Pappa84 Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 (endret) Hei. vi har en på 2,5år som meg og mor sliter med å legge og ikke minst hvordan vi skal løse dette. det Er je som tar meg av 95% av leggingen. Og måten jeg gjør det på er at vi starter selvklart med tannpuss og natta til lille bror og mor og så ligger hun seg opp i sengen og jeg sitter meg på stolen ved sengekanten. Deretter leser vi en bok sammen etter boken synger vi et par runder med Bæ bæ lille lam før hun sovner. Dette kan ta alt fra 15min til 45 min i snitt. Ofte så stryker jeg henne litt på ryggen eller så sitter jeg og holder henne i hånden da hun ikke liker å være alene. Probleme mitt er at mor synes jeg ødelegger ungen . og nå har mor prøvd å tatt over leggingen ved at hun følger jenten på 2,5år inn i sengen og ber henne legge seg ned og går ut. Dette er jo ikke noe kjekt for småen og det resulterer i 2 timer med total skriking. Ikke slik «ikke fått vilje» skriking, men skikkelig gråting og virkelig lei seg. Jeg har prøvd å argumentere på at jeg mener det er for tidlig å forvente at en på under 3 skal bare legge seg i sengen og sove på egenhånd. Og vår datter er en veldig sensitiv og følsom jente som trenger litt ekstra kos og kjærlighet. Litt sjenert av seg(bare i starten) men er veldig avhengig av at mor, far eller andre familie medlemmer er rundt hun. Så det jeg lurer på er hva dere synes? Er jeg helt på tur her og har fruen rett at jeg ødelegger ungen ved å sitte ved henne til hun sovner? skal jeg bare godta mor sin måte og si god natt, evt lese litt og forvente at hun skal sovne alene.? I følge mor så er dette noe alle andre foreldre gjør med sine barn og at alle barn fra alder 2 skal bare legges, si god natt og så skal foreldrene gå ut og barna skal at sovne alene. Hva mener dere? Og ærlig. Ødelegger jeg min datter og hennes soverutiner? takk Endret 25. januar 2018 av Pappa84
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 Jeg er tilhenger av din metode. Og etter MYE strebing med vår førstefødte så landet vi på at å sitte der til han sovnet fungerte best for han (og oss). Det tok som med deg 15-45min. innen han var 3år tok det toppen 5-10min (og det er det verdt for å få en trygg unge ) Når han var 4år så sa han "natta, nå kan du gå" selv, og siden leser vi bare bok , gir kos og går ut (lys av og døra åpen) , og innen to min så hører vi snorking -Så får vi se om lillebroren blir sånn han også (er 3mnd nå). Men nei, metoden ødelegger ikke barnet. Tvert imot! Skrikekurer er ikke sundt, ifg litteratur jeg har lest. Så syntes du skal stå på ditt! ...og som du ser, plutselig en dag så ber de deg gå ut ...og hvis ikke så blir det sikkert ikke stas å holde pappa i hånden før de sovner når de er konfirmanter 😂😉 Anonymkode: 7855d...806
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 Jeg ligger fortsatt med mine femåringer til de sovner. Alle barn fortjener å føle seg elsket og helt trygge når de skal sovne. Skrikingen er jo et tegn på noe. Man kan aldri gi for mye kjærlighet, bare pøs på, så får dere et trygt barn. Anonymkode: f1511...225
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #4 Skrevet 26. januar 2018 Jeg ligger med min datteren på straks 5 år hver kveld. Hun trenger kvelds kosen vi har om kvelden, jeg synger og forteller eventyr ☺️ Ta vare på slike øyeblikk, hun vil huske det ☺️ Anonymkode: 4bf5a...77c
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 Mor er et nek. Anonymkode: adcb2...7a0
ma(G)ma med to små :) Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 Du har rett og mor tar feil. Dersom det er du som tar leggingen hver kveld, mener jeg at det er du som bør få bestemme dette. Dersom mor ofte står alene med begge ungene i leggesituasjoner, bør dere imidlertid finne en mellomting som funker for begge.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #7 Skrevet 26. januar 2018 Hvis dere får gjort barnet trygt på å sovne selv er det det beste. Jeg er litt enig med mor. Du dummer for mye. Anonymkode: 5bb72...7ad
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis dere får gjort barnet trygt på å sovne selv er det det beste. Jeg er litt enig med mor. Du dummer for mye. Anonymkode: 5bb72...7ad Ikke dummer men duller. Anonymkode: 5bb72...7ad
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 Dere har begge rett. Mor sin metode er den greieste da barnet blir trygg på å sovne selv. Samt at når søsken kommer har man ikke alltid tid til å bruke opptil en time på legging. Men det må innføres fra starten av hvor barnets vaner legges. Når barnet har hatt denne dulle-vanen i flere år kan en ikke bare kutte den ut fra en dag til annen. Den må i så fall trappes ned over tid. Anonymkode: 1092d...8c3
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #10 Skrevet 26. januar 2018 Vi har også ei på 2,5 år. Gjør som deg, bok, sang og soving. Av og til vil hun ha litt kos på ryggen eller hodet, andre ganger ikke. 6-åringen får omtrent det samme. Anonymkode: a7ef1...728
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #11 Skrevet 26. januar 2018 Din metode funker så lenge hun er enebarn og dere ikke har barnevakt. Med småsøsken eller en barnevakt kan ikke kose opptill en time på jenta og da kommer problemene. En 2,5 åring skjønner veldig mye, hva med en mellomting mellom deres metode? Snakk om at i kveld skal dere pusse tenner osv, jenta skal ligge i sengen,pappa skal sitte ved siden av, dere skal lese denne boken og synge EN gang bæ bæ lille lam, gi nattakyss og gå ut. Hun kommer til å protestere når det skjer,men enten les en bok for deg selv i døråpningen og si «det er natt, pappa passer på» og gå når hun legger seg og roer seg. Er også viktig at du ikke stakkarsliggjør henne med at «hun er så sart og forsiktig», og at mor blir skurken Anonymkode: c5ae1...a88
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #12 Skrevet 26. januar 2018 Jeg er for en mellomting, men man kan ikke bare endre metode fra den ene dagen til den andre, da blir barnet utrygt. Mennesker er vanedyr, og hun har blitt trygg på at dere er der til hun sovner, det ville jo vært rart om hun ikke protesterte mot en ny måte å gjøre leggingen på. Anonymkode: e7939...4e4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #13 Skrevet 26. januar 2018 En mellomting er fint! Min yngste er 4.5 år. Vi går på badet, pusser, synger og natta og ut. Tidligere skrek han mye, da satt vi i trappa på utsiden og ga hele tiden beskjed om at vi var der. Hadde samme rutiner i forkant, så var bare en periode han ikke ville legge seg rett og slett... Hendte jeg satt litt inne med han, men stort sett satt vi på utsiden. MEN, jeg er ikke noe for at ungene skal skrike seg i søvn, det er ikke noe god avslutning på dagen. Så jeg har alltid sørget for at når de er klare for å sove så er de fornøyde! Anonymkode: b08af...5d4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #14 Skrevet 26. januar 2018 Vi har tre tette barn. det er selvfølgelig helt utenkelig å bruke en time på legging av hvert barn. Ikke bare er det fysisk umulig, det ville innebære at en voksen aldri kunne være alene med barna, at vi ikke kunne hatt barnevakt, at vi ikke hadde sett hverandre på kveldene osv. Her tar vi på pysj og pusser tenne og så leser vi bok i sofakroken. Vi følger deretter opp og så er det "god-natt", kos og klem og av med lyset. Du gjør både barnet og dere en bjørnetjeneste ved å definere henne som sart og sårbar og som derfor må være et barn som dulles med for at hun skal klare å sove. Det smarteste er å gradvis venne barnet til at rommet og sengen er trygg og lære barnet å finne søvnen selv. Anonymkode: 5e6d6...274
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #15 Skrevet 26. januar 2018 Her gjør mor fullstendig feil. Om dere skal venne jenta på å sovne alene må det skje gradvis. At du feks sitter på en stol ved sengen, deretter lengre unna osv. I tilegg bør hun få trøst når hun gråter, for så å sette deg tilbake på stolen osv. Å la ett barn gråte seg i søvn er noe av det verste jeg hører om. De slutter ikke å gråte fordi de lærer å ligge alene, de slutter å gråte fordi de lærer at behovene ikke blir møtt, dette kan gi senskader ifht tilknytning og trygghet. Stå på ditt du, du er nok en oppegående pappa og jeg synes du tenker helt riktig! Anonymkode: 66d61...d06
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #16 Skrevet 26. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Din metode funker så lenge hun er enebarn og dere ikke har barnevakt. Med småsøsken eller en barnevakt kan ikke kose opptill en time på jenta og da kommer problemene. En 2,5 åring skjønner veldig mye, hva med en mellomting mellom deres metode? Snakk om at i kveld skal dere pusse tenner osv, jenta skal ligge i sengen,pappa skal sitte ved siden av, dere skal lese denne boken og synge EN gang bæ bæ lille lam, gi nattakyss og gå ut. Hun kommer til å protestere når det skjer,men enten les en bok for deg selv i døråpningen og si «det er natt, pappa passer på» og gå når hun legger seg og roer seg. Er også viktig at du ikke stakkarsliggjør henne med at «hun er så sart og forsiktig», og at mor blir skurken Anonymkode: c5ae1...a88 Jeg har tre barn, og legger alle slik HI gjør. Noen ganger alle på én gang, noen ganger etter tur. Kommer an på hvor travle vi er, og om vi er to voksne hjemme. Og barnevakter gjør det samme 😉 HI, du får en trygg og god jente med din metode. Ikke gi deg, for jentungen sin skyld! Anonymkode: 29870...afb
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #17 Skrevet 26. januar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tre barn, og legger alle slik HI gjør. Noen ganger alle på én gang, noen ganger etter tur. Kommer an på hvor travle vi er, og om vi er to voksne hjemme. Og barnevakter gjør det samme 😉 HI, du får en trygg og god jente med din metode. Ikke gi deg, for jentungen sin skyld! Anonymkode: 29870...afb Jeg har også tre barn og gjør det samme. Kunne aldri gjort det på noen annen måte💜👍 Anonymkode: f1511...225
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #18 Skrevet 26. januar 2018 Grunnen til at hun hyler slik er at du,hi, har gjort ungen en bjørnetjeneste. Nå må hun gradvis vennes av med dårlige vaner slik at hun klarer å finne roen selv. Anonymkode: c5ae1...a88
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #19 Skrevet 26. januar 2018 Syns dere begge har litt rett og litt feil. Jeg er ikke for at barn skal ligge å skrike seg i søvn. Det har jeg aldri gjort her, hun har alltid fått trøst når hun har trengt det. Men, jeg tror du duller litt for mye og at du er grunnen til at hun ikke sovner alene. Høres jo ut som dere aldri har prøvd å avvenne dette (over lengre tid, ikke bare en kveld). Jeg syns at en toåring burde klare å sovne uten foreldre som sitter rett ved siden av. Min holdt på som din da hun var ca. 1,5 år. Da hadde hun, etter mange runder med sykdom, blitt for bortskjemt med at jeg lå ved siden av til hun sovnet. Tok ikke lang tid å avvenne dette, og nå leser vi sammen, synger litt og hvis hun vil får hun ligge å se litt i bøker etter at jeg har gått ut. Sovner stort sett innen 10-15 minutter etter jeg sier natta. Det fungerer veldig bra her. Men det er deres barn og dere må gjøre det som passer for dere, men jeg må si jeg skjønner mor her altså. Jeg hadde ikke gått med på det der, uten å ha prøvd å avvenne i flere uker uten hell. Å sitte sammen til hun sovner er siste utvei her i huset, og selvsagt ved sykdom. Da pleier jeg å gjøre det, for da ser jeg at hun trenger det. Anonymkode: 6f1e6...dfd
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #20 Skrevet 26. januar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Syns dere begge har litt rett og litt feil. Jeg er ikke for at barn skal ligge å skrike seg i søvn. Det har jeg aldri gjort her, hun har alltid fått trøst når hun har trengt det. Men, jeg tror du duller litt for mye og at du er grunnen til at hun ikke sovner alene. Høres jo ut som dere aldri har prøvd å avvenne dette (over lengre tid, ikke bare en kveld). Jeg syns at en toåring burde klare å sovne uten foreldre som sitter rett ved siden av. Min holdt på som din da hun var ca. 1,5 år. Da hadde hun, etter mange runder med sykdom, blitt for bortskjemt med at jeg lå ved siden av til hun sovnet. Tok ikke lang tid å avvenne dette, og nå leser vi sammen, synger litt og hvis hun vil får hun ligge å se litt i bøker etter at jeg har gått ut. Sovner stort sett innen 10-15 minutter etter jeg sier natta. Det fungerer veldig bra her. Men det er deres barn og dere må gjøre det som passer for dere, men jeg må si jeg skjønner mor her altså. Jeg hadde ikke gått med på det der, uten å ha prøvd å avvenne i flere uker uten hell. Å sitte sammen til hun sovner er siste utvei her i huset, og selvsagt ved sykdom. Da pleier jeg å gjøre det, for da ser jeg at hun trenger det. Anonymkode: 6f1e6...dfd Jeg kan ikke forstå hvorfor det er naturlig at et lite menneske som ikke har vært i verden mer enn to år skal ligge alene på et rom når det skal sove.. 😢 Anonymkode: f1511...225
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #21 Skrevet 26. januar 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke forstå hvorfor det er naturlig at et lite menneske som ikke har vært i verden mer enn to år skal ligge alene på et rom når det skal sove.. 😢 Anonymkode: f1511...225 Åh, bleeding hearts unite, for en stakkarsliggjøring av unger. Å ha nattastund, kos, yndlingsbamsen, evnt nattlys på og en hører foreldrene er i huset er ikke det samme som å stenge en 2-åring inne i kjelleren, slik du fremstiller «å sove alene» som. Det fæle er når noen har gjort ungen avhengig av 100% oppmerksomhet ved soving at det får hysterisk angst når foreldrene en dag bestemmer seg for at ungen er stor nok til å sove uten byssing og bæring og pusestemme. Anonymkode: c5ae1...a88
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #22 Skrevet 26. januar 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åh, bleeding hearts unite, for en stakkarsliggjøring av unger. Å ha nattastund, kos, yndlingsbamsen, evnt nattlys på og en hører foreldrene er i huset er ikke det samme som å stenge en 2-åring inne i kjelleren, slik du fremstiller «å sove alene» som. Det fæle er når noen har gjort ungen avhengig av 100% oppmerksomhet ved soving at det får hysterisk angst når foreldrene en dag bestemmer seg for at ungen er stor nok til å sove uten byssing og bæring og pusestemme. Anonymkode: c5ae1...a88 Kyniske hjerter er ikke stort bedre. Anonymkode: 66d61...d06
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #23 Skrevet 26. januar 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kyniske hjerter er ikke stort bedre. Anonymkode: 66d61...d06 Og argumentet ditt for saken var hva? Anonymkode: c5ae1...a88
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #24 Skrevet 26. januar 2018 16 timer siden, Pappa84 skrev: Hei. vi har en på 2,5år som meg og mor sliter med å legge og ikke minst hvordan vi skal løse dette. det Er je som tar meg av 95% av leggingen. Og måten jeg gjør det på er at vi starter selvklart med tannpuss og natta til lille bror og mor og så ligger hun seg opp i sengen og jeg sitter meg på stolen ved sengekanten. Deretter leser vi en bok sammen etter boken synger vi et par runder med Bæ bæ lille lam før hun sovner. Dette kan ta alt fra 15min til 45 min i snitt. Ofte så stryker jeg henne litt på ryggen eller så sitter jeg og holder henne i hånden da hun ikke liker å være alene. Probleme mitt er at mor synes jeg ødelegger ungen . og nå har mor prøvd å tatt over leggingen ved at hun følger jenten på 2,5år inn i sengen og ber henne legge seg ned og går ut. Dette er jo ikke noe kjekt for småen og det resulterer i 2 timer med total skriking. Ikke slik «ikke fått vilje» skriking, men skikkelig gråting og virkelig lei seg. Jeg har prøvd å argumentere på at jeg mener det er for tidlig å forvente at en på under 3 skal bare legge seg i sengen og sove på egenhånd. Og vår datter er en veldig sensitiv og følsom jente som trenger litt ekstra kos og kjærlighet. Litt sjenert av seg(bare i starten) men er veldig avhengig av at mor, far eller andre familie medlemmer er rundt hun. Så det jeg lurer på er hva dere synes? Er jeg helt på tur her og har fruen rett at jeg ødelegger ungen ved å sitte ved henne til hun sovner? skal jeg bare godta mor sin måte og si god natt, evt lese litt og forvente at hun skal sovne alene.? I følge mor så er dette noe alle andre foreldre gjør med sine barn og at alle barn fra alder 2 skal bare legges, si god natt og så skal foreldrene gå ut og barna skal at sovne alene. Hva mener dere? Og ærlig. Ødelegger jeg min datter og hennes soverutiner? takk Jeg syns kona di bør lære av deg. Man ønsker selvsagt ikke å sitte i 30-45 minutter. Men å ofre 15-20 min på nattaklem, sang, bok o.l. er da virkelig ikke for mye forlangt. Jeg leser fortsatt for 9-åringen og 11-åringen. Anonymkode: 893e1...43b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #25 Skrevet 26. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Åh, bleeding hearts unite, for en stakkarsliggjøring av unger. Å ha nattastund, kos, yndlingsbamsen, evnt nattlys på og en hører foreldrene er i huset er ikke det samme som å stenge en 2-åring inne i kjelleren, slik du fremstiller «å sove alene» som. Det fæle er når noen har gjort ungen avhengig av 100% oppmerksomhet ved soving at det får hysterisk angst når foreldrene en dag bestemmer seg for at ungen er stor nok til å sove uten byssing og bæring og pusestemme. Anonymkode: c5ae1...a88 Der tar du feil. For det man fikk for lite av som barn, kan man aldri få nok av som voksen. Og dersom det da er trygghet man har fått for lite av, da skal du se dine ord bli gjort til skamme. De barna som har følt seg trygge ved leggetid vil få en atskillig glattere overgang. Anonymkode: 893e1...43b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå