Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 Hei! Hva er de viktigste parametrene for deg ihht valg av bosted? Å bo naturnært? At barna skal ha andre barn å løpe til og fra? Nært familie, nært jobb? Drømmen er jo skispor en meter fra huset, nært jobb, at barna kan springe til og fra venner og sykle til egne fritidsaktiviteter. Familie innen spiselig radius, god kafé hvis behov osv. Men... i mitt tilfelle kan iallfall ikke alt dette kombineres. Så da er det der viktigste som gjenstår og noe må man da altså leve med å ikke ha, selvsagt. Hva er din peioriteringsliste? Hvorfor? Hva savner du? 💜 Anonymkode: f54e9...97e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #2 Skrevet 20. januar 2018 God skole, bra oppvekstmiljø, gode veier inn til bysentrum og flere utvalg av aktiviteter. Anonymkode: 794d0...c6c
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 Vi valgte å bo i kort gangavstand til skole, fritidsaktivteter i sykkelavstand og i et eldre byggefelt med stort spenn i alder og romslige tomter og hus. Vi valgte et hus å vokse inn i, en av tingene som gjorde at jeg virkelig falt for dette huset var stor kjeller med egen inngang på skråtomt så vi har store vinduer på forsiden av kjelleren. Nå 13 år etter at vi flyttet hit har da husets to tenåringer (14 og 16 år) hvert sitt soverom, eget bad og stor kjellerstue nede. Jeg håpet da vi kjøpte huset at det ville føre til at barna ville trives hjemme også når de ble store, og det gjør de. Her er huset fullt av ungdommer stort sett hver helg, i sommer var gårdsplassen full av mopeder og motorsykler, de overnatter her, har filmkvelder, spillkvelder osv. Elsker det. Veldig greit med kort vei til skole, jeg har barn fra 9 til 16 år og har aldri noen gang kjørt de til skolen. Fritidsaktiviteter i nærheten så de kan sykle til trening er gull. Gata her har alt fra små barn på under året til eldre mennesker i 80-årene. En fin miks og veldig godt miljø. Min 16-åring sitter gjerne barnevakt for naboen, og 14-åringen måker snø og klipper gress for den eldre damen på 80 år. Er vel nærmere 2 km til lysløype og skog, men det er helt ok. Besteforeldrene som bor nærmest er det vel rundt 5-6 km til, akkurat litt for langt for barna å sykle siden det er 80-sone et stykke av veien og litt dårlig med fortau/sykkelvei, men det har aldri vært noe broblem. Både vi og besteforeldre har bil. Oppsummert er nabolag, hus med plass til ungdommer og kort veil til skole det vi satset på og aldri har angret på Anonymkode: e4504...d0a
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #4 Skrevet 20. januar 2018 Lekekamerater i umiddelbar nærhet er definitivt nr 1 her. Først og fremst fordi sønnen vår er enebarn og har heller ingen søskenbarn, så han er mye med bare voksne. Tilfeldigvis fikk vi også gode naboer, natur rett rundt hjørnet og en god skole rett borti gata, alt dette er selvsagt en stor bonus som gjør mye for trivselen for vår del. Det jeg savner er dagligvarebutikk innen gangavstand og bedre bussforbindelser ettersom jeg ikke har lappen. Og sønnen vår savner å kunne gå til mormor selv, siden han kunne det der vi bodde før, men det er jo luksus. Nå bor vi 10 minutters kjøring unna henne. Men alt i alt ville jeg ikke byttet bort stedet vi bor nå. Anonymkode: 27336...ed7
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #5 Skrevet 20. januar 2018 God skole og skolevei, nært andre barn og tomt med stort uteareal Anonymkode: 6a062...438
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 Gangavstand til skole, med gangvei. Både barne- og ungdomsskole. God skole og gode barnehager. Kort busstur til minst en videre gående skole. Boligfelt med barn på barnas alder. Gjerne med foreldre i 30-åra. vedlikeholdt lekeplass rett utenfor huset. Hus med god planløsning, minst tre soverom og liten hageflekk. Et sted man får gode boliger til under 4,5 millioner. Et utvalg av fritidsaktiviter. Trenger ikke ha alt mulig. Gangavstand til matbutikk. Ikke mye mer enn 30 minutter til nærmeste store kjøpesenter. Under en time fra Oslo. All nærmeste familie (foreldre og søsken) under en time unna. Nær skogen. Skiløyper om vinteren. Et visst kollektivtilbud. Vi har funnet alt dette. Stortrives her! Det eneste jeg mangler er kort vei til jobb. For lang reisevei kan fort ødelegge hverdagen. Men for meg som har en kommunal jobb så kan dette komme med tiden. Derfor ikke avgjørende for meg, akkurat nå. Anonymkode: c7f19...9ab
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 Når vi var på husjakt var dette viktig for oss: Å ikke ha veldig traffikkert vei rett ved huset Hage, eller mulighet for å lage det Romslig hus, eller mulighet for utbygging Det som også ble viktig, men vi ikke tenkte på da vi kjøpte, men ser i etterkant, og har brukt mye: Kort vei til skole/barnehage Kort vei til turområder/skiløype Gangavstand til jobb Det jeg også ønsker at vi hadde tenkt litt på er mer barn i nabolaget og avstand til venner, men ser at dette jo endrer seg, og minsten var ikke født enda når vi kjøpte huset, så vi hadde jo ingen mulighet å vite hvor det kunne dukke opp barn på hans alder, eller hvor de barna han ble venn med bosatt seg. Har barn i nabolaget på samme trinn, men av 6 stk, så leker han litt med 2 av dem. Vi bor i en forholdsvis liten by, så det er uansett ikke langt til noe, er 13 min å gå til nærmeste matbutikk, 13-14 min å gå til alt av fritidsaktiviteter. Og med bil, så er alt innen kort avstand. Anonymkode: c5cdb...b69
sug lut Skrevet 20. januar 2018 #8 Skrevet 20. januar 2018 (endret) I kanten av marka med stier og løyper rett utenfor.. Det er viktigst for både voksne og barn. Ikke mer enn en time fra besteforeldre. Må også bo med kort vei til byen og max 30 min til jobb, kollektivtilbud og grei skolevei. Endret 20. januar 2018 av sug lut
Hurrahei Skrevet 20. januar 2018 #9 Skrevet 20. januar 2018 - Kort vei til jobb og barnehage/skole. Sånn at vi kan bruke lite tid på transport i hverdagen. At vi kan gå eller sykle. - Mulighet for å klare oss uten bil i hverdagen. - Kort vei til venner, fritidsaktiviteter, tilbud for store og små - Funksjonell og lettstelt bolig med egne soverom til barna. - ikke mer enn 1,5 time til besteforeldre
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #10 Skrevet 20. januar 2018 Min prioriteringsliste var ganske lik din, HI: - Nær marka - Maks. 30 min til jobb med kollektivtransport / sykkel - Gangavstand til skole og barnehage - Nær familie - Hage/uteplass - Barn i nabolaget For oss lot det seg gjøre å kombinere alt dette, vi bor 100 meter fra markagrensa med skiløyper rett bak huset og badevann 10 min unna. T-bane 4 min. unna, barnehage og matbutikk som nærmeste nabo, gata full av barnefamilier. T-bane til sentrum tar 15 min., det samme gjør sykkelturen. Moren min bor 5 min. unna til fots, øvrig nær familie maks. 45 min i bil. Det vi har ofret for å få alt dette i en pakke er plass, for dette er ikke det billigste strøket i Oslo. Vi har en 3-roms på 100 kvm. med en liten hage. Det er nok for oss, som bare har ett barn. Anonymkode: e7b2b...ded
Hurrahei Skrevet 20. januar 2018 #11 Skrevet 20. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min prioriteringsliste var ganske lik din, HI: - Nær marka - Maks. 30 min til jobb med kollektivtransport / sykkel - Gangavstand til skole og barnehage - Nær familie - Hage/uteplass - Barn i nabolaget For oss lot det seg gjøre å kombinere alt dette, vi bor 100 meter fra markagrensa med skiløyper rett bak huset og badevann 10 min unna. T-bane 4 min. unna, barnehage og matbutikk som nærmeste nabo, gata full av barnefamilier. T-bane til sentrum tar 15 min., det samme gjør sykkelturen. Moren min bor 5 min. unna til fots, øvrig nær familie maks. 45 min i bil. Det vi har ofret for å få alt dette i en pakke er plass, for dette er ikke det billigste strøket i Oslo. Vi har en 3-roms på 100 kvm. med en liten hage. Det er nok for oss, som bare har ett barn. Anonymkode: e7b2b...ded Hvor i Oslo bor dere?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2018 #12 Skrevet 21. januar 2018 For meg er skole med godt omdømme og ikke for mange elever med minoritetsbakgrunn viktig. Å bo landlig til men med kort vei til kollektivtransport. Hus med god planløsning og hage. For mannen var stor og privat tomt pluss stor garasje/ arbeidsplass viktig. At vi fikk mye for pengene var et pluss. Avstand til skole er litt lang nå når barna våre går i 1. og 2. klasse men om 2-3 år kan de gå selv. Anonymkode: 20477...098
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå