Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #1 Skrevet 25. januar 2018 Jeg har stor tomt på en høyde. På den ene siden er det tett i tett med terassehus omtrent 200 meter fra huset vårt. Godt inne på vår eiendom står det en liten skog. Dette gjør at det ser ut som om vi ikke har naboer. Vi ser skogen og fjellet bak. For meg betyr det mye. Problemet er at skogen også tar det aller meste av solen fra terassehusene. (Om vinteren har de nå ingen soltimer) De ønsker derfor selvfølgelig å få den vekk. Har de noen rettigheter? Kan de komme til å få medjold i at trærne skal vekk mot min vilje? Anonymkode: be17a...661
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #2 Skrevet 25. januar 2018 https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/reglene-som-gir-deg-rett-til-a-fjerne-naboens-trr/3422788783.html Det kan godt hende de vinner frem, særlig når ulempen for dem er større enn din grunn til å beholde. Anonymkode: b3720...bc8
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/reglene-som-gir-deg-rett-til-a-fjerne-naboens-trr/3422788783.html Det kan godt hende de vinner frem, særlig når ulempen for dem er større enn din grunn til å beholde. Anonymkode: b3720...bc8 Takk. Ut fra dette tror jeg ikke de har noen så 😊 Anonymkode: be17a...661
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 Vintersol inn vinduene er jo grusomt. Anonymkode: c6611...7d9
sug lut Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 Håper for din skyld at de ikke vinner fram.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 Kan dere ikke møtes på midten. Tynn ut litt så noe sol slipper igjennom men trærne fremdeles skygger for husene for deg. Anonymkode: c7a5f...c55
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 Trærne står langt inn på eiendommen. De har stått der lenge, ikke plutselig blitt "for store". Håper virkelig ikke folk kan få felle trær på det grunnlaget. Vil de ha sol på vinteren får de flytte til et annet sted. Anonymkode: 35a46...40b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 Heier på deg!! Folk må se på omgivelser og solforhold FØR de flytter inn et sted, ikke rasere omgivelsene etterpå fordi de ikke har nok sol... Anonymkode: 6ca86...7c9
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #9 Skrevet 25. januar 2018 Altså; trær vokser jo. Grann og furu kan vokse opptil en meter i året. Så om skogen var der da de kjøpe så kan solforholdene bære helg annerledes i dag i forhold til for 5-10 år siden. Det blir for enkelt å si st folk må flytte hvis de vil ha sol. Man kan ha kjøpt et hus med utsikt og gode solforhold for så å se at vegitasjonen på naboeiendommen endre seg drastisk på 10 år.... jeg forstår godt at du vil ha skogen sin og mulighet til å ha usjenert tomt. Men det går kanskje møtes på midten? Hva med å ta de største og nærmeste trærne? Anonymkode: 0379b...9de
sug lut Skrevet 25. januar 2018 #10 Skrevet 25. januar 2018 Ikke gi dem en millimeter, HI. Skjerming er det største godet man kan ha.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #11 Skrevet 25. januar 2018 Det er vel en balanse her. Man kan ikke bygge hus ved siden av en skog, også be skogseieren kappe den den fordi den skygger for sola Men man kan ikke anlegge skog på hele eiendommen sin når man bor i tettbebygde strøk heller. Anonymkode: b3720...bc8
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #12 Skrevet 25. januar 2018 Herregud jeg syns det er dårlig gjort å tviholde på trær som faktisk stenger ute sol for mange folk. Sol er viktig for helsen vår. Ikke minst den psykiske. Anonymkode: 5849f...1dc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #13 Skrevet 25. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Herregud jeg syns det er dårlig gjort å tviholde på trær som faktisk stenger ute sol for mange folk. Sol er viktig for helsen vår. Ikke minst den psykiske. Anonymkode: 5849f...1dc Jeg forstår godt at de ønsker seg mer sol, men da bør de være villige til å betale for hus eller leiligheter som har gode solforhold, ikke forvente at naboen ødelegger sin eiendom for at de skal få det. Anonymkode: be17a...661
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #14 Skrevet 25. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår godt at de ønsker seg mer sol, men da bør de være villige til å betale for hus eller leiligheter som har gode solforhold, ikke forvente at naboen ødelegger sin eiendom for at de skal få det. Anonymkode: be17a...661 Hi sier ingenting om hvor gamle de teassehusene er. Kanskje var ikke trærne sjenerende da husene ble bygget, men gjennom årene har de vokst seg enorme og tette. Tror HI bør være litt samarbeidsvillig. For i og med at de andre husene får null soltimer pga trærne kan ting fort ende i de andres favør. Da blir det ikke bare snakk om noen grener her og der, men alle toppene. Anonymkode: c7a5f...c55
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #15 Skrevet 25. januar 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi sier ingenting om hvor gamle de teassehusene er. Kanskje var ikke trærne sjenerende da husene ble bygget, men gjennom årene har de vokst seg enorme og tette. Tror HI bør være litt samarbeidsvillig. For i og med at de andre husene får null soltimer pga trærne kan ting fort ende i de andres favør. Da blir det ikke bare snakk om noen grener her og der, men alle toppene. Anonymkode: c7a5f...c55 Husene er ikke mer enn omtrent 10 år. "Skogen" har vært der veldig mye lenger, men det kan godt hende den er litt høyere nå enn da de ble bygget. Jeg tror siste gang det var hogst der var på seksti eller syttitallet. Anonymkode: be17a...661
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå