Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #1 Skrevet 18. januar 2018 Hvor i Norge er det gode steinerskoler? Den på Ås og den i kristiadnand er elendig. Den i Bergen er bra men hvem fan har råd til å bo i nærheten der, 8 mill ca for boligene i nærområdet. Samme med Nesodden. Anonymkode: ac9c6...940
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #2 Skrevet 18. januar 2018 Nå er jeg lite fan av Steinerskolen generelt, men jeg kjenner noen som har barn på steinerskole og ikke hørt om noen av de som oppleves som bra. Det jeg har hørt er at de har en lei tendens til å tro at de er bedre pedagoger enn «vanlige» lærere og setter diagnoser på barn som ikke har det om de ikke klarer å tilpasse seg pedagogikken de benytter. Og de som har gått tilbake til offentlig skole etter noen år på Steinerskolen ligger ofte bak pensum. Den på hurum er elendig i alle fall. Anonymkode: 9a36d...c63
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #3 Skrevet 18. januar 2018 Vestskogen på Nøtterøy er bra. Godt miljø og samhold. Noen som ikke er fornøyd vil det alltid være, da er det gjerne pedagogikken foreldrene ikke har vært helt innforstått med. Anonymkode: a2e43...68a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #4 Skrevet 18. januar 2018 Jeg er heller ikke veldig fan av steiner, og føler også slike privatskoler er i ferd med å bli en "dumpingplass" for de barna som ikke finner seg tilrette i den kommunale skolen. Det er litt for mange barn med spesielle behov som blir tatt ut av skolen og plassert i privatskole, og det er litt for mange rare foreldre som nekter tilpasse seg den vanlige skolen og heller velger privatskole fordi deres barn er så spesielle og kan ikke bare være en i mengden på den vanlige skolen (men sannheten er at de er noen bortskjemte drittunger). Derfor blir det en broket gjeng med rare folk på disse skolene... Men steinerskolen her i Arendal har ganske godt rykte her i byen. Eneste negative jeg har hørt er at de ikke er noe flinke med barn som har spesielle behov som dysleksi o.l. Siden en del av pedagogikken er at barna skal lære i eget tempo og ikke skal presses før de er klare for det osv venter de for lenge med å sette inn tiltak når det er barn som faktisk ikke vil lære å lese fordi de har problemer. Anonymkode: e227e...743
Limasol6 Skrevet 18. januar 2018 #5 Skrevet 18. januar 2018 Hei..mine erfaringer om steinerskolen og erfaringer med barn der som i helsepedagogiske skole så er de veldig flinke til å tilpasse individuelt til elevenes behov ut fra lærevansker.De har litt annerledes måte skole med at de lærer i perioder om fag og temaer,som kan være bedre
Limasol6 Skrevet 18. januar 2018 #6 Skrevet 18. januar 2018 2 minutter siden, Limasol6 skrev: Hei..mine erfaringer om steinerskolen og erfaringer med barn der som i helsepedagogiske skole så er de veldig flinke til å tilpasse individuelt til elevenes behov ut fra lærevansker.De har litt annerledes måte skole med at de lærer i perioder om fag og temaer,som kan være bedre Men steinerskolen kjent for sin motstand mot medisinering av barn.De har heller ikke 1kl..men istedenfor er det barnehage som kan være en bedre og mykere overgang til skolestart.Som hps elev er de flinke til å inkludere i vanlig klasse også og flinke med håndverk,natur bruke mye tid ute og arrangementer
Optatium Skrevet 18. januar 2018 #7 Skrevet 18. januar 2018 Min erfaring er at mange steknerskoleelever sliter med overgangen til tradisjonell skole, feks videregående. Når det er sagt, den på Eidsvoll er visst bra.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #8 Skrevet 18. januar 2018 Hva med den i Haugesund? Anonymkode: 65c56...209
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #9 Skrevet 18. januar 2018 Jeg lurer også på hva folket tenker eller har erfart med Haugesund både som by (redd narkomiljøet!) og Steinerskolen der! Anonymkode: ac9c6...940
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #10 Skrevet 18. januar 2018 Vurderte å sende vår jente på steinerskolen i Trondheim. Har hørt og hører fremdeles utrolig mye positivt om den. Men til syvende og sist var det logistikken og økonomien som avgjorde at det ble den offentlige skolen. Angrer egentlig litt på at vi ikke gikk for steinerskolen, men-men. Årsaken til "angeren" ligger i at de offentlige skolene i Trondheim er utrolige store. På vår lokaleskole er også innearealet utrolig dårlig bygd så det er i prinsippet en base-skole, noe skolen benekter, men det er det det er. 80 elever i klassen som er fordelt over et åpent klasserom som har undervisning av ulike fag samtidig. Ufattelig dårlig og det myldrer av "problembarn" ettersom ikke lærerne klarer å legge til rette for disse barna siden lokalet er så dårlig. Lærerne er flinke og dyktige, men dessverre holder ikke det når ledelsen har valgt disse løsningene for dem.. Anonymkode: a886d...c89
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #11 Skrevet 18. januar 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer også på hva folket tenker eller har erfart med Haugesund både som by (redd narkomiljøet!) og Steinerskolen der! Anonymkode: ac9c6...940 Haugesund er en fin by å bo i😊 Anonymkode: 7764d...f75
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #12 Skrevet 18. januar 2018 Men må dere bo rett ved skolen? 8 mill for bolig i Bergen? Vet ikke helt hvilke krav du stiller til bolig, men man kan bo bra nok på Sletten/Landås/Birkelundstoppen som alle er fine områder som nesten er i gåavstand til Steinerskolen. Ellers kan man bo i Sædalen, Bønes, eller vestsiden av Bergen, og likevel ikke ha spesielt lang kjørevei. Noen barn bor ofte helt ute på Askøy og Os, og går likevel på skole inne i byen. Små barn har dessuten rett på gratis skoleskyss om de bor langt unna, en del kommer med taxi. Anonymkode: 60fd7...204
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #13 Skrevet 18. januar 2018 Den på Gjøvik er virkelig ikke bra, flere som har tatt ut ungene sine der. Barnehagen der er også helt elendig. Jeg har hørt positive ting om Montessori-skoler, men kan selvsagt være store variasjoner mellom skolene også her. Anonymkode: c5ae2...27c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #14 Skrevet 18. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men må dere bo rett ved skolen? 8 mill for bolig i Bergen? Vet ikke helt hvilke krav du stiller til bolig, men man kan bo bra nok på Sletten/Landås/Birkelundstoppen som alle er fine områder som nesten er i gåavstand til Steinerskolen. Ellers kan man bo i Sædalen, Bønes, eller vestsiden av Bergen, og likevel ikke ha spesielt lang kjørevei. Noen barn bor ofte helt ute på Askøy og Os, og går likevel på skole inne i byen. Små barn har dessuten rett på gratis skoleskyss om de bor langt unna, en del kommer med taxi. Anonymkode: 60fd7...204 Trenger bare å kunne huset 3 barn på to lærerinntekter. Anonymkode: ac9c6...940
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #15 Skrevet 18. januar 2018 Vil ikke anbefale Steinerskolen i Bergen! Anonymkode: fd8f5...7a3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #16 Skrevet 18. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vil ikke anbefale Steinerskolen i Bergen! Anonymkode: fd8f5...7a3 Takk! Hvorfor? hi Anonymkode: ac9c6...940
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #17 Skrevet 18. januar 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trenger bare å kunne huset 3 barn på to lærerinntekter. Anonymkode: ac9c6...940 Det er det mange som gjør innenfor rimelig krets til den Steinerskolen. Få boliger som koster 8 mill! Anonymkode: 60fd7...204
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #18 Skrevet 18. januar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Trenger bare å kunne huset 3 barn på to lærerinntekter. Anonymkode: ac9c6...940 Heeelt på siden, men ble litt nysgjerrig: er dere Steinerlærere? For de tjener ikke nødvendigvis like godt som lærere i kommune/ fylkeskommune, stemmer ikke det? Hvis dere ikke er det lurer jeg litt på hvorfor dere vurderer å flytte land og strand rundt for å ha barna på Steiner. Jeg har selv sansen for mye av steinerpedagogikken, men er lærer i offentlig skole, og opptatt av at den skal være en romslig skole med plass til «alle». Anonymkode: 73058...4d8
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #19 Skrevet 18. januar 2018 steinerlærere begge to ja Anonymkode: ac9c6...940
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #20 Skrevet 18. januar 2018 Jeg har en venninne som har barna sine på Steinerskolen i Lillehammer, og er veldig fornøyd med den. Det skal nok sies at hun er så overbevist om at steinerpedagogikk er det rette, at jeg tror det skulle vært skrekkelig dårlig før hun sa det var dårlig. 10 timer siden, Limasol6 skrev: Beklager, men du skriver akkurat som en steinermamma forventes å skrive hvis du spør meg. Som ansatt i BUP og PPT har jeg erfart at ulike steinerskoler på det sentrale østlandet er veldig flinke til å tilpasse innholdet til enkelte barn med særskilte vansker. Min erfaring er at de ikke fanger opp spesifikke lærevansker raskt nok, og at de heller ikke setter inn tiltak raskt nok. Tanken om å la barn utvikles i sitt eget tempo er vakker, men det er faktisk et sosialt handicap å skrive med mange feil eller å være en svak leser når man er 12 år. Jeg har også erfart at de tåler dårlig bråkete elever med lav sosial kompetanse, i hvert fall hvis de ikke har noen kreative og kunstneriske evner i tillegg. Da jeg fulgte opp en jente med sterk angst og mye somatiske vansker, var imidlertid skolen god på å ønske henne velkommen uten drama hver gang hun klarte å møte opp. Anonymkode: c5603...5c5
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #21 Skrevet 18. januar 2018 Steinerskolen i Kristiansand er dårlig? Da jeg vokste opp, I steinalderen eller jernalderen, så fikk den skolen meget gode kritikker. Vi vurderer steinerskole på vår sønn. Det er bare på grunn av at vi bor i England og min mann og jeg mener at skolesystemet her ikke er bra nok. Og på steinerskolen slipper de skoleuniform! Anonymkode: 756cc...b2a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #22 Skrevet 18. januar 2018 Nesodden er bra. Selv om det er dyrt ytterst på nesoddspissen er det rimeligere å bo litt lenger innover i Bunnefjorden. Som for eksempel Blylaget. Grei bussforbindelse. Også en del som bor på et område som heter Slottet, der er det veldig greie priser. Men der må du ha bil. Disse områdene ligger til dels i Frogn, det er ikke hele halvøya som er nesodden kommune. Anonymkode: 865d0...43c
Macette Skrevet 29. juli 2019 #23 Skrevet 29. juli 2019 På 18.1.2018 den 15.42, Anonym bruker skrev: Vil ikke anbefale Steinerskolen i Bergen! Anonymkode: fd8f5...7a3 Hvorfor vil du ikke anbefale den i Bergen? Vi vurderer å søke inn våre barn og vil gjerne høre om negative erfaringer sprek som positive
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #24 Skrevet 29. juli 2019 Ikke for å kuppe tråden, men tipper at mange av de som er misfornøyde med enkeltskoler også ville vært misfornøyde med den offentlige. Ellers har vel skolen i Asker, Bærum og i Oslo godt rykte. Anonymkode: 8fa3d...2db
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #25 Skrevet 29. juli 2019 Jeg har en gutt med Tourette og adhd, han klarer seg bra faglig, men sliter sosialt.Noen med erfaring? Skole og de i klassen har lagt godt til rette , men tics osv får meg til å vurdere Steinerskolen. Har vært innlagt på BSU i fem uker tidligere. Anonymkode: db77b...de7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå