Gå til innhold

Sønnen min er venstrehendt! Jeg er målløs...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Med fare for å bli gjenkjent, men jeg er bare helt paff...

Han er 6. klassing og skriver kråkeskrift... Verken han, vi eller lærer forstår noe særlig av det som skrives. Han har øvd mye på stavskrift, men det tar seg ikke opp. 

Da han gikk i barnehagen favoriserte han venstrehånden selv om han også brukte høyre. Bl.a. tegnet han mest med venstre. Jeg og barnehagen mente han var venstrehendt, men læreren på 1. trinn var bestemt på at han var høyredominant, og måtte bruke høyrehånda til skriving. 

Så det er det han har måtte gjort - med protester fra meg, og i dag hadde jeg en samtale med skolen. De hadde vært i kontakt med PPT (han sliter med lesing og rettskriving), og de kunne si at han venstrehendt, og kunne se i papirene sine at det hadde vært uenighet rundt dette ved skolestart. 

Hva skal man si om slikt da? Ikke akkurat lett å snu på dette nå 😳

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Han merker da selv hva han er? Det er da ikke noe læreren bestemmer? Er dere veldig tafatte?

Anonymkode: 50282...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hæ? Han merker da selv hva han er? Det er da ikke noe læreren bestemmer? Er dere veldig tafatte?

Anonymkode: 50282...bac

Han brukte jo begge hendene sine, slik at det var ikke som med meg, som har en venstrehånd som ikke fungerer til stort. 

Jeg sa han var venstrehendt, men læreren mente etter testing at han var høyrehendt. Vi hadde mange diskusjoner rundt dette. Lett å kalle noen tafatte, når man tror at verden er unyansert. 

Vi ønsket jo å gjøre det riktige og støttet skolen da de mente at tester viste at han var høyrehendt. Som sag tegnet han mest med venstre, men da også med høyre. Han slet med skrivingen fra dag en, og det ble da lagt føringer på hva han skulle gjøre. 

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være tull, ingen lærer i 2018 tvinger en elev til å skrive med høyre😂

Anonymkode: 2082a...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han brukte jo begge hendene sine, slik at det var ikke som med meg, som har en venstrehånd som ikke fungerer til stort. 

Jeg sa han var venstrehendt, men læreren mente etter testing at han var høyrehendt. Vi hadde mange diskusjoner rundt dette. Lett å kalle noen tafatte, når man tror at verden er unyansert. 

Vi ønsket jo å gjøre det riktige og støttet skolen da de mente at tester viste at han var høyrehendt. Som sag tegnet han mest med venstre, men da også med høyre. Han slet med skrivingen fra dag en, og det ble da lagt føringer på hva han skulle gjøre. 

Anonymkode: 900ad...9ec

Tafatte er det absolutt ikke. 

Sønnen min på 4 brukte begge hendene helt til nå, nå ser vi at han er venstrehendt. 

Dette må jo ppt kunne hjelpe han med. Kanskje han kan bruke begge hender igjen og se hva han føler for selv. 

Håpløst at læreren ikke hørte på dere og bhg.

Masse lykke til.

Anonymkode: e8cfe...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette må være tull, ingen lærer i 2018 tvinger en elev til å skrive med høyre😂

Anonymkode: 2082a...b90

Ikke tull. Det var dessuten i 2012, og gutten visste ikke helt selv hvilken hånd han ville bruke ved skriving. Han brukte begge hendene ved tegning/skriving av navnet, men mest venstre. Grunnen til at jeg mente han var venstrehendt var at han er venstredominant ellers. Han spiser med venstre, kaster ball osv. 

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette må være tull, ingen lærer i 2018 tvinger en elev til å skrive med høyre😂

Anonymkode: 2082a...b90

Tull? Så for litt siden et innlegg om en lærer som brukte vold mot elev. 

Selvfølgelig kan lærere også gjøre feil og være sta og bedrevitere. 

Anonymkode: e8cfe...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tafatte er det absolutt ikke. 

Sønnen min på 4 brukte begge hendene helt til nå, nå ser vi at han er venstrehendt. 

Dette må jo ppt kunne hjelpe han med. Kanskje han kan bruke begge hender igjen og se hva han føler for selv. 

Håpløst at læreren ikke hørte på dere og bhg.

Masse lykke til.

Anonymkode: e8cfe...0c3

Takk. Han skal begynne å bruke PC, så de er usikre på om det er verdt å vektlegge håndskrift på dette stadiet, siden det meste kan skrives på PC. 

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han brukte jo begge hendene sine, slik at det var ikke som med meg, som har en venstrehånd som ikke fungerer til stort. 

Jeg sa han var venstrehendt, men læreren mente etter testing at han var høyrehendt. Vi hadde mange diskusjoner rundt dette. Lett å kalle noen tafatte, når man tror at verden er unyansert. 

Vi ønsket jo å gjøre det riktige og støttet skolen da de mente at tester viste at han var høyrehendt. Som sag tegnet han mest med venstre, men da også med høyre. Han slet med skrivingen fra dag en, og det ble da lagt føringer på hva han skulle gjøre. 

Anonymkode: 900ad...9ec

Hvilke tester utførte lærer for å fastslå at han var høyrehendt?

Anonymkode: 91c2e...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at folk tror det er en spøk, for det er nok så absurd... 

Lærerene (som er nye av året), hadde hatt ennoppgave der alle skulle skrive et ord på tavla med begge hender. Sønnen min var den som klarte den oppgaven best (selv om han skriver stygt). 

Jeg har tre barn i barneskolen, og vet av erfaring at det dessverre kan være vanskelig når det er ulike erfaringer og behov. 

Hi 

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Han skal begynne å bruke PC, så de er usikre på om det er verdt å vektlegge håndskrift på dette stadiet, siden det meste kan skrives på PC. 

Anonymkode: 900ad...9ec

Så bra. Alt for å lette hverdagen og skolegangen. 

Anonymkode: e8cfe...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke tester utførte lærer for å fastslå at han var høyrehendt?

Anonymkode: 91c2e...22e

Sånn snart 6 år etter, kan jeg ikke si hvilke tester hun brukte, eller om hun fikk ham til å skrive x-antall ord med begge hendene, for så å bestemme hva som virket mest naturlig. 

Hi

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mye forskning som finnes om håndskrift og bedring av minne ville jeg forsøkt å vektlegge litt av dette også. 

Anonymkode: 2caa8...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Han skal begynne å bruke PC, så de er usikre på om det er verdt å vektlegge håndskrift på dette stadiet, siden det meste kan skrives på PC. 

Anonymkode: 900ad...9ec

Da tenker jeg at han til slutt vil ha en ikkefungerende håndskrift. Ikke gunstig selv om han for det meste kommer til å bruke PC.

Anonymkode: 20f59...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette må være tull, ingen lærer i 2018 tvinger en elev til å skrive med høyre😂

Anonymkode: 2082a...b90

Du har visst ikke mye peiling... Hvis ungene ikke viser særlig tydelig håndpreferanse, men bruker begge jevnbyrdig, prøver man å dreie dem mot å bruke høyre. Helt vanlig. 

Anonymkode: 13093...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bestandig man har en tydelig favorittside. Vi har en datter som skriver med høyre men bruker kniv og øks med høyre. Hun kaster ball lengst med høyre men har best mottak med venstre osv.

Anonymkode: 48a46...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tenker jeg at han til slutt vil ha en ikkefungerende håndskrift. Ikke gunstig selv om han for det meste kommer til å bruke PC.

Anonymkode: 20f59...294

Den er alt vurdert som ikkefunksjonell av læreren, men hun tror at hans lese- og skrivevansker vil bedres ved mer mestringsfølelse. 

Hi

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi sånne som meg som skriver like godt med både venstre og høyre mog jeg nekter åmtru at jeg er den eneste som gjør det. Jeg skriver normalt sett med høyre, men alt annet bruker jeg venstre hånden til. Da jeg knekte høyre skrev jeg med venstre. Kanskje din sønn er litt der også? At han kan bruke begge . Var ingen som tok tak i dette da jeg vokste opp, men er vel kanskje mer forkus på sånne ting i dag.

Anonymkode: 13551...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så har vi sånne som meg som skriver like godt med både venstre og høyre mog jeg nekter åmtru at jeg er den eneste som gjør det. Jeg skriver normalt sett med høyre, men alt annet bruker jeg venstre hånden til. Da jeg knekte høyre skrev jeg med venstre. Kanskje din sønn er litt der også? At han kan bruke begge . Var ingen som tok tak i dette da jeg vokste opp, men er vel kanskje mer forkus på sånne ting i dag.

Anonymkode: 13551...e2d

Du er ambidekster. Det er sannsynligvis HIs sønn også. 

Anonymkode: 4947a...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har visst ikke mye peiling... Hvis ungene ikke viser særlig tydelig håndpreferanse, men bruker begge jevnbyrdig, prøver man å dreie dem mot å bruke høyre. Helt vanlig. 

Anonymkode: 13093...96a

Er det sant? Hva i all verden er galt med å bruke begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så har vi sånne som meg som skriver like godt med både venstre og høyre mog jeg nekter åmtru at jeg er den eneste som gjør det. Jeg skriver normalt sett med høyre, men alt annet bruker jeg venstre hånden til. Da jeg knekte høyre skrev jeg med venstre. Kanskje din sønn er litt der også? At han kan bruke begge . Var ingen som tok tak i dette da jeg vokste opp, men er vel kanskje mer forkus på sånne ting i dag.

Anonymkode: 13551...e2d

Han er nok litt der, men uansett hvor mye han prøver, klarer han ikke å bedre skriften med høyre. De fleste skjønner sin egen skrift, men ikke han. Men når han nå sliter med lesing og skriving i tilleg, er han nok ikke motivert til å begynne på nytt med bokstavinntrening slik de gjør på 1. trinn. 

For ham er det jo ikke en styrke den situasjonen han er i, men en ulempe. 

Hi

 

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Er det sant? Hva i all verden er galt med å bruke begge?

Skrivemåten (helningen på bokstavene) og skriveretningen  er tilpasset høyrehåndsbruk, og er lettere å lære bort hvis alle gjør helt likt, vil jeg tro. Venstrehendte må passe på å skrive på en slik måte at de ikke kliner ut det de har skrevet med hånda. 

Hi

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ambidekster. Det er sannsynligvis HIs sønn også. 

Anonymkode: 4947a...75c

Ikke i ordets rette forstand. Den som er sann abidekster, skal i prinsippet gjøre alle oppgaver like bra med begge hender. Han har en del han gjør med høyre, men flere og andre ting han gjør med venstre. Tegning før skolestart var en av de tingene han fordelte nok så jevnt . 

 

Hi

Anonymkode: 900ad...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...