Gå til innhold

Har ditt barn mobbet noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndterte du det? 

Anonymkode: f1429...956

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dessverre!

Det var i barnehagen. Det var en liten barnehage og de var bare 4 gutter på hans alder/gruppe (siste året før skolen).

Ble en dag kalt inn til styrer for fortalte at han og to av de andre mobbet en fjerde gutt. Ikke veldig direkte med vold og erting, men med delvis utestenging, små stikkende kommentarer, himling med øynene, osv. Men ting som føltes grusomt for den ulykkelige femtemann, han ble tydelig utdefinert og latterliggjort som teit av guttegjengen, og det kunne de voksne lett se. Alle de tre andre var like ille, også min gutt.

Vi avtalte at både barnehagen og vi skulle ta en alvorsprat med ham (det gjorde de andre tre foreldreparene også).
Barnehagen skulle ikke bare gi beskjed om at at den oppførselen var uakseptabel, guttene skulle også vite at de voksne skulle følge ekstra nøye med og kom til å fortelle hver minste slemme handling/kommentar til oss foreldre.

Vi tok gutten for oss da vi kom hjem, forklarte han at de var observert, hvor alvorlig dette var og hvor grusomt dette føltes for gutten som ble mobbet, og at han ikke fikk lov til å oppføre seg sånn mot andre mennesker. Da knakk han fullstendig sammen og gråt og gråt og hulket og ropte "Å neeeeiiii! Jeg er sleeeeeeeeeem!"

Jeg kontaktet moren til mobbeofferet og snakket lenge med henne. VI ble enige om at vi skulle invitere hverandres gutter hjem til hverandre iblant, så de fikk leke litt en til en, eller i mindre grupper.

Dette viste seg heldigvis å være effektivt. Barna endret dynamikken i leken og mobbeofferet følte seg igjen godtatt og som en del av gjengen.

Vi fortsatte blant å snakke om dette, for å holde det litt tydelig i minnet. Nå går guttene i 7. klasse på barneskolen, samme klasse, og de har hatt et fint samhold hele veien.

Anonymkode: 6b6cd...f6e

Skrevet

Nei. Ikke som jeg kjenner til i hvert fall.

Anonymkode: a4019...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...