Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Mulig det er fordi jeg trodde for godt om folk da jeg var liten, men føler at nærområdene nå har blitt mer egosetriske. De fleste er enige om hvilke regler som skal til for at nærområdet skal være en fin plass. Likevel påroper de seg en hel mengde unntak og unnskyldninger for seg selv "jamen, jeg skulle bare". Alle andre, men ikke meg. Mange ser ikke det at om andre gjør som dem så blir ikke nærområdet noe hyggelig. For det er greit så lenge de gjør det, men det er fryktelig ille om noe andre gjør det samme. Det kan vi jo ikke tillate for av en eller annen grunn er det jo ikke det samme.... Eksempler: En bekjent var fortvilet her forleden. Hun hadde funnet ut at mannen var utro. Det er selvsagt helt forferdelig og rammer både henne og barna. Hun var sint på både mannen og elskerinnen og selvsagt er dette helt forkastelig. Likevel får jeg en litt flau smak. Spol 6 år tilbake i tid før denne jenten traff mannen sin. Da var hun elskerinnen til en annen mann. Denne gangen argumenterte hun med at i krig og kjærlighet var alt lov og at hun ikke kunne la være å være sammen med denne mannen da han var den eneste riktige for henne. At han hadde kone og barn betydde ingenting for hun måtte jo kjempe for sin egen lykke.... Hadde den som er utro og den som var elskerinnen/elskeren virkelig tatt inn over seg at en verden der man bryr seg litt mer om hverandre og etikk og moral er bedre for alle hadde det vært færre utroskap. Og færre #metoo. Den neste som kan bli bedreatt er en selv eller enda verre - ens barn. Venninne som klager over at skoleveien er farlig. Det er så mange biler som kjører opp den smale veien til skolen og utgjør en fare for barna. FAU hadde også sett seg lei på det og uten å si noe noterte de seg alle som kjørte opp (noen til og med over skoleplassen) i skoletiden. Det var flere foreldre som kjørte opp her, men de fleste foreldrene gjorde det kun få ganger, men to foreldre var et så stort problem at de ble kalt inn til rektor fordi de gjorde skoleveien så utrygg. Hun som klagde var en av disse....og ved en anedning hadde hun holdt på å kjøre på et barn da hun rygget i full fart på skoleplassen. Og forklaringen hennes var ikke at hun gjorde det fordi skoleveien var farlig. Hun måtte bare kjøre inn på skoleplassen for det regnet, de hadde forsovet seg, de hadde glemt matpakken, barnet skulle til tannlegen osv. Når hun blir utfordret på at dette er vanlige hendelser/utfordringer i alles live har hun alltid (veldig dårlige) forklaringer som hun virker å tro fullt og helt på på hvorfor det er annerledes for henne. Nabo av en venninne lot hunden gå fritt i nabolaget da hun ikke orket å gå tur med denne. Hun hadde da andre ting å gjøre og hunden var jo så snill. At den gravde opp andres bed, gikk på do der den måtte ønske, jagde biler og barn brydde hun seg ikke om (det var en gjeterhund). For den var jo så snill. Så en dag gikk en annen nabo lei og la dritten på trappen hennes slik at hun trakket i den. Den var forferdelig det! Tenk å legge dritten på hennes eiendom... Det endte faktisk med at hun ble pålagt å omplassere hunden etter at den virkelig skremte et barn den fikk det for seg at den skulle gjete. osv Nå er jo dette ganske banale eksempler, men likevel. Har vi ikke sett hvor langt det f.eks. har gått i prioriteringen av "MEG" i stedet for "oss". Det er jo ingen som egentlig vil ha en slik verden, men det gjelder bare at all andre skal være snill mot meg og mine. For jeg skal bare eller måtte bare og man lever jo bare en gang..... Anonymkode: fee16...2c0
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 Ser akkurat det samme som deg HI. Har blant annet en nabo i rekken som er slik. Jeg må jo få bryte alle regler for de passer ikke meg person. Anonymkode: e1ff0...7b0
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 Mor mi er også en sånn MEG og MINE person. 🙈 Helt forferdelig med sånne egosentriske personer. Anonymkode: 67284...3a6
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 Kunne ikke sagt meg mer enig. Anonymkode: 0574f...292
Yellow Brick Road Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 Dessverre er det nok altfor ofte sånn at "Jeg" er jeg, mens "Vi" er alle andre. Dvs regler gjelder alle andre og alle andre må jo skjønne at jeg alltid har en usedvanlig god grunn til å bryte de samme reglene...
Mostly Harmless Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 Det er alltid noen som ikke klarer å se seg selv utenfra, men det er ikke noe nytt fenomen.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 2 timer siden, Mostly Harmless skrev: Det er alltid noen som ikke klarer å se seg selv utenfra, men det er ikke noe nytt fenomen. Nei, dette har nok alltid eksistert, Jeg bare føler det er mer av dette nå. At det blir mer "meg, meg, meg" og mindre det som er bra for "oss". At man er veldig enig med reglene, men har selv en mengde forklaringer/rettferdiggjøringer på hvorfor de gjelder for alle andre mens man kan selv kan gjøre som man vil. Anonymkode: fee16...2c0
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 Jeg tror kanskje vi vektlegger ting forskjellig og av den grunn synes andre innimellom handler helt hårreisende. Dessuten forandrer vi oss igjennom livet og endrer derfor kanskje syn på tung. Ganske sikker på at folk finner eksempler på alle dere som svarer som om det gjelder alle andre i denne tråden også 😉 Garantert noe på meg også! Anonymkode: 87c3a...8a1
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #9 Skrevet 25. januar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror kanskje vi vektlegger ting forskjellig og av den grunn synes andre innimellom handler helt hårreisende. Dessuten forandrer vi oss igjennom livet og endrer derfor kanskje syn på tung. Ganske sikker på at folk finner eksempler på alle dere som svarer som om det gjelder alle andre i denne tråden også 😉 Garantert noe på meg også! Anonymkode: 87c3a...8a1 Jeg tror vi alle har småting som er irriterende, men jeg tror ikke vi alle oppfører oss hårreisende egosentriske. Det finnes regler som er viktigere enn andre for at et samfunn skal være bra. Noen av disse reglene er til ulempe for den enkelte, men til det beste for samfunnet. Jeg føler det er en større antall som tenker på seg selv fremfor samfunnet. F.eks. folk som ikke gidder å bære på posen med hundedritt så de kaster den ut i skogen. Fordel for dem, mens det er til stor ulempe for samfunnet med alle de svarte posene med hundedritt som ligger over alt. Anonymkode: fee16...2c0
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #10 Skrevet 25. januar 2018 Måtte faktisk le litt nå - ren skadefryd! Hun som tråkka i dritten fra sin egen hund 😝! Og hun som klagde over alle foreldrene som leverer barna i bil, og blir tatt i å være den verste selv! *fnis* Anonymkode: 47a4d...762
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #11 Skrevet 25. januar 2018 Klassisk menneskelig atferd. Men jeg tror som deg hi at vi i all vår overflod er blitt mer egoistiske og bryr oss mindre om andre. Her jeg bor er det en foreldregruppe som bor langs en skolevei som setter himmel og jord i bevegelse for å få folk til å kjøre pent. Tar det opp i FAU, skriver i lokalavisa og hytter neve etter folk som kjører for fort. De samme menneskene kjører som svin langs veien vår, som er skolevei for ANDRES barn. Da er trafikksikkerhet plutselig ikke så viktig lenger... Anonymkode: 4a4ea...60c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå