Gå til innhold

Gjeld til langt oppover ørene :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Mannen min har gjeld til langt oppover ørene , nesten 1 million.( bare hans gjeld, ikke felles )

Jeg har sæeie på huset,  Nå ser det ut som vi går fra hverandre.

Men jeg kan jo ikke hive han ut... han har jo ikke nok til å leve.

Hvor kan han søke om hjelp?

 

Anonymkode: b3d2d...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei

Mannen min har gjeld til langt oppover ørene , nesten 1 million.( bare hans gjeld, ikke felles )

Jeg har sæeie på huset,  Nå ser det ut som vi går fra hverandre.

Men jeg kan jo ikke hive han ut... han har jo ikke nok til å leve.

Hvor kan han søke om hjelp?

 

Anonymkode: b3d2d...c5e

Nav

Anonymkode: 11dd3...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei

Mannen min har gjeld til langt oppover ørene , nesten 1 million.( bare hans gjeld, ikke felles )

Jeg har sæeie på huset,  Nå ser det ut som vi går fra hverandre.

Men jeg kan jo ikke hive han ut... han har jo ikke nok til å leve.

Hvor kan han søke om hjelp?

 

Anonymkode: b3d2d...c5e

Denne skjønte jeg virkelig ikke...

Hvis han har jobb eller dagpenger eller annet, så må han leie en bolig for inntekten sin.

Hvis han ikke har inntekt i det hele tatt, så må han søke om sosialstønad til husleie og livsopphold.

 

 

Anonymkode: b8541...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faste satser som gir ham krav på å sitte igjen med penger til husleie, strøm og nøkternt livsopphold etter lønnstrekk. Ingen gjeldsinnkrevere har lov til å ta alt han tjener.

Anonymkode: b8541...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at han har brukt noen av pengene i felles husholdning og på å betale i huset ? Han har neppe levd på kun deg i alle år? Hva er gjelden brukt på? Gammel gjeld eller penger tatt opp til forbruk som du har vært med å bruke av? 

Anonymkode: 0446e...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommuner skal ha tilbud om økonomisk veiledning, dette er det nav som organiserer. Han må ringe nav og si at han trenger veiledning og hjelp.

Om han har mer gjeld enn han klarer å betjene må det inngås avtaler med kreditorene sånn at han har til livsopphold først og fremst også fordeles resten på kreditorene.

Anonymkode: 1bcb8...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde gått fra hverandre for noen tilbake og fant tilbake til hverandre for 2 år siden, han har opparbeidet seg all gjeld når han var "singel" , så ja vi har levd på min inntekt i 2 år.

Men nå klarer jeg ikke mer.. han blir jo ikke ferdig med det første.

Ja, han har jobb. men kun nok til å betale sinne regninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle kommuner skal ha tilbud om økonomisk veiledning, dette er det nav som organiserer. Han må ringe nav og si at han trenger veiledning og hjelp.

Om han har mer gjeld enn han klarer å betjene må det inngås avtaler med kreditorene sånn at han har til livsopphold først og fremst også fordeles resten på kreditorene.

Anonymkode: 1bcb8...917

NAV kan ikke hjelpe med noe mer enn det han selv kan, dersom han har basiskunnskaper om personlig økonomi. NAV kan heller ikke ordne verken privat eller offentlig gjeldsordning, det må han selv forsøke. Namsmannen er rette rådgivende instans her og de som administrerer gjeldsordninger.

Anonymkode: b8541...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fortvila mor til 2 skrev:

Vi hadde gått fra hverandre for noen tilbake og fant tilbake til hverandre for 2 år siden, han har opparbeidet seg all gjeld når han var "singel" , så ja vi har levd på min inntekt i 2 år.

Men nå klarer jeg ikke mer.. han blir jo ikke ferdig med det første.

Ja, han har jobb. men kun nok til å betale sinne regninger.

 

Regninger må prioriteres etter tak over hodet, strøm, reiseutgifter til jobb og mat.

Anonymkode: b8541...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er heller ikke ditt ansvar. Han kan søke om frivillig gjeldsordning, men det er en del krav for å få det. Ellers så kan han jo forsøke å få sin familie til å hjelpe han, enten at han bor med de ei stund eller at de stiller som med-lånetaker for hans gjeld slik at han kan få ned renten. 

Anonymkode: 7501d...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at han har brukt noen av pengene i felles husholdning og på å betale i huset ? Han har neppe levd på kun deg i alle år? Hva er gjelden brukt på? Gammel gjeld eller penger tatt opp til forbruk som du har vært med å bruke av? 

Anonymkode: 0446e...7b6

Nei, dette opparbeidet han seg når  han var " singel "..

Nei , han har ikke brukt det på oss eller huset.

Må gudene vite hva han har brukt pengene på ...

Anonymkode: b3d2d...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne skjønte jeg virkelig ikke...

Hvis han har jobb eller dagpenger eller annet, så må han leie en bolig for inntekten sin.

Hvis han ikke har inntekt i det hele tatt, så må han søke om sosialstønad til husleie og livsopphold.

 

 

Anonymkode: b8541...71f

Ja , han har jobb, men hele lønna går jo på å betale det han skylder..

 

Anonymkode: b3d2d...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hinsides mye å ha i gjeld uten å sitte igjen med noe av verdi... kjenner jeg får hetta av tanken.

Men hvorfor er det du som må finne ut av hans problemer? Hvis du hiver han ut, så er jo gjelden den største byrden du kvitter deg med. Ikke gjør han en bjørnetjeneste ved å hjelpe, dette må han finne ut av selv. Det er første steg mot å ta grep om sitt eget liv.

Anonymkode: f0213...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nav

Anonymkode: 11dd3...8b3

Fantastisk. Er ikke rart velferdssystemet blir kjørt på ræv når man forventer at nav/staten skal komme løpende når man driter seg ut. 

Anonymkode: 6c43f...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk. Er ikke rart velferdssystemet blir kjørt på ræv når man forventer at nav/staten skal komme løpende når man driter seg ut. 

Anonymkode: 6c43f...92a

Gjeldsrådgivning og økonomisk veiledning er to av mange tjenester nav kan tilby

Anonymkode: 11dd3...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo da prioritere å bruke lønna si på husleie, strøm og mat, og droppe å betale ned gammel gjeld. Gjelden vokser, men går ikke noe sted. Om han klarer det selv bør han lage nedbetalingsavtaler slik at han kanskje kan nedbetale noe gjeld. Dette kan Evt nav bistå med dersom han ikke klarer å få til overkommelige avtaler selv. 

Anonymkode: 7dfb0...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han måtte vel betale husleie før du tok han inn i varmen også?

Du får gi han oppsigelse og så får han klare seg selv. Ikke ditt problem.

Anonymkode: 15e10...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må jo da prioritere å bruke lønna si på husleie, strøm og mat, og droppe å betale ned gammel gjeld. Gjelden vokser, men går ikke noe sted. Om han klarer det selv bør han lage nedbetalingsavtaler slik at han kanskje kan nedbetale noe gjeld. Dette kan Evt nav bistå med dersom han ikke klarer å få til overkommelige avtaler selv. 

Anonymkode: 7dfb0...479

Det første stemmer. 

Ellers er det å få oversikt og utarbeide en frivillig gjeldsordning med så stor usikret gjeld og mange kreditorer et flere ukers prosjekt for en person, og det er ikke noe NAV gjør for ham. Dersom han har lønnstrekk, noe han garantert har allerede, så er dessuten frivillig gjeldsordning utelukket- siden kreditor med prioritet 1 og 2 osv som står i kø for å få dekket sitt krav via lønnstrekk aldri vil gå med på det (De vil ikke bytte ut det å få innfridd all gjeld i løpet av de neste 2 årene, med en avtale som gir dem 70% av gjelden over 7 år, om du skjønner? De eneste kreditorene som kan forhandles med er dem som risikerer å måtte vente lenge). Han må dermed kontakte Namsmannen og søke om tvungen gjeldsordning etter at han har jobbet med å få oversikt over all gjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kommunen tilbyr gratis gjeldsrådgivning emoji106.png
De kan hjelpe deg å samle lån, fryse renter, lage realistisk nedbetalingsplan, kontakte kreditorer, og evt annet du trenger økonomisk hjelp til clear.png

Noen ganger vil gjeldsrådgiveren kontakte banker og kreditorer for deg, andre ganger vil de lære deg hvordan du selv bør gå frem - det kommer an på din situasjon og beho

Anonymkode: ff2e1...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...