Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Jeg har sykt barn f.o.m i dag og alt tyder på at lille har fått influensa, så jeg kommer til å være hjemme i morgen også. Dersom det er influensa er hun neppe frisk igjen til mandag, men hvis jeg blir hjemme på mandag også så trekkes lørdag og søndag også som sykt barn dager, ikke sant? Tenkte derfor i såfall å dra på jobben på mandag og så evt være hjemme fra tirsdag dersom hun fortsatt er syk da for å unngå at lør+søn trekkes som sykt barn dager. Er det ok å gjøre det på denne måten? Anonymkode: f1075...d53
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har sykt barn f.o.m i dag og alt tyder på at lille har fått influensa, så jeg kommer til å være hjemme i morgen også. Dersom det er influensa er hun neppe frisk igjen til mandag, men hvis jeg blir hjemme på mandag også så trekkes lørdag og søndag også som sykt barn dager, ikke sant? Tenkte derfor i såfall å dra på jobben på mandag og så evt være hjemme fra tirsdag dersom hun fortsatt er syk da for å unngå at lør+søn trekkes som sykt barn dager. Er det ok å gjøre det på denne måten? Anonymkode: f1075...d53 Jeg vet ikke helt sikkert, men jeg tror det bare gjelder ved egen sykdom, ikke sykt barn Anonymkode: 9faf4...1f3
Tipp topp Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 Sykt barn dager telles dag for dag og helg mellom telles ikke. Så er du borte fredag og mandag er det to dager.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 Nei, du har misforstått. Sykt barn regnes dag for dag så lørdag og søndag telles ikke med om det er fridager. Anonymkode: 49084...530
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 Stemmer det de over meg sier. Men hvis du har mulighet til at noen passer og du går på jobb på mandag, så er jo det greit, med mindre han/hun er skikkelig dårlig. Anonymkode: 18a46...ecf
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 7 minutter siden, Tipp topp skrev: Sykt barn dager telles dag for dag og helg mellom telles ikke. Så er du borte fredag og mandag er det to dager. Er du sikker på det? Jeg forsto det som at helg regnes med og vil nødig bruke opp ti dager ekstra. Anonymkode: f1075...d53
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er du sikker på det? Jeg forsto det som at helg regnes med og vil nødig bruke opp ti dager ekstra. Anonymkode: f1075...d53 Jeg er ihvertfall 100% sikker, det er forskjellige regler for sykt barn og egen sykdom. Hilsen butikksjef som har mange ansatte og møter på dette hver eneste måned. Anonymkode: 49084...530
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 Men det er sånn at arbeidsgiver kan kreve legeattest som bekrefter sykdommen etter tre dager, og da regnes helgen med. Så har du en mistenksom arbeidsgiver som ikke tror på deg uten legeattest kan han/hun kreve bevis på at barnet er sykt fra mandag. Anonymkode: 49084...530
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #9 Skrevet 25. januar 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du sikker på det? Jeg forsto det som at helg regnes med og vil nødig bruke opp ti dager ekstra. Anonymkode: f1075...d53 Ja, det hun sier stemmer. Helga teller ikke med. Anonymkode: 82edd...d75
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #10 Skrevet 25. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det hun sier stemmer. Helga teller ikke med. Anonymkode: 82edd...d75 Men hvis hun krever legeerklæring på mandag så teller helgen med? Skjønner ikke helt jeg.... Anonymkode: f1075...d53
Mamma_til_2 Skrevet 25. januar 2018 #11 Skrevet 25. januar 2018 Helgen teller ikke, og grunnen til at arb.giver kan kreve legeattest på mandag er at det er tredje arbeidsdagen du har sykt barn uten annet opphold enn helg.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #12 Skrevet 25. januar 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er sånn at arbeidsgiver kan kreve legeattest som bekrefter sykdommen etter tre dager, og da regnes helgen med. Så har du en mistenksom arbeidsgiver som ikke tror på deg uten legeattest kan han/hun kreve bevis på at barnet er sykt fra mandag. Anonymkode: 49084...530 Dette stemmer ikke! Dag 4 med sammenhengende egenmeldingsdager kan arb giver be om legeattest. Helgen regnes ikke med om man ikke har jobb da.. Anonymkode: 203cf...4d0
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #13 Skrevet 25. januar 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette stemmer ikke! Dag 4 med sammenhengende egenmeldingsdager kan arb giver be om legeattest. Helgen regnes ikke med om man ikke har jobb da.. Anonymkode: 203cf...4d0 Ved barn og barnepassers sykdom kan arbeidstaker bruke egenmelding de tre første kalenderdagene i hvert enkelt fraværstilfelle. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiver kreve at barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres med legeerklæring. Her telles fridager og helger med, så dersom en arbeidstaker er hjemme med sykt barn på fredag, vil arbeidsgiver kunne kreve en legeerklæring den påfølgende mandagen https://www.infotjenester.no/artikler/egenmelding-sykt-barn/ Anonymkode: 49084...530
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #14 Skrevet 25. januar 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ved barn og barnepassers sykdom kan arbeidstaker bruke egenmelding de tre første kalenderdagene i hvert enkelt fraværstilfelle. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiver kreve at barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres med legeerklæring. Her telles fridager og helger med, så dersom en arbeidstaker er hjemme med sykt barn på fredag, vil arbeidsgiver kunne kreve en legeerklæring den påfølgende mandagen https://www.infotjenester.no/artikler/egenmelding-sykt-barn/ Anonymkode: 49084...530 Ja, så når jeg dro hjem midt på dagen I dag og blir hjemme i morgen så blir mandag i såfall dag nr 5. Anonymkode: f1075...d53
Mamma_til_2 Skrevet 25. januar 2018 #15 Skrevet 25. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, så når jeg dro hjem midt på dagen I dag og blir hjemme i morgen så blir mandag i såfall dag nr 5. Anonymkode: f1075...d53 Nei men mindre du har jobb i helgen så bruker du ikke sykt barndager i helgen.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #16 Skrevet 25. januar 2018 Altså: du BRUKER ikke syke barn dager på helg men man teller helgen med i forhold til når arbeigdsgiver kan be om legeattest. Anonymkode: f3456...09b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #17 Skrevet 26. januar 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså: du BRUKER ikke syke barn dager på helg men man teller helgen med i forhold til når arbeigdsgiver kan be om legeattest. Anonymkode: f3456...09b Det stemmer fortsatt ikke..sykt barn dager regnes som enkelt stående dager. Så lenge hi ikke har helgejobb skal hverken sykt barn dager regnes ei heller i forhold til om atbeidsgiver kan kreve legeattest. Det må være sammenhengende 3 dager og det er det ikke når hi ikke melder ifra at barnet er sykt lørdag og søndag. Hadde hun hatt jobb da er det en helt annen sak. Det er heller ikke krav om at det skal gå 16 dager mellom hver egenmeldingsperiode som for egenmelding på seg selv. Dvs at hi har benyttet 2 dager sammenhengende(torsdag og fredag) om barnet er sykt mandag så kan hi benytte både mandag,tirsdag og onsdag uten at arb giver kan kreve legeattest Anonymkode: 203cf...4d0
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #18 Skrevet 26. januar 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det stemmer fortsatt ikke..sykt barn dager regnes som enkelt stående dager. Så lenge hi ikke har helgejobb skal hverken sykt barn dager regnes ei heller i forhold til om atbeidsgiver kan kreve legeattest. Det må være sammenhengende 3 dager og det er det ikke når hi ikke melder ifra at barnet er sykt lørdag og søndag. Hadde hun hatt jobb da er det en helt annen sak. Det er heller ikke krav om at det skal gå 16 dager mellom hver egenmeldingsperiode som for egenmelding på seg selv. Dvs at hi har benyttet 2 dager sammenhengende(torsdag og fredag) om barnet er sykt mandag så kan hi benytte både mandag,tirsdag og onsdag uten at arb giver kan kreve legeattest Anonymkode: 203cf...4d0 Her er det mye feil. Les linken lenger opp. Angående egenmelding så kan du til og med måtte ta barnet til legen første dag hvis du har brukt mer enn 10 dager, selv om du har 15 eller fler dager til rådighet. Så snart arbeidsgiver kan keve refusjon fra nav kreves det legeattst. Anonymkode: e8720...7b8
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #19 Skrevet 26. januar 2018 13 timer siden, Mamma_til_2 skrev: Nei men mindre du har jobb i helgen så bruker du ikke sykt barndager i helgen. Jeg jobber ikke helger, men det står jo her at helger regnes med. Anonymkode: f1075...d53
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #20 Skrevet 26. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber ikke helger, men det står jo her at helger regnes med. Anonymkode: f1075...d53 Nei det står ikke det!! Du bruker ikke syke-barn dager på helg. Men man teller med helgen når det kommer til NÅR arbeidsgiver kan be om legeattest Anonymkode: f3456...09b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #21 Skrevet 26. januar 2018 Kjære Hi, dette er ikke så vanskelig. Helgen teller IKKE med. Alle her sier jo det samme. Kun de dagene du skulle ha vært på jobb, men er hjemme telles. Ok? Anonymkode: 82edd...d75
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #22 Skrevet 26. januar 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber ikke helger, men det står jo her at helger regnes med. Anonymkode: f1075...d53 Nei, det står ikke det Det står at en dag hjemme er en dag brukt, dager du ikke skulle jobbet teller ikke med. Men helga teller med i når du må levere legeattest om du har en arbeidsgiver som krever legeattest. Anonymkode: 49084...530
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #23 Skrevet 26. januar 2018 Er du alenemor? Anonymkode: cc576...705
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2018 #24 Skrevet 26. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du alenemor? Anonymkode: cc576...705 Nei, men er alene med barna nå fordi faren er på rehabiliteringsopphold etter en stor operasjon i ryggen. Anonymkode: f1075...d53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå