Gå til innhold

Privat pensjonssparing


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen vits?

Føler eg finner så lite upartisk informasjon om det på nett. Når eg googler det, er det banker som kjem opp.

Er det ikkje like greit å bare sørge for å ha en nedbetalt villa, slik at når den tid kjem så slipper en å betale 15.000 - 20.000 I mnd. I boliglån. Da treng en jo mye mindre penger å leve for.

Kva skjer med pensjonsinnskuddet i banken dersom en dør, får banken pengene eller går de til etterlatte?

Er 40 år og har ikkje begynt å spare egen pensjon.

Anonymkode: a1272...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der ligger en artikkel på vg eller dagbladet om dette akkurat nå. At det lønner seg å betale ned gjeld enn å benytte seg av ulike pensjonsordninger. 

Anonymkode: 09fe6...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike meninger om dette. Vi har valgt å gjøre begge deler.

Vi betaler ned boliglånet ti år raskere enn vi først hadde tenkt. Planen er å være gjeldfri før 50. Sparer i tillegg 1000 kroner i måneden til pensjon i den nye ips-ordningen. Begynte akkurat. Jeg tør ikke noe annet. Hva er igjen til meg den dagen jeg skal gå av med pensjon? Med levejustert pensjonsalder må jeg jobbe til jeg blir over 71 år. Det skal jeg så absolutt ikke! Derfor sparer jeg privat også.

Anonymkode: 60f01...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er lurt, tenker jeg. Har lånet på 15 år i stedet for 25 år (9 år igjen av lånet nå, ferdig nedbetalt når jeg er 43). Har spart i fond (dnb framtid) de fem siste årene. Startet da jeg var i ulønnet permisjon, satte av rundt 5000 i mnd. Nå har jeg trekk på 2000. Fondet har gått veldig bra og gitt svært god avkastning. Tjener godt, men må ha ekstra midler til pensjon dersom jeg vil ha samme levestandard som nå. 

 

Anonymkode: 1cd85...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der ligger en artikkel på vg eller dagbladet om dette akkurat nå. At det lønner seg å betale ned gjeld enn å benytte seg av ulike pensjonsordninger. 

Anonymkode: 09fe6...f51

Høres rart ut. På grunn av inflasjon og lønnsøkning så blir pengene mindre verdt med tiden. 

Så et lån på 2,5 mill blir jo lommerusk og skal selvfølgelig være tilbakebetalt før pensjon. En leilighet på Grünerløkka kostet 500.000 da jeg var 20 år for nesten 20 år siden. Hadde ikke vært hardt å tilbakebetale det lånet som var tatt opp med "1997 penger"

Lønnsøkning/inntekt, inflasjon på gjeld og sparing som investeres må ses i sammenheng. 

Krone-is

Anonymkode: 9e407...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke ferdig:

        1970        En yrkeskarriære senere.. 
Krone-is    1 krone        22 kroner
Madrassen    1 krone        1 krone
Banken        1 krone        10 kroner
Oslo Børs    1 krone        33 kroner

Anonymkode: 9e407...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres rart ut. På grunn av inflasjon og lønnsøkning så blir pengene mindre verdt med tiden. 

Så et lån på 2,5 mill blir jo lommerusk og skal selvfølgelig være tilbakebetalt før pensjon. En leilighet på Grünerløkka kostet 500.000 da jeg var 20 år for nesten 20 år siden. Hadde ikke vært hardt å tilbakebetale det lånet som var tatt opp med "1997 penger"

Lønnsøkning/inntekt, inflasjon på gjeld og sparing som investeres må ses i sammenheng. 

Krone-is

Anonymkode: 9e407...d3e

Du har helt rett.

Artikkelen anbefaler å betale ned gjeld fordi nordmenn generelt har veldig høy gjeld sammenlignet med inntekt. Det vil gi bedre økonomi på sikt. Men artikkelen anbefaler også å spare penger.

Så vedkommende misforstod artikkelen. Jeg fant på db.no for de som er interessert.

Jeg ville tenkt at først kommer man seg inn på boligmarkedet. Så sparer man til pensjon. Og betaler ned eventuell ugunstig gjeld først da. Som for eksempel forbruksgjeld. Om man skal prioritere å spare til pensjon er det en del andre ting som bør være på plass først. Men at man ikke har begynt å spare i en alder av 40, finner jeg litt merkelig.

Anonymkode: 60f01...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har helt rett.

Artikkelen anbefaler å betale ned gjeld fordi nordmenn generelt har veldig høy gjeld sammenlignet med inntekt. Det vil gi bedre økonomi på sikt. Men artikkelen anbefaler også å spare penger.

Så vedkommende misforstod artikkelen. Jeg fant på db.no for de som er interessert.

Jeg ville tenkt at først kommer man seg inn på boligmarkedet. Så sparer man til pensjon. Og betaler ned eventuell ugunstig gjeld først da. Som for eksempel forbruksgjeld. Om man skal prioritere å spare til pensjon er det en del andre ting som bør være på plass først. Men at man ikke har begynt å spare i en alder av 40, finner jeg litt merkelig.

Anonymkode: 60f01...813

Men må det være pensjonssparing? Vi har god økonomi og sparer 6.000 - 10.000 I mnd. 2-3.000 på sparekonto og resten i aksjer.

Anonymkode: a1272...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men må det være pensjonssparing? Vi har god økonomi og sparer 6.000 - 10.000 I mnd. 2-3.000 på sparekonto og resten i aksjer.

Anonymkode: a1272...8b5

Dette lurer jeg også på. Lønner det seg ikke mer å eks spare i fond? Da kan man jo også ta ut pengene om det skulle være krise, eks om man blir syk å trenger behandling som ikke blir dekket av staten. 

Å så får man vel også så greit overskudd på fond eller aksjer at det vel mest sannsynlig lønner seg?

Anonymkode: 4f2f6...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men må det være pensjonssparing? Vi har god økonomi og sparer 6.000 - 10.000 I mnd. 2-3.000 på sparekonto og resten i aksjer.

Anonymkode: a1272...8b5

Nei, det må det ikke. Man får en større skattefordel med den nye ips-ordningen, så det er en fordel. På den andre siden så er jo pengene låst. Så det er en avveining, hva man ønsker eller har behov for.

Selv sparer jeg 1000 i ips. 2000 i fond/delvis fond og 1000 til sparekonto. Så betaler vi ned boliglånet ti år raskere enn vi først hadde tenkt. Betaler også raskere ned på et billån. Jeg har gradert meg med det jeg tenker er en fin løsning for meg og min økonomi. Jeg er relativt ung, under 30, så kan hende planene endrer seg. Forventer også en god lønnsvekst etterhvert som jeg har flere år i arbeidslivet bak meg, før det stabiliserer seg noe frem i tid.

Vil uansett anbefale alle å sjekke hva de får i pensjon. De fleste steder kan man laste inn det man får fra arbeidsgiver og nav for å se det sammen. Jeg ble overrasket over hvor lite det var. Har en norsk gjennomsnittslønn, litt over 500 000. Så da begynte jeg å spare til pensjon også. Med den nye levealdersjusteringen må jeg jobbe til nesten 72 år. Ønsker ikke det, så enda en grunn til å spare spesifikt til pensjon for min del.

Anonymkode: 60f01...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det må det ikke. Man får en større skattefordel med den nye ips-ordningen, så det er en fordel. På den andre siden så er jo pengene låst. Så det er en avveining, hva man ønsker eller har behov for.

Selv sparer jeg 1000 i ips. 2000 i fond/delvis fond og 1000 til sparekonto. Så betaler vi ned boliglånet ti år raskere enn vi først hadde tenkt. Betaler også raskere ned på et billån. Jeg har gradert meg med det jeg tenker er en fin løsning for meg og min økonomi. Jeg er relativt ung, under 30, så kan hende planene endrer seg. Forventer også en god lønnsvekst etterhvert som jeg har flere år i arbeidslivet bak meg, før det stabiliserer seg noe frem i tid.

Vil uansett anbefale alle å sjekke hva de får i pensjon. De fleste steder kan man laste inn det man får fra arbeidsgiver og nav for å se det sammen. Jeg ble overrasket over hvor lite det var. Har en norsk gjennomsnittslønn, litt over 500 000. Så da begynte jeg å spare til pensjon også. Med den nye levealdersjusteringen må jeg jobbe til nesten 72 år. Ønsker ikke det, så enda en grunn til å spare spesifikt til pensjon for min del.

Anonymkode: 60f01...813

Men skattefordelene man får ved å spare i pensjon må man vel betale tilbake når man tar ut pensjonen? Så i realiteten er det ingen skattefordel?

Anonymkode: 4f2f6...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men skattefordelene man får ved å spare i pensjon må man vel betale tilbake når man tar ut pensjonen? Så i realiteten er det ingen skattefordel?

Anonymkode: 4f2f6...2a4

Det er en fordel sammenlignet med skatt av annen sparing. Så jo, det er en fordel. 

Anonymkode: 60f01...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men får en tilbake pengene sjølv om en dør? (Arv til familie)

Anonymkode: a1272...8b5

Ja, det er dine penger. Det er ikke som offentlig pensjon.

Anonymkode: 60f01...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 24/01/2018 at 7:55 PM, Anonym bruker said:

Det er en fordel sammenlignet med skatt av annen sparing. Så jo, det er en fordel. 

Anonymkode: 60f01...813

Hvordan er det en fordel? Jeg forstår ikke

Anonymkode: 698b0...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...