Gå til innhold

Kan jeg gjøre dette? Veninne er uenig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninne/kollega fyller 40 og har invitert seks av kollegene. Feiringen starter ganske sent fordi det er på en litt spesiell plass, så jeg tenkte å be de andre møte meg på en pub for et slags vorspiel. Det som er, er at vi er en ganske stor arbeidsplass og jeg kjenner to av dem skikkelig godt og de tre andre mindre. Er det innafor og kun invitere de to jeg kjenner best? Venninna som har bursdag mener det er ekskluderende og at de andre vil kjenne på det om de finner det ut. Hva tror dere?

Anonymkode: 4c253...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg ikke er innafor nei. Noen av dem vil kanskje takke nei uansett 

Anonymkode: 1c189...8f9

Skrevet

Sært å bare invitere to. Be alle og bli kjent med de andre også.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er greit i det hele tatt. Og i hvertfall ikke når venninnen din som bursdagen sier at det ikke er greit, da respekterer du det

Anonymkode: 6d740...534

Skrevet

Skal hun som har bursdag, og være med på vorspiel?

Skrevet

Alle som er invitert i selskap skal også inviteres til vorspiel.

Anonymkode: 6177d...8e5

Skrevet

Bursdagsbarnet er ikke med nei. Alle som skal på festen er 50 stk. Kan ikke invitere alle uansett.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bursdagsbarnet er ikke med nei. Alle som skal på festen er 50 stk. Kan ikke invitere alle uansett.

Jeg synes fremdeles det er en uting å bare be noen av kollegaene dine. Be alle 5 selvfølgelig

Skrevet

Fin måte å bli kjent med de andre tre. Du kan jo snakke med de andre først, og sende en mail, sms eller hva som passer. "Hei, jeg, x og y har tenkt å ta en pils før festen på lørdag, hyggelig om dere også har lyst å være med :) Vi møtes på puben på hjørnet 17.00"

Skrevet

Hadde aldri giddet å dra på vorspiel med folk jeg ikke kjenner eller har ekstremt lyst til å bli kjent med. Og i ALLE fall ikke med en så lam begrunnelse som at "alle som jobber samme sted må få være med". Det blir litt sånn som hun med tråden om "jeg blir ikke bedt hjem til andre jentemammaer med barn på 4.trinnet". En aldeles kunstig og påtatt måte å inndele i grupper på. Venner velger man faktisk selv, det er ikke noe man blir tildelt på et avdelingsmøte.

Anonymkode: 43f4a...2b3

Skrevet

Selvfølgelig kan du be bare to.

Skrevet

Du møter selvsagt bare de du selv velger.

Skrevet

Jeg synes da det virker helt naturlig å bare be to.. Sjansen er større for at folk som kjenner hverandre godt tilfeldigvis hadde en prat i forkant om å møtes på en pub siden feiringen ble sen. Jeg hadde ikke stusset på det. På jobben min sitter folk fordelt på mange forskjellige rom. Vi har felles turer og fredagspilser osv der alle blir invitert, men folk drar også på skiturer, hytteturer, har fester og bursdager med bare de de kjenner best eller sitter på rom sammen med støtt og stadig. Det er helt naturlig! 

Anonymkode: 8fdbd...095

Skrevet

Så lenge det ikke går utover bursdagsfeiringen så er det helt innafor.

Skrevet

Jeg er enig i at det er ekskluderende.

Du KAN selvfølgelig gjøre det - du er voksen og bestemmer selv. Men er det hyggelig gjort? Neppe. Bidrar det til bedre kollegafellesskap? Trolig. Ville du synes det var greit at en av de andre tok initiativ til noe tilsvarende men valgte å unnlate deg? Taper du noe på å be de 3 andre egentlig?

Anonymkode: ad3ba...1a6

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at det er ekskluderende.

Du KAN selvfølgelig gjøre det - du er voksen og bestemmer selv. Men er det hyggelig gjort? Neppe. Bidrar det til bedre kollegafellesskap? Trolig. Ville du synes det var greit at en av de andre tok initiativ til noe tilsvarende men valgte å unnlate deg? Taper du noe på å be de 3 andre egentlig?

Ja. Du taper en hyggelig kveld. Å sitte på pub med folk man egentlig kjenner dårlig, er kleint og kjedelig. Jeg orker ikke småprate høflig eller intervjue folk når jeg har sett for meg venninneskravlis. Og dem man kjenner dårligst må man jo drive og slepe inn i samtalen via høflige spørsmål og chit-chat. Der er tid og sted for sånt, men det er ikke puben.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Du taper en hyggelig kveld. Å sitte på pub med folk man egentlig kjenner dårlig, er kleint og kjedelig. Jeg orker ikke småprate høflig eller intervjue folk når jeg har sett for meg venninneskravlis. Og dem man kjenner dårligst må man jo drive og slepe inn i samtalen via høflige spørsmål og chit-chat. Der er tid og sted for sånt, men det er ikke puben.

Ikke nødvendigvis! Kanskje de faktisk er veldig hyggelige? 😀

Og de skal i bryllup. Det er ikke snakk om en helaften på byen men en liten stund før bryllupet. Og i et bryllup er man jo nærmest dømt til å småprate, omgås folk man kjenner dårlig eller overhode ikke kjenner osv. Ut fra ditt resonnement burde de jo da takke nei til bryllupet.....

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og de skal i bryllup. Det er ikke snakk om en helaften på byen men en liten stund før bryllupet. Og i et bryllup er man jo nærmest dømt til å småprate, omgås folk man kjenner dårlig eller overhode ikke kjenner osv. Ut fra ditt resonnement burde de jo da takke nei til bryllupet.....

Hvilket bryllup? 

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er en annen setting. Jeg planlegger ikke venninneskravlis i førtiårsdager, det holder jeg i andre fora - for eksempel en tur på puben i forkant. Premissene er ulike. De seks er bedt på samme bursdag og ingen er dermed ekskludert fra noe, selv om 3 av 50 gjester møtes et sted rett i forveien.

Skrevet
52 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Hvilket bryllup? 

Tror hun mener bursdag.

Skrevet

Kan jo hende venninna di er litt uenig, fordi hun føler at hun blir litt ekskludert siden hun ikke skal være med dere på vors uansett. Hun har sikkert ikke mulighet til det heller. Tenker at det er helt innafor å be de 2 du kjenner best.

Dere trenger jo ikke si noe om det til de andre etterpå, er vel naturlig at dere kommer sammen til festen når dere kjenner hverandre godt.

Om de andre får vite om det, så trenger dere jo ikke opplyse om at det har vært planlagt, si at dere kom til området litt tidligere enn planlagt, og tok dere noen øl der før dere kom.

Hør med de du tenker å be hva de mener.

Anonymkode: 9d1de...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...