Gå til innhold

KS og sterilisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid med mitt fjerde barn og nå er det stopp for min (og mannen min) sin del. De tre andre svangerskapene mine har jeg født vaginalt uten komplikasjoner. 

Det jeg lurer på om hvordan prosessen er for å få ks denne gangen og få sterilisert seg samtidig? Er det vanskelig å få dette innvilget da jeg har født «vanlig» før? Alderen min er 33.

Og hvordan oppleves ks kontra vaginal fødsel etterpå?

Anonymkode: 54326...d0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke keisersnitt bare fordi du ønsker å sterilisere deg etterpå, det må en medisinsk grunn for å få snitt.

Jeg har også fire barn, og siste ble tatt med keisersnitt pga stort barn og komplikasjoner ved forrige fødsel. For meg var ikke en vaginal fødsel noe alternativ siste gangen, tredje barnet holdt på å dø under fødselen og har blitt varig skadet.

Jeg valgte da å bli sterilisert mens de allerede var der inne og rotet.

Keisersnittet gikk helt greit, jeg er veldig glad for at det alternativet finnes. Men om jeg kunne velge for egen del ville jeg helt klart gått for vaginal fødsel. Selv en tøff fødsel med revning fra A til Å som jeg hadde tredje gangen var bedre for kroppen enn et snitt. Under snittet blødde jeg veldig og måtte ha to blodoverføringer, du får et operasjonssår på magen som du må ta hensyn til en god stund, jeg har også fått et heng over arret. Etter fire svangerskap er det jo litt løs hud på magen, og det ligger ikke pent pga det arret.

Anonymkode: 84280...432

Skrevet

«Turte» ikke nevne det i stad;

Jeg slet veldig med angst når jeg var gravid med nummer tre. Gikk til samtale hos jordmor en gang i uka, men følte ikke det hjalp noe særlig. Jeg fikk beskjed om at jeg var så oppegående og klar over ting selv så jeg var ikke «syk» nok til å få annen hjelp.

Men her sitter jeg gravid igjen og angsten har forsiktig kommet tilbake og jeg er livredd for å gå igjennom et svangerskap på    samme måte igjen😢 Jeg klarer ikke dette selv og trenger hjelp. Skal ta dette opp med legen min neste time, men lurer veldig på om ks kan være noe...

Man føler seg så ensom med disse følelsene og føler at man er litt gal. Og spesielt når man har planlagt å bli gravid med dette barnet også😔

hi

Anonymkode: 54326...d0f

Skrevet

Jeg hadde samtykkeerklæring klar sammen med resten av papirene mine på siste fødsel i tilfelle det ble ks.  Disse ble skrevet sammen med lege.  I mitt tilfelle ble det ikke la, men legen syntes det var veldig fint at jeg hadde tenkt over dette før. 

Og jeg har et ks og to vaginale fødsler, og formen min har vært mye bedre etter de vaginale. Så bra at de som jobber på barsel syntes jeg nesten har sett litt for bra ut. Etter ks var jeg et vrak. 

Anonymkode: 1eaaf...a21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...