Gå til innhold

Jeg blir blir nektet ammefri.

Anbefalte innlegg

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet så mange som svarer uten å ha peiling.

Ifølge arbeidsmiljøloven har du krav på minimum 1 time betalt ammefri hver dag frem til barnet er 1 år, så lenge du jobber 7 timer eller mer (inkludert pause). I tariffavtalen kan du ha krav om mer, men det er ikke mulig å gi dårligere vilkår enn det som står i arbeidsmiljøloven. 

''I tillegg har alle arbeidstakere, også arbeidstakere med kortere dag enn 7 timer, rett til så mye ammefri som de har behov for. Det er ingen øvre grense for alder i forhold til retten til ubetalt ammefri.'' - Kopiert fra ammehjelpen.

Det stilles altså ingen krav om at barnet har ''ekstra behov for morsmelk'' eller at det er ''spesielle medisinske nærings-problemer''. Arbeidsgiver kan kreve attest på at du ammer. 

Pumping er likestilt med amming. 

https://ammehjelpen.no/artikkel/54/Ammefri

Anonymkode: aefaf...fc2

Nå hoppet du jo glatt over det strategiske ordet ubetalt når du kopierte inn;

I tillegg har alle arbeidstakere, også arbeidstakere med kortere dag enn 7 timer, rett til så mye ubetalt ammefri som de har behov for. Det er ingen øvre grense for barnets alder i forhold til retten til ubetalt ammefri.

Anonymkode: 6c4ec...110

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver ikke noe om hvor lenge hun har denne rettigheten. 

Anonymkode: a8187...1dc

I vår tariff er det ingen grense oppad på alder. Har snakket med de. 

HI

Anonymkode: 5d12f...041

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I vår tariff er det ingen grense oppad på alder. Har snakket med de. 

HI

Anonymkode: 5d12f...041

Men hvilken grun bruker de til å si nei?

Anonymkode: 53e2f...a55

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå hoppet du jo glatt over det strategiske ordet ubetalt når du kopierte inn;

I tillegg har alle arbeidstakere, også arbeidstakere med kortere dag enn 7 timer, rett til så mye ubetalt ammefri som de har behov for. Det er ingen øvre grense for barnets alder i forhold til retten til ubetalt ammefri.

Anonymkode: 6c4ec...110

Ja, du har rett, jeg glemte et ''ubetalt'', selv om det kom frem litt senere i avsnittet. 

Beklager det! 

Anonymkode: aefaf...fc2

Skrevet

Hvem passer på barnet mens du er på jobb? Jeg ammet min til han var 16 mnd og hadde aldri ammefri selv om jeg begynte å jobbe da han var 9 mnd. Ammet før jeg dro, da jeg kom hjem og ved leggetid. Holder i massevis når de i tillegg spiser fast føde. 

Anonymkode: f4ab0...bc0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ammet også til barnet var 2 år. Og det er så typisk at kvinner kommer med syke teorier i disse situasjonene: "Du vil ha mer fri", "Du vil bare ha kortere arbeidstid", "Du sliter visst med å løsrive deg fra babyen", "Du er pervers".

Hold teoriene for dere selv. Det har ingen hold i virkeligheten. Det handler om nærhet, sunnhet og forskning som tydelig viser at brystmelk er gull!

Anonymkode: dd05e...efa

Men MÅ det skje midt i arbeidstiden,da? Om en MÅ amme en unge som spiser vanlig mat og drikke, hvorfor ikke en gang før jobb og en gang etter jobb? 

Anonymkode: 00b40...678

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke krav på ammefri utover barnets første leveår. 

Du har en arbeidsgiver som skal drive en bedrift. Å innvilge ammefri til barnet er to år er noe de færreste gjør. Behovet for morsmelk er heller ikke så stort når barnet er 14 mnd. Tror dette handler mer om at du har vansker med å løsrive deg fra barnet.

Anonymkode: 80c16...192

Det du sier stemmer ikke. Du har krav på ammefri så lenge barnet ammes. Og den timen er ikke betalt, så arb.giver taper ikke på det.

Anonymkode: ae942...5cf

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier stemmer ikke. Du har krav på ammefri så lenge barnet ammes. Og den timen er ikke betalt, så arb.giver taper ikke på det.

Arbeidsgiver taper jo selvfølgelig på det, bare ikke så mye. Det er mange fler utgifter til ansatte enn bare lønn 😂.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver taper jo selvfølgelig på det, bare ikke så mye. Det er mange fler utgifter til ansatte enn bare lønn 😂.

Syns du det er veldig morsomt...? På de fleste arbeidsplasser som hennes vil det løse seg med å flytte litt rundt på noen turnuser. Helt uten ekstra utlegg. Men her er visst sjefen vrang.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke direkte feil men heller ikje riktig. 

Du har krapp ubetalt fri FOR å amme. Du har ikke krav på ubetalt fri FORDI du ammer. Har du behov for å amme i arbeidstiden jan du kreve fri til den tiden det tar. Du han ikke kreve fri fordi du ammer barnet før leggetid dersom du ikke jobber på det tidspunktet. 

Anonymkode: 3b41e...60f

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke direkte feil men heller ikje riktig. 

Du har krapp ubetalt fri FOR å amme. Du har ikke krav på ubetalt fri FORDI du ammer. Har du behov for å amme i arbeidstiden jan du kreve fri til den tiden det tar. Du han ikke kreve fri fordi du ammer barnet før leggetid dersom du ikke jobber på det tidspunktet. 

Nei, det trodde jeg var selvsagt. Regnet med at hun f eks vil amme barnet til frokost og dermed trenger å komme senere på jobb enn 06.45.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det trodde jeg var selvsagt. Regnet med at hun f eks vil amme barnet til frokost og dermed trenger å komme senere på jobb enn 06.45.

Å det er slett ikke selvsagt for alle. Mange synes å tro at retten til ammefri gir deg rett til gå fra jobb for å hente tidligere i barnehage....

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns du det er veldig morsomt...? På de fleste arbeidsplasser som hennes vil det løse seg med å flytte litt rundt på noen turnuser. Helt uten ekstra utlegg. Men her er visst sjefen vrang.

Der er ikke mange arbeidsplasser der det "vil løse seg med å flytte litt rundt på noen turnuser" at en ansatt skal være borte fra jobb 2 timer pr dag... 

Jeg jobbet sammen med ei som hadde ammefri for et par år siden og når jeg slet med å få sommerturnusen til å gå opp foreslo hun at jeg kunne samle all ammetiden hennes på fredagen (altså jobbe fulle dager mandag til torsdag og så 5 timer fri på fredag! Da så jeg virkelig ikke behovet for ammefri...

Skrevet

Jo, den første timen med ammefri er betalt. Les AML! 

Anonymkode: 516cc...b9f

Skrevet
49 minutter siden, skjotta skrev:

Der er ikke mange arbeidsplasser der det "vil løse seg med å flytte litt rundt på noen turnuser" at en ansatt skal være borte fra jobb 2 timer pr dag... 

Jeg jobbet sammen med ei som hadde ammefri for et par år siden og når jeg slet med å få sommerturnusen til å gå opp foreslo hun at jeg kunne samle all ammetiden hennes på fredagen (altså jobbe fulle dager mandag til torsdag og så 5 timer fri på fredag! Da så jeg virkelig ikke behovet for ammefri...

Men da jugde hun jo. Da er det åpenbart at fritimene ikke ble brukt til amming. Det er vel ikke nødvendigvis saken her.

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å det er slett ikke selvsagt for alle. Mange synes å tro at retten til ammefri gir deg rett til gå fra jobb for å hente tidligere i barnehage....

Hvis du setter deg i barnehagens garderobe og ammer, så stemmer jo det.

Skrevet

Det er ganske morsomt om folk faktisk tror at bare de direkte lønnsutgifter blir betalt så koster det ikke arbeidsgiver noe om en person blir borte.

Skrevet

Du har et litt unyansert bilde på det. De første mnd ungen gikk i barnehagen dro jeg tidlig fra jobb, hentet i barnehagen, også dro vi hjem og hadde ammekosestund før resten av familien kom hjem. Han hadde behov for den stunden, han var sliten etter mange inntrykk i barnehagen. Vi kunne ikke fått til samme roen under middagslaging eller etter middag.

Jeg har tariffestet rett på inntil to timer betalt ammefri til ungen er to år. Jeg hadde ikke behov for så mye, så det ble stort sett 45 min.

Anonymkode: 37eca...05d

Skrevet
1 time siden, skjotta skrev:

Det er rimelig spesielt å foreslå da. Jeg hadde en kollega som drev med det samme, og jeg (som lederassistent) gjorde lederen vår oppmerksom på at det verken var lov eller intensjonen med ordningen. Hun ble litt sur på meg, men sa ikke noe. 

Skrevet

Mitt barn begynte å barnehage når hun var 8 mnd. Da hadde hun med seg flaske med morsmelk som hun fikk før de la henne. Jeg hadde likevel ammefri og kom 1/2 time-1 time senere på jobb når jeg hadde dagvakter, men kunne ikke gjort det med de arbeidsoppgavene jeg har i dag, dette er 10 år siden. Denne tiden brukte jeg jo dessuten til å pumpe, og til å amme henne om morgenen. Jeg så likevel ikke behov for å ha denne ammefrien lenger enn til hun var 12 mnd, selv om jeg ammet til hun var 19 mnd.

Når jeg hadde kveldsvakter dro jeg hjem og ammet når hun skulle legge seg. 

Når jeg fikk eldste for 17 år siden fikk jeg ammefri til han var 2 år, men de måtte ha bekreftelse fra helsestasjonen på at jeg ammet flere ganger i året, men det er mulig det var litt andre regler da.
Jeg hadde også en helt annen jobb da, og var alene med han, jeg følte absolut at jeg hadde behov for denne timen ekstra fri pr dag. Mener at da stod det også i regelverket at man ikke trengt å bruke denne tiden til amming, men at en ammende mor brukte såpass mye krefter på ammingen, at man derfor burde ha denne timen ekstra med fri. (eller mulig det var i foreldre og barn det stod det)

Anonymkode: ec82d...3a4

Skrevet

For det første et så stort barn trenger ikke og bli ammet, her er det mor som er ute etter mer fri eller kortere dager

Anonymkode: eb340...89a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har et litt unyansert bilde på det. De første mnd ungen gikk i barnehagen dro jeg tidlig fra jobb, hentet i barnehagen, også dro vi hjem og hadde ammekosestund før resten av familien kom hjem. Han hadde behov for den stunden, han var sliten etter mange inntrykk i barnehagen. Vi kunne ikke fått til samme roen under middagslaging eller etter middag.

Jeg har tariffestet rett på inntil to timer betalt ammefri til ungen er to år. Jeg hadde ikke behov for så mye, så det ble stort sett 45 min.

Anonymkode: 37eca...05d

Alle små barn som begynner i barnehagen har behov for korte dager og en rolig stund. Så fordi du ammer så skal barnet ditt få det på arbeidsgivers regning? Synes det er noe stort tull.

Anonymkode: 869b1...a1b

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle små barn som begynner i barnehagen har behov for korte dager og en rolig stund. Så fordi du ammer så skal barnet ditt få det på arbeidsgivers regning? Synes det er noe stort tull.

Anonymkode: 869b1...a1b

Men nå er nå en gang ammefri en lovfestet rettighet, så hva du mener er jo knekkende likegyldig. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå er nå en gang ammefri en lovfestet rettighet, så hva du mener er jo knekkende likegyldig. 

Du har en lovfestet rett til fri for å amme/pumpe. Det er ingen lovfestet rett til fri fra jobb fordi barnet trenger kortere dager i barnehagen. 

Skrevet

Du har en lovfestet rett til fri for å amme/pumpe. Det er ingen lovfestet rett til fri fra jobb fordi barnet trenger kortere dager i barnehagen. 

Det har jeg heller aldri sagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...