Gå til innhold

Tips til førstegangsfeiring, bursdag i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal feire bursdag med barnehagebarn for første gang. Jeg har sterk sosial angst (sosial fobi, kaller psykologen min det) og en del fysiske tilstander i kroppen som gjør at jeg holder meg unna andre mennesker. Men jeg skal feire denne bursdagen for ungen min vil så gjerne.

Hva gjør man egentlig i en bursdag? MÅ man ha flasketuten peker på når man skal åpne gaver? Virker obligatorisk i bursdagene ungen min har vært i… Andre ting man kan gjøre? Da jeg var liten var det mat, og så løp ungene rundt og leika. Var litt leiker, sånn hoppe i søppelsekk/potetsekk osv. Men jeg husker jo aldeles ingenting, hva slags leiker liker unger egentlig? Hva gjør dere i bursdagen?

Det er en jente, så jeg vet ikke enda om det blir gutter og jenter, eller bare jentene.. Heller mot det siste, men vet ikke helt.

Kommer ikke til å sortere ut, så blir i hvert fall jenter fra 3-6 år. Kanskje gutter og, men tror egentlig ikke det, .

Anonymkode: 32647...8ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke hatt hverken flasketuten eller noen andre organiserte leker når de har vært så små. Frilek holder i massevis, det er stort å møtes utenom barnehagen og få leke med fremmede leker/vise frem rommet sitt og lekene sine. ;) Gaveåpning har vi tatt etter hvert som gjestene har kommet, for å ikke bruke så mye tid på det. Det er veldig begrenset hvor lenge de liker å sitte rolig også.

Om du skal ha noen leker, så gjør det enkelt. Vi hadde det første gang til 6-årsdagen, og da var det stolleken. Det var nok å holde styr på med viltre 6-åringer, så ville ikke valgt noe mer avansert enn det i alle fall.

Skattejakt eller fiske godteposer er alltid populært da. Men gjør det også enkelt. Å gjøre det meste enklest mulig er gjerne det beste. ;)

Anonymkode: e4adc...d0a

Skrevet

Fiskeleken etter godteposer er stas. Alle ler når noen får en sko eller ei bleie på første forsøk. 😊

Ellers kan du bare la de leke fritt.  Det er det kjekkeste. 

Du kan jo ha feks danseleken og andre enkle leker i bakhånd hvis du trenger  å styre flokken. Men med mat, lek og kaker så går to timer svært fort. 😊

Inviter bare jentene hvis du føler alle blir litt mye. 😊

Anonymkode: fe888...433

Skrevet

HI HER

Takk for svar. Vi skal leie lokale :) Har leid en gang før i forbindelse med dåp, og det egner seg fint til lek. Ja, tenkte bare 2 timer liksom. Kanskje det bør ordnes cd-spiller og musikk, ja. Godteposer også kanskje? Kan ikke ha fiskestang der, for er liksom ikke noe å fiske ned i :P Hvordan deler man ut godteposene, da, gode forslag?

Skrevet

Frilek er det beste. De elsker å være i bursdag og leker med det de måtte finne der de er.

Hvit papirduk og fargestifter på bordet er veldig populært, la de tegne på duken.

Anonymkode: a826f...f3c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Frilek er det beste. De elsker å være i bursdag og leker med det de måtte finne der de er.

Hvit papirduk og fargestifter på bordet er veldig populært, la de tegne på duken.

Anonymkode: a826f...f3c

Det var lurt.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI HER

Takk for svar. Vi skal leie lokale :) Har leid en gang før i forbindelse med dåp, og det egner seg fint til lek. Ja, tenkte bare 2 timer liksom. Kanskje det bør ordnes cd-spiller og musikk, ja. Godteposer også kanskje? Kan ikke ha fiskestang der, for er liksom ikke noe å fiske ned i :P Hvordan deler man ut godteposene, da, gode forslag?

Fisking kan fint gjøres bak et teppe, et bord på høykant, en sofa osv

Anonymkode: 3ca9a...645

Skrevet

Vi stilte et bord på høykant og hadde fiskeleken slik. Svært stor stas. 😊

Anonymkode: fe888...433

Skrevet

Du har fått mange gode tips her, men vil også legge til at det kan være lurt å legge fram litt leker i ulike "soner", feks Lego i et hjørne, byggeklosser er annet sted, perling, puslespill, utkledning osv, osv. Da legger du til rette for fin lek! To timer går kjempefort, og du trenger ikke organisere noe lek, men kan være greit å ha en i bakhånd, feks sette hale på grisen er morsomt for den aldersgruppen. 

Sikkert noen foreldre som blir igjen Også, kjekt å tilby litt kaffe/annen enkel drikke til de :-)

Skrevet

Musikk er lurt å ha i bakhånd for da kan du ha danselek - når musikken stopper skal man stå helt stille. Om du ikke får til fisking kan du gjemme posene så barna må finne hver sin, det har jentene mine likt. Prøv å pust med magen, første 30-40 minuttene er "værst", mest travelt med ankomst og matservering. Resten av tiden går ofte greit og kjapt - Lykke til! 

Anonymkode: 37a73...576

Skrevet

Vil råde deg til å ta bare jentene ifh til det du har fortalt, ofte enklere med kjønnsdelt. Om de er 3 eller 6 år spiller ikke så stor rolle. 

Anonymkode: 37a73...576

Skrevet

vi tar det på leos. populært her :) 

Anonymkode: 298f4...abd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...