Gå til innhold

Hvorfor er smarting ekkelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man bør jo egentlig smarte for å kjenne alle nyansene i smakene. Det hjelper til slik at vi får utnyttet luktesansen. God mat skal nytes. Da hører smarting med, akkurat som når man nyter god vin.

Anonymkode: e6a8a...b0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er smarting? 

Anonymkode: 62131...418

Skrevet

Smarting??

Anonymkode: 8ae14...c82

Skrevet

Smatting!

Skrevet

Her inne virker det som høy IQ er litt frastøtende 😂

Anonymkode: 755cf...d8d

Skrevet

Smarte folk er ekle! Enig med deg!!!

Anonymkode: eb12c...a92

Skrevet

Ja, da nyter du  maten din da, mens de andre rundt deg sliter med sin mat pga lydene og ikke minst synet av din spising

Anonymkode: d8ea5...353

Skrevet

Brrrr. Smatting er en ekkel lyd. Dessuten betyr det at du åpner munnen mens du tygger, og da får vi kanskje i tillegg se akkurat hvor langt du har kommet i tyggeprosessen? 

Skrevet

Smatting er motbydelig, lyden av halvtygd mat- og spyttgrøt rundt i kjeften på den du sitter ved siden av er så frastøtende at det er folk jeg unngår å dele måltider med.

Skrevet

Jeg oppfatter jo at dere synes det er ekkelt. Spørsmålet er hvorfor det har blitt tabu. I andre kulturer oppfattes slike lyder positivt. Hva er det som gjør at vi reagerer så ulikt på noe så naturlig som spiselyder fra en kultur til en annen?

Skrevet

For meg er det bare en drit irriterende lyd, tåler den rett og slett dårlig 😂 jobber i en bransje hvor jeg er vant til verre ting enn å se inn i en munn som tygger mat, så det gjør meg ingenting. Men lyde, fyyy den er plagsom 😂

Anonymkode: 578ab...c51

Skrevet

Det er kvalmt og jeg klarer ikke å spise selv om jeg havner ved siden av en som smatter, hold maten din for deg selv! Det er ufint, og vitner om dårlig oppdragelse og mangel på sosiale antenner.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg oppfatter jo at dere synes det er ekkelt. Spørsmålet er hvorfor det har blitt tabu. I andre kulturer oppfattes slike lyder positivt. Hva er det som gjør at vi reagerer så ulikt på noe så naturlig som spiselyder fra en kultur til en annen?

Fordi det er ekkelt og gjør at jeg mister matlysten

Anonymkode: 8ae14...c82

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Smatting er ikke naturlige spiselyder, sånn btw. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Smatting er ikke positivt i andre kulturer. Det er en myte. 

Anonymkode: eb12c...a92

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man bør jo egentlig smarte for å kjenne alle nyansene i smakene. Det hjelper til slik at vi får utnyttet luktesansen. God mat skal nytes. Da hører smarting med, akkurat som når man nyter god vin.

Man kjenner ikke smaken bedre selv om man åpner munnen underveis. Snarere tvert imot. Og ingen åpner vel munnen når de drikker god vin?!?

Anonymkode: f270b...28e

Skrevet

Smatting er akseptabelt hvis man tar en liten bit eller slurk for å smake. Men man sitter ikke og smatter for hver bit når man sitter og spiser eller drikker vin.

Skrevet

Da tror jeg du må ut å reise litt,aldri opplevd at folk sitter å smatter.Det tyder på dårlig barneoppdragelse og det er helt unødvendig for æ nyte ett godt måltid

Skrevet

Smatting er i alle fall ikke naturlig for meg, det gjør meg rett og slett litt "aggressiv", jeg blir i dårlig humør av den lyden. HATER smatting. Som mange andre sier, det er ekkelt og jeg mister matlysten selv av det. Hold smattingen din langt unna meg!

Anonymkode: 9a450...711

Skrevet

Haha. Kjenner jeg blir interessert i om det er noen biologisk grunn til at mange ikke liker den lyden. Sånn fra gammelt av.. Betydde smatting at vi fikk økt risiko for andres spytt på vår mat? Eller er det et tegn på at vi skulle holde oss unna de som spiste for ikke å bli angrepet..? (skal jo ikke klappe hunder som spiser, for eksempel..) 

Noen smartinger som har noen teorier her? 

Anonymkode: 63dc4...489

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...