Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #1 Skrevet 19. januar 2018 Inneholder visst store mengder ethoxyquin, tre ganger høyere verdier enn grenseverdien for kjøtt, frukt og korn. Jeg får ikke lagt inn lenke... Søkte på "norsk oppdrettslaks giftig" og fikk opp masse artikler om dette. Skummelt. Anonymkode: cc6d0...a69
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #2 Skrevet 19. januar 2018 Ikke så ofte, men av og til. Har en sønn som er glad i å fiske, så vi spiser stort sett det han fanger, men kjøper av og til laks på butikken som jeg regner med er oppdrett. Anonymkode: 45270...fea
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #3 Skrevet 19. januar 2018 Niks, spiser ingen form for animalske produkter fra kommersiell industri. Anonymkode: 8d724...759
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #5 Skrevet 19. januar 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Inneholder visst store mengder ethoxyquin, tre ganger høyere verdier enn grenseverdien for kjøtt, frukt og korn. Jeg får ikke lagt inn lenke... Søkte på "norsk oppdrettslaks giftig" og fikk opp masse artikler om dette. Skummelt. Anonymkode: cc6d0...a69 Hva med å ikke søke på den måten? Du søker jo for å få noe bekreftet, ikke for å få vite noe. Søk på "MMR-vaksine farlig", så vil du få opp masse artikler på det også... Her er Havforskningsinstituttets artikkel om ethoxyquin: https://nifes.hi.no/ethoxyquin-fiskefor/ Anonymkode: 9419e...12f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #6 Skrevet 19. januar 2018 Tenkte det samme. Søk Egg er sunt eller Egg er farlig. Så finner du det du søker etter. Sleng på litt fake news i tillegg, så er det vanskelig for oss å bruke internett som en god kilde til noe som helst. Personlig spiser jeg for lite fisk og tar sjeldent tran. Det er nok et større problem for meg enn ethox greiene. Anonymkode: 6f221...1b6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #7 Skrevet 19. januar 2018 Selvfølgelig😊 ingen grunn til droppe laksen. Anonymkode: cb08a...22d
Holzhaus Skrevet 19. januar 2018 #8 Skrevet 19. januar 2018 Med god samvittighet opprett <3 https://nifes.hi.no/gravide-bor-spise-mer-sjomat/ https://laksefakta.no/sunnhet-og-helse/er-oppdrettslaks-farlig-for-gravide/
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #9 Skrevet 19. januar 2018 Stoler du virkelig på NIFES? https://morgenbladet.no/aktuelt/2017/06/de-forbannede-lakseforskerne Anonymkode: 9c753...4e8
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #10 Skrevet 19. januar 2018 Jeg regner med at det meste fra butikken er oppdrettslaks, så ja jeg spiser det Anonymkode: ab957...549
Salomine Skrevet 19. januar 2018 #11 Skrevet 19. januar 2018 Ja, det gjør vi. Ikke veldig ofte, kanskje en gang i måneden. Men det er fordi vi har tilgang på annen fisk (selvfisket), og ikke fordi jeg har noe imot oppdrettsfisk.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #13 Skrevet 19. januar 2018 Jeg søker på begge deler og personlig velger jeg å tro at sannheten ligger et sted i mellom. Ja, fisk er sunt, laks er sunt. Vi blir jo lært opp til det. På samme måte blir vi lært at melk er såååå sunt og MÅ drikkes til alt. Men fakta er vel også at ethoxyquin er farlig og finnes i store mengder i oppdrettsfisken i forhold til det som er forsvarlig. Den slutningen har i hvert fall jeg tatt. Så den ER jo ikke så sunn som man skulle tro... Man kan ikke bare søke på MMR vaksine ufarlig, for da får man ikke det hele bildet. Så der også søker jeg "vaksiner farlig/ MMR farlig" og leser om hva som står om det. Må bare si at barna mine ER vaksinert. Anonymkode: cc6d0...a69
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #14 Skrevet 19. januar 2018 Laksen inneholder nok litt av hvert, men om du erstatter laks med pølse, pizza etc gir det et mye dårligere kosthold. Laksen inneholder jo gode stoffer også. Anonymkode: c1304...320
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #15 Skrevet 19. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Laksen inneholder nok litt av hvert, men om du erstatter laks med pølse, pizza etc gir det et mye dårligere kosthold. Laksen inneholder jo gode stoffer også. Anonymkode: c1304...320 Det finnes andre ting å erstatte laksen med. Makrell, nøtter, frø, olje o.s.v. Men generelt begynner havet å bli så forurenset nå, at fet fisk dessverre begynner å bli farlig. Det finnes mye problematisk med oppdrettslaks, og forskningen vi leser er stort sett bestillingsforskning fra staten som har MYE å tape på kritikk. Kritiske røster får hverken oppdrag, eller de får sparken. Anonymkode: 9c753...4e8
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #16 Skrevet 19. januar 2018 Se BT i dag: 56 millioner oppdrettslaks døde på ett år. Tenk om de tallene hadde vært presentert for annet dyrehold!! Den bransjen er råtten tvers igjennom. Anonymkode: 438be...e8c
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #17 Skrevet 20. januar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg søker på begge deler og personlig velger jeg å tro at sannheten ligger et sted i mellom. Ja, fisk er sunt, laks er sunt. Vi blir jo lært opp til det. På samme måte blir vi lært at melk er såååå sunt og MÅ drikkes til alt. Men fakta er vel også at ethoxyquin er farlig og finnes i store mengder i oppdrettsfisken i forhold til det som er forsvarlig. Den slutningen har i hvert fall jeg tatt. Så den ER jo ikke så sunn som man skulle tro... Man kan ikke bare søke på MMR vaksine ufarlig, for da får man ikke det hele bildet. Så der også søker jeg "vaksiner farlig/ MMR farlig" og leser om hva som står om det. Må bare si at barna mine ER vaksinert. Anonymkode: cc6d0...a69 "Leser hva som står" er jo kjempenaivt. Les heller hvem som skriver, er mitt tips. Anonymkode: 9419e...12f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #18 Skrevet 20. januar 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Det finnes andre ting å erstatte laksen med. Makrell, nøtter, frø, olje o.s.v. Men generelt begynner havet å bli så forurenset nå, at fet fisk dessverre begynner å bli farlig. Det finnes mye problematisk med oppdrettslaks, og forskningen vi leser er stort sett bestillingsforskning fra staten som har MYE å tape på kritikk. Kritiske røster får hverken oppdrag, eller de får sparken. Anonymkode: 9c753...4e8 Bestillingsforskning fra Staten? Hvor har du det fra...? Anonymkode: 9419e...12f
Miamimom Skrevet 20. januar 2018 #19 Skrevet 20. januar 2018 Det er slett ikke ofte. Og det handler like mye om behandlingen av fisken som kvaliteten på den.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #20 Skrevet 20. januar 2018 Nei, helst ikke, fordi jeg likervikke smaken. Laksen vi får i butikken i dag smaker helt annerledes enn den laksen jeg er vokst opp med (villaks som min morfar fisket). Så jeg har nå byttet til å spise ørret i stedet, da jeg synes det smaker bedre. Anonymkode: 0e8ed...61d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #21 Skrevet 20. januar 2018 Nei. Laks smaker ikke godt. Anonymkode: 4b893...43e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #22 Skrevet 20. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Bestillingsforskning fra Staten? Hvor har du det fra...? Anonymkode: 9419e...12f Fra forskerne so har jobbet der. Anonymkode: 9c753...4e8
Martin Hansen Skrevet 20. januar 2018 #23 Skrevet 20. januar 2018 Synes ikke den norske oppdrettslaksen er noe spesielt god. Ikke utelukkende vond heller, bare svært sjeldent god. Enkelte av ørret derimot, er helt fantastisk til sammenligning. Spesielt med sitronpepper og at den ikke er overstekt. Da er det omtrent like godt som biff.
Salomine Skrevet 20. januar 2018 #24 Skrevet 20. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, helst ikke, fordi jeg likervikke smaken. Laksen vi får i butikken i dag smaker helt annerledes enn den laksen jeg er vokst opp med (villaks som min morfar fisket). Så jeg har nå byttet til å spise ørret i stedet, da jeg synes det smaker bedre. Anonymkode: 0e8ed...61d Ja, helt enig. Oppdrettlaks smaker beiskt, sammenlignet med villaksen fra barndommen min. Og røkelaks av oppdrettslaks er ikke god, her har jeg begynt å kjøpe røkt ørret i stedet, den er bedre, selv om ørreten nok også er oppdrett.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2018 #25 Skrevet 20. januar 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg regner med at det meste fra butikken er oppdrettslaks, så ja jeg spiser det Anonymkode: ab957...549 Når jeg tenker meg om, så spiser jeg ikke laks så ofte faktisk. Spiser som regel ørret, synes det er bedre Anonymkode: ab957...549
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå