Gå til innhold

Dødsdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man får en sykdom som er en dødsdom, for eksempel kreft. Kan man da slutte å jobbe, og bli sykemeldt den tiden man har igjen? 

Anonymkode: da6ef...7e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Kreftbehandling er en veldig god grunn til å bli sykemeldt.

Anonymkode: d0c66...32f

Skrevet

Da mamma fikk kreft, selv før dødsdommen, var det aldri snakk om å returnere til jobb. Så ja.

Skrevet

Kreft trenger ikke bety at man dør av det. En svært alvorlig diagnose trenger heller ikke bety at man dør veldig raskt av den.

Er man for syk til å jobbe får man selvfølgelig sykemelding. Hvis man er frisk nok til å jobbe så vil de fleste også fortsette å jobbe, er min erfaring.

Jeg kjenner to som har fått såkalt "livsforlengende behandling" for kreft, de vet begge at hvis det ikke kommer andre behandlingsformer så vil de begge trolig dø av kreft, men enn så lenge holdes sykdommen i sjakk med behandlingen de får. Begge er uforskammet friske, begge ønsker å fortsette å jobbe, og begge jobber fullt og er aktive.

Det er helsetilstanden, ikke diagnosen, som avgjør om man får sykemelding eller ikke.

Anonymkode: 77b5c...024

Skrevet

Jeg jobber med en som dessverre har fått dødsdommen, men om hun dør om 5 eller 10 år vet man ikke. Hun er nå blitt 50% uføre og jobber 50%, men er innimellom sykemeldt fra sin 50% stilling når hun blir dårlig, innlagt på sykehus og slikt. Så man blir ikke automatisk sykemeldt når man får dødsdommen, det kommer jo an på om man klarer å jobbe eller ikke.

Anonymkode: ee4dc...8f9

Skrevet

Mannen min har uhelbredelig kreft. De har ingen behandling å tilby, bortsett fra å skjære bort svulster. Men han er "frisk" og jobber fullt. Kan hende lever han i 5 eller 10 år til, faller ham ikke inn å be om sykemelding når han kan jobbe.

Når han har operert så er han selvsagt sykemeldt den tiden han trenger.

Anonymkode: 6db11...85e

Skrevet

Det er jo helt avhengig individuelt og ut fra hvor syk man er da ulike former for kreft og i de aller fleste tilfeller så blir man jo både dårlig fysisk og psykisk og de aller fleste tilfeller så er det bedre med sykmelding...imens noen orker å jobbe en viss prosent...men vi er alle forskjellig og forskjellige former utviklingen i sykdommen og hvordan vi har det psykisk også når man får slik beskjed om at det er uhelbredelig.Og hvor sent stadig,smerter og behandlinger hvordan det utvikler seg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...