Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #1 Skrevet 18. januar 2018 Barnet er hjemme med pappaen i påvente av barnehageplass som kan ta tid. Sannsynligvis blir det ikke plass før til høsten. Pappaen er mye ute med barnet i vognen og de går mye turer sammen, men de er aldri ute og leker på dagtid og barnet møter ikke andre barn på dagtid. Jeg tenker at åpen barnehage hvert fall 1 gang i uken og noen turer ut for å leke bl.a for å styrke grovmotorikken fra tidlig av er godt for barnet. Men tar jeg for på vei med dette? Barnet har søsken og de er sammen hver dag, så barnet sosialiseres jo i et vanlig familieliv. Jeg har jo med meg ungene ut hver dag i helgene for å leke, men jeg syns det blir for lite i løpet av en uke. Da jeg var hjemme med eldste ungene til de var nesten 2 var vi en liten tur ut hver eneste dag. Tenker jeg for mye på dette og bekymrer meg unødig? Barnet lider jo ingen nød av sånn som det er i dag, men ville hatt godt av litt endringer også. Anonymkode: aff5f...16b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #2 Skrevet 18. januar 2018 Ja. La det ligge. Anonymkode: 58483...58a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #3 Skrevet 18. januar 2018 Jeg er litt enig med deg, HI. Barnet er så gammelt at det bør få utfolde seg mer enn det får de 8-9 timene far er alene med barnet. Det er viktig for barnets motorikk, som du selv sier. Hvis barnet neste bare sitter i vogn, så får det jo ikke brukt seg en tredjedel av døgnet. Anonymkode: 15f35...7bb
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #4 Skrevet 18. januar 2018 Jeg ville vært mer bekymret for motorikken enn sosialiseringen all den tid barnet har søsken. Men det kan jo problemfritt fikses på ettermiddagene. Tror du faren kjeder seg hjemme? Kanskje du skulle lett litt etter aktiviteter som frister ham å bli med på? Feks turer med turistforeningen, eller noe annet mer maskulint enn babysang... (Jeg synes babysang og åpen barnehage osv er håpløst kjedelig selv.) Anonymkode: 8592b...9a3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #5 Skrevet 18. januar 2018 Neida, han sitter ikke i vogn hele dagen De er ute en tur nesten hver dag i vogn, men maks noen timer og gjerne mens han sover duppen sin. Resten av tiden de er hjemme blir barnet så klart lekt med og sikkert koser seg. Pappaen er veldig flink til å leke med barnet og f.eks de danser sammen, springer rundt, osv. Så barnet får jo brukt kroppen. Sånn sett er jeg ikke bekymret. Men frisk luft er jo godt og jeg tenker bare at unger har godt av å få utfolde seg ute også. Jeg ser jo når jeg er med han ute at han elsker det! Er bare redd jeg overreagerer (som jeg sikkert gjør) når pappaen ikke «gjør som meg». Typisk mamma-tankegang, men jeg vil jo bare det beste for barnet. Men å stresse med sosialisering er for ille ja? Han leker jo med søsken hver dag, så han er jo ikke ensom akkurat. HI Anonymkode: aff5f...16b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #6 Skrevet 18. januar 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. La det ligge. Anonymkode: 58483...58a Dette. Familien er mer enn nok. Anonymkode: a9a13...3e5
soleia Skrevet 19. januar 2018 #7 Skrevet 19. januar 2018 Høyres ut som smårollingen har det fint, - ikkje bland deg.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #8 Skrevet 19. januar 2018 Men har du snakket med mannen din om dette da? Er han uenig med deg eller synes han bare det er vanskelig å aktivisere på andre måter? Hvis han har lyst kan dere jo sammen finne ut at hva som går an å gjøre. Har han ikke lyst må dere jo ta det derfra. Det er han som er hjemme og derfor har han naturlig nok siste ord. Anonymkode: 66e04...96f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #9 Skrevet 19. januar 2018 Ja, dette må du legge fra deg! Anonymkode: 4d3ee...c21
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #10 Skrevet 19. januar 2018 Høres ut som får gjør en god jobb ellers, men det hadde nok vært kjekt for ungen å møte andre barn litt. Smpbarnssang eller åpen bhg er veldig koselig, men dessverre noen pappaer som kvier seg for det. Å la ungen bevege seg litt ute er kjempebra, forskjellig underlag er supert for balanse og motorikk. Gå til en lekeplass, kravle og klatre på en snøhaug og gå opp og ned små bakker er veldig fin trening i den alderen. Er ikke så mye og lenge som skal til. Anonymkode: ffb06...cde
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #11 Skrevet 19. januar 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Neida, han sitter ikke i vogn hele dagen De er ute en tur nesten hver dag i vogn, men maks noen timer og gjerne mens han sover duppen sin. Resten av tiden de er hjemme blir barnet så klart lekt med og sikkert koser seg. Pappaen er veldig flink til å leke med barnet og f.eks de danser sammen, springer rundt, osv. Så barnet får jo brukt kroppen. Sånn sett er jeg ikke bekymret. Men frisk luft er jo godt og jeg tenker bare at unger har godt av å få utfolde seg ute også. Jeg ser jo når jeg er med han ute at han elsker det! Er bare redd jeg overreagerer (som jeg sikkert gjør) når pappaen ikke «gjør som meg». Typisk mamma-tankegang, men jeg vil jo bare det beste for barnet. Men å stresse med sosialisering er for ille ja? Han leker jo med søsken hver dag, så han er jo ikke ensom akkurat. HI Anonymkode: aff5f...16b De er ute NOEN TIMER hver dag og du vil de skal være ute mer nå på vinteren? La pappa få lage sin hverdag (så lenge han er aktiv med barnet og ikke sitter foran PC mens barnet suller rundt). Gi beskjed hva som finnes av tilbud som åpen barnehage men la far bestemme det selv. du Kan jo be de handle og lage middag, mye læring i det. Barnet ditt er liten og det er faktisk mye viktigere at han får kost seg med pappa enn at pappa drikker kaffi mens barnet leker med andre barn. Dessuten har han søsken som han kan leke med på ettermiddagen og helger. Hvorfor lage en stresset hverdag for små barn når man ikke må? Anonymkode: bbd28...704
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå