Gå til innhold

Spiser dere norsk oppdrettslaks?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Inneholder visst store mengder ethoxyquin, tre ganger høyere verdier enn grenseverdien for kjøtt, frukt og korn. 

Jeg får ikke lagt inn lenke... Søkte på "norsk oppdrettslaks giftig" og fikk opp masse artikler om dette. Skummelt.

 

Anonymkode: cc6d0...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så ofte, men av og til.

Har en sønn som er glad i å fiske, så vi spiser stort sett det han fanger, men kjøper av og til laks på butikken som jeg regner med er oppdrett.

Anonymkode: 45270...fea

Skrevet

Niks, spiser ingen form for animalske produkter fra kommersiell industri. 

Anonymkode: 8d724...759

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 9c753...4e8

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Inneholder visst store mengder ethoxyquin, tre ganger høyere verdier enn grenseverdien for kjøtt, frukt og korn. 

Jeg får ikke lagt inn lenke... Søkte på "norsk oppdrettslaks giftig" og fikk opp masse artikler om dette. Skummelt.

 

Anonymkode: cc6d0...a69

Hva med å ikke søke på den måten? Du søker jo for å få noe bekreftet, ikke for å få vite noe. Søk på "MMR-vaksine farlig", så vil du få opp masse artikler på det også... 

Her er Havforskningsinstituttets artikkel om ethoxyquin:

https://nifes.hi.no/ethoxyquin-fiskefor/

Anonymkode: 9419e...12f

Skrevet

Tenkte det samme. Søk Egg er sunt eller Egg er farlig. Så finner du det du søker etter. Sleng på litt fake news i tillegg, så er det vanskelig for oss å bruke internett som en god kilde til noe som helst. 

Personlig spiser jeg for lite fisk og tar sjeldent tran. Det er nok et større problem for meg enn ethox greiene. 

Anonymkode: 6f221...1b6

Skrevet

Selvfølgelig😊 ingen grunn til droppe laksen.

Anonymkode: cb08a...22d

Skrevet

Jeg regner med at det meste fra butikken er oppdrettslaks, så ja jeg spiser det

Anonymkode: ab957...549

Skrevet

Ja, det gjør vi. Ikke veldig ofte, kanskje en gang i måneden. Men det er fordi vi har tilgang på annen fisk (selvfisket), og ikke fordi jeg har noe imot oppdrettsfisk.

 

 

 

 

 

Skrevet

Nei. Jeg spiser ikke giftig  avfall.

Skrevet

Jeg søker på begge deler og personlig velger jeg å tro at sannheten ligger et sted i mellom.

Ja, fisk er sunt, laks er sunt. Vi blir jo lært opp til det. På samme måte blir vi lært at melk er såååå sunt og MÅ drikkes til alt.

Men fakta er vel også at ethoxyquin er farlig og finnes i store mengder i oppdrettsfisken i forhold til det som er forsvarlig. Den slutningen har i hvert fall jeg tatt. Så den ER jo ikke så sunn som man skulle tro...

Man kan ikke bare søke på MMR vaksine ufarlig, for da får man ikke det hele bildet. Så der også søker jeg "vaksiner farlig/ MMR farlig" og leser om hva som står om det. Må bare si at barna mine ER vaksinert. 

Anonymkode: cc6d0...a69

Skrevet

Laksen inneholder nok litt av hvert, men om du erstatter laks med pølse, pizza etc gir det et mye dårligere kosthold. Laksen inneholder jo gode stoffer også.

Anonymkode: c1304...320

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Laksen inneholder nok litt av hvert, men om du erstatter laks med pølse, pizza etc gir det et mye dårligere kosthold. Laksen inneholder jo gode stoffer også.

Anonymkode: c1304...320

Det finnes andre ting å erstatte laksen med. Makrell, nøtter, frø, olje o.s.v. Men generelt begynner havet å bli så forurenset nå, at fet fisk dessverre begynner å bli farlig.

Det finnes mye problematisk med oppdrettslaks, og forskningen vi leser er stort sett bestillingsforskning fra staten som har MYE å tape på kritikk. Kritiske røster får hverken oppdrag, eller de får sparken. 

Anonymkode: 9c753...4e8

Skrevet

Se BT i dag: 56 millioner oppdrettslaks døde på ett år. Tenk om de tallene hadde vært presentert for annet dyrehold!! Den bransjen er råtten tvers igjennom. 

Anonymkode: 438be...e8c

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg søker på begge deler og personlig velger jeg å tro at sannheten ligger et sted i mellom.

Ja, fisk er sunt, laks er sunt. Vi blir jo lært opp til det. På samme måte blir vi lært at melk er såååå sunt og MÅ drikkes til alt.

Men fakta er vel også at ethoxyquin er farlig og finnes i store mengder i oppdrettsfisken i forhold til det som er forsvarlig. Den slutningen har i hvert fall jeg tatt. Så den ER jo ikke så sunn som man skulle tro...

Man kan ikke bare søke på MMR vaksine ufarlig, for da får man ikke det hele bildet. Så der også søker jeg "vaksiner farlig/ MMR farlig" og leser om hva som står om det. Må bare si at barna mine ER vaksinert. 

Anonymkode: cc6d0...a69

"Leser hva som står" er jo kjempenaivt.

Les heller hvem som skriver, er mitt tips. 

Anonymkode: 9419e...12f

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes andre ting å erstatte laksen med. Makrell, nøtter, frø, olje o.s.v. Men generelt begynner havet å bli så forurenset nå, at fet fisk dessverre begynner å bli farlig.

Det finnes mye problematisk med oppdrettslaks, og forskningen vi leser er stort sett bestillingsforskning fra staten som har MYE å tape på kritikk. Kritiske røster får hverken oppdrag, eller de får sparken. 

Anonymkode: 9c753...4e8

Bestillingsforskning fra Staten? Hvor har du det fra...? 

Anonymkode: 9419e...12f

Skrevet

Det er slett ikke ofte. Og det handler like mye om behandlingen av fisken som kvaliteten på den.

Skrevet

Nei, helst ikke, fordi jeg likervikke smaken. Laksen vi får i butikken i dag smaker helt annerledes enn den laksen jeg er vokst opp med (villaks som min morfar fisket). Så jeg har nå byttet til å spise ørret i stedet, da jeg synes det smaker bedre. 

Anonymkode: 0e8ed...61d

Skrevet

Nei. Laks smaker ikke godt. 

Anonymkode: 4b893...43e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bestillingsforskning fra Staten? Hvor har du det fra...? 

Anonymkode: 9419e...12f

Fra forskerne so har jobbet der. 

Anonymkode: 9c753...4e8

Skrevet

Synes ikke den norske oppdrettslaksen er noe spesielt god. Ikke utelukkende vond heller, bare svært sjeldent god.  Enkelte av ørret derimot, er helt fantastisk til sammenligning. Spesielt med sitronpepper og at den ikke er overstekt. Da er det omtrent like godt som biff.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, helst ikke, fordi jeg likervikke smaken. Laksen vi får i butikken i dag smaker helt annerledes enn den laksen jeg er vokst opp med (villaks som min morfar fisket). Så jeg har nå byttet til å spise ørret i stedet, da jeg synes det smaker bedre. 

Anonymkode: 0e8ed...61d

Ja, helt enig. Oppdrettlaks smaker beiskt, sammenlignet med villaksen fra barndommen min. Og røkelaks av oppdrettslaks er ikke god, her har jeg begynt å kjøpe røkt ørret i stedet, den er bedre, selv om ørreten nok også er oppdrett.

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg regner med at det meste fra butikken er oppdrettslaks, så ja jeg spiser det

Anonymkode: ab957...549

Når jeg tenker meg om, så spiser jeg ikke laks så ofte faktisk. Spiser som regel ørret, synes det er bedre

Anonymkode: ab957...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...