Gå til innhold

Forventninger til skole vs barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om barn i barnehagen som biter. Ser det er så mange som svarer at foreldre til barn som blir bitt ikke bare kan kreve at barnet som biter blir fotfulgt... krever ressurser osv som barnehagen ikke har mulighet til å sette inn...

Så rart tenker jeg. Jeg kan lite om lovgivning i barnehagen, det skal innrømmes, men det kan vel ikke stemme? Er det så stor forskjell på lovgivning rundt psykososialt miljø i barnehage vs skole?

Nettopp dette kan jo foreldre kreve av skolen hvis et barn blir utsatt for f. eks vold der av annet barn. Har opplevd flere ganger at skoler må tilsette ekstra personell i saker der barn må fotfølges. Budsjettet må gjerne gå i minus, det er ikke noe argument for ikke å agere. Rektor er ansvarlig og fylkesmannen kan pålegge skolene å sette inn tiltak som dette etter 5 virkedager hvis foreldrene klager. 

Må ikke barnehager følge opp på samme måte?

Anonymkode: dea5c...bb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biting er på sett og vis normalatferd blant de yngste, ikke noe som utløser særskilte tiltak. 

Men når et barn over 2-3 år biter, er det både farligere og mer ut over det normale. Da bør det være aktuelt med både klage og tiltak.

Anonymkode: 366a2...f44

Skrevet

Jeg svarte på den andre tråden også. Og Joda, de kan søke om midler til å iverksette tiltak. De har en linje de må gå først, med klage, skadekartlegging og vise til tiltak iverksatt i bhg med gjeldende ressusjer, og om det ikke holder kan de søke økte midler. 

Jeg har selv sittet og krevd tiltak iverksatt etter at mitt barn tilslutt ble bitt til blods og måtte ha antibiotika. 

Anonymkode: 258be...847

Skrevet

Min erfaring er at det er vanskelig å få ekstraressurser i bhg, spesielt på småbarnsavdelingen. Ting tar så lang tid, og er man så heldig å få, så er det som regel mye mindre enn det man trenger. Barnehagen kan søke om 250 % ekstraressurs og få utdelt 100 %.

Jeg har hatt mye større utfordringer på barnegruppen enn barn som biter, og ikke fått ekstraressurs. Hadde et barn som begynte i bhg som krevde en voksen på seg hele tiden, b.l.a pga anfall og medisiner. Kunne ikke være uten tilsyn ett sekund, selv under soving. Fikk ikke ekstraressurs før det var gått ett år, så da var i praksis barnegruppen underbemannet fordi det barnet måtte ha sin egne voksen uansett om vi hadde det eller ei. Det er sånn hverdagen som oftest er i barnehagene desverre. det er jo derfor vi kjemper for å i det minste ha et minstekrav til bemanning.

Anonymkode: 8d159...e71

Skrevet

Dessverre er det diagnosen som ofte utløser ressurser. Vi gikk fra assistent  5t i uken til 5t hver dag da diagnosen var på plass. Mitt barn bet mange. 

Anonymkode: ebbaf...680

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...