Ser ikke ut til at telenor har tenkt å gjøre noe med det. Nå har det ikke vært skolebarn på noen år. Men nå er her ti barn som etterhvert skal begynne på skolen. Må jo være et system for dem som ikke har nett.....( og det må jo gjelde de som ikke har pc og.)Eller skal man måtte flytte fra hele bygdesamfunn. Anonymkode: 2bed0...c1d Ehhh..... du er da vitterlig på nett siden du er her inne???? Har du nett på telefon kan du få nett på PC. Man må ikke ha fiber, kabel eller ADSL-linje. Du kan kjøpe er data-simkort, enten som en del av tlf.abo ditt (jeg betaler 20 kr ekstra hver måned for å ha dette) eller et helt eget abo. Anonymkode: 9fbb2...1d4
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #15 Skrevet 27. januar 2018 Ja, men skolen skal ha ett opplegg for de som ikke har slikt hjemme. Her har skolen ett enkelt opplegg, men det betyr at foreldre må siifra til skolen om de ikke har. For ungenes del så skal de slippe å la andre få vite dette. Barna kan sitte på skolen etter skoletid og jobbe med dette, siden ipad/data er låst inn må lærer åpne. Dette har alle mulighet til og nesten hver dag, det må bare sjekkes før skoleslutt slik at lærer kan finne en som kan ta ansvar og låse inn det det gjelder om han ikke er på skolen etter skoletid. Min datter har data, ipad og annet hjemme hun kan bruke men velger ofte dette siden hun syns hun får gjort mer der. Hun får konsentrert seg mer. Det er også stasjonære pcer på biblioteket alle kan bruke. Da avtaler de med kontordamen eller rektor, siden det er de som låser de inn og har kontroll med det. Skolen ønsker en åpen skole selv etter skoletid, så ungene får bruke biblioteket til å gjøre lekser, lese og spille sammen. Noen kan også få låne pc og ha hjemme. Dette er ikke noe som er offentlig kjent, for de har ikke så mange at de kan låne ut til de som egentlig ikke trenger dette. Jeg vet dette er mulig for når jeg var foreldrekontakt var det en foreldre som kom til meg og sa hun syns det var vanskelig med at ungene hadde lekser på nett. Jeg tok kontakt med rektor. Vi hadde en liten samtale og da kom dette frem, sammen med alle de andre mulighetene. For de som ikke bor nære skolen er det ikke like enkelt å være på skolen etter skoletid, så da kunne de låne ut pc. For denne moren løste dette seg kjapt og enkelt, men forødre må ta kontakt med skolen. Anonymkode: 90e77...9fa
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #16 Skrevet 27. januar 2018 Han får jo bruke den nå men den kommer veldig snart til å ryke,den er veldig gammal å alt mulig er galt med den. Den har blitt gjenopplivet flere ganger men har den nok ikke lenge denne gangen. Anonymkode: c6a15...c45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå