Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #1 Skrevet 18. januar 2018 Hvordan er hverdagen? reisevei til jobb? Barnas reiseveg? Barnas omgang med venner og frakting til fritidsaktiviteter? Etter 15 år i storby hvor jeg har lengtet til hage og fred er vi nå bosatt et stykke trnfor storbyen. I rushet bruker jeg 1,5 J**** timer til og fra jobb, mister tid med barna, naturen får jeg ikke brukt da jeg bruker den tiden i bil. Jeg som før var sosial er NP naturlig nok isolert med min mann Om aldri går ut av huset og jeg føler jeg kan utvikle meg til øksemorder. Aldri vært så deppa, hatt min mann så langt opp i halsen, barna savner venner, jeg savner venner. Føler meg så idiot. Hvordan får dere livet til? Anonymkode: 17cb9...a2b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #2 Skrevet 18. januar 2018 Sorry skrivefeil. Blir aggressiv bare av å tenke på dette jeg har stelt i stand. Barna går på skole, er ikke bare å flytte rundt på små barn heller i eningen. Anonymkode: 17cb9...a2b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #3 Skrevet 18. januar 2018 Jeg har funnet middelveien, altså noe midt mellom landet og storbyen. Har i mange år jobbet i Oslo og bodd tett på andre folk, men langt ut på landet er heller ikke noe alternativ for meg. Så jeg flyttet til en mindre by litt lenger sør. Bor i et eldre byggefelt (fra 50-tallet) med store tomter, trær og luft mellom boligene, men likevel ganske sentralt. Vi har 2 mål tomt, stort hus, under 1 km til skolen, 2 km til idrettshall og andre fritidsaktiviteter, 15-20 min til jobb. Ungene har venner i gå og sykkelavstand, det bor flere barn i gata her så ingen er ensomme. Det finnes en mellomting mellom blokk i storby og ensomt langt inni skogkanten et sted altså. Anonymkode: 1a380...d52
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #4 Skrevet 18. januar 2018 Vi bor litt for landlig til. Det vil si, det er skole i bygda, og that's it. Barna har INGEN andre barn i gåavstand å besøke, og sykkelavstanden er litt krevende (og skremmende) den også. Vi må kjøre i en halvtime for å komme til fritidsaktiviteter, og da er det veldig begrenset utvalg. Må kjøre to timer til nærmeste storby for flere aktiviteter. Vi kjører MYE bil og det er MYE bringing og henting. To biler hver dag, begge jobber en halvtime unna heimen, og barnehagen er motsatt vei. Skolebarna tar buss om morgenen, men må hentes på SFO. Alle besøk må avtales og kjøres til og hentes, og andre foreldre er ikke alltid like imøtekommende. Blir mye mas fra vår side og det er mentalt utmattende. Ja, vi har valgt selv å bo sånn, og naturen og nærheten til sjøen er fin, den; for en pensjonist som har kun seg selv å tenke på!!! Barna våre vil kun være ute og leke når de har andre å leke med, så de har lite glede av denne 'friheten'. Ja, vi bruker naturen mye - men det blir sinnsykt ensformig. 'Hva skal vi gjøre i dag?' 'Tja, vi kan jo gå på en fjelltur... eller sette oss i fjæra og tenne bål.... eller gå i skogen... eller... gå på fjellet?' Jeg føler vi bor i et ruralt fengsel der vi er tvinge til å nyte naturen fordi vi er så 'heldige'. Ønsker meg til mer sentrale strøk, i et boligfelt, med en fotballbinge og gåavstand til det meste. Mer muligheter, mer liv. Vi vil vel alle ha det vi ikke har, og romantiserer det vi ønsker oss. Og livet er ikke lett, uansett hvor man bor. Det som er viktig, er vel å gå i seg selv og finne den plassen man trives. Kanskje det er mindre grep som skal til i hverdagen for å gjøre det bedre,om du i bunn og grunn er et urbant menneske. Ikke gjør som oss ihvertfall, vi har 'holdt ut' for lenge, og nå er barna for store til å flyttes på. Barn i småskolen har lettere for å flytte og skaffe seg nye venner. Vi må nå være her til barna er ferdige med barneskolen, og det er trist når jeg i bunn og grunn ikke vil være her. Anonymkode: d3dc0...b04
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #5 Skrevet 18. januar 2018 Bor på landet. Har ca 20 min til jobb, barna har 10 min å gå til skolen, venner kan de gå til eller ha med hjem. Fritidsaktiviteter er 10 min med bil unna eller på skolen. Anonymkode: bc046...a1b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #6 Skrevet 18. januar 2018 På landet. Jobb og skole 10 min bil/buss. Venner 5-10 min med bil. Trives godt. Anonymkode: 4da86...cdc
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #7 Skrevet 18. januar 2018 Jeg skulle gjerne bodd laaangt utpå landet, er rett og slett ikke særlig urban av meg. Men pga jobb i Oslo har jeg landet på en mellomting og flytta til et tettsted på Nedre Romerike. Der fikk vi hus med stor tomt til en billig penge (er riktignok blitt dyrt nå), det er landlig nok til at jeg kan trives men "urbant" nok til at hverdagen går smertefritt - bruker faktisk kortere tid til jobb enn mange av mine kolleger som bor i Oslo. Når ungene er ute av redet drømmer jeg om et lite hus i en bitteliten bygd i Gudbrandsdalen. Alt til sin tid 😊 Anbefaler deg å finne en mellomting, det finnes mange landlige og mindre steder du kan bo på uten å måtte tilbringe all tiden din i bil. Anonymkode: b7667...728
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #8 Skrevet 18. januar 2018 Hvor langt utpå er "på landet" da?🤔 Vi bor i hus med hage, skog og høyder, badevann rett ved huset, sauer hos naboen og skispor utenfor døra. Men det er 8min med bil til Drammen sentrum, tre barneskoler, og bhg opptak hele året (teller 10bhg rett i nærheten av meg bare). Jobber selv 40min unna (Asker), men kunne jobbet nærmere... Føler vi bor landlig. Anonymkode: 1c67e...1d0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #9 Skrevet 18. januar 2018 Vi flyttet fra en mindre by utafor oslo til småbruk 1.5 timer unna... mannen har nå 1.5 time til jobb. Jeg studerer hjemmefra. Barna må kjøres hit og dit, men har skolebuss. Ca 10 min å kjøre til skolen. Jeg var mye ute å møtte folk før, men nå nyter jeg fred og ro. Mannen og jeg trives utrolig godt i hverandres selskap. Vi har 4 barn i alderen 2-12. Det handler om vilje til å få det til, det ER mye kjøring. Men roen, mindre klasser på skolen, bedre oppfølgning og lykkeligere barn går foran alt. Mannen jobber noen dager hjemme slik at han ikke sliter seg ut. Hva med å søke jobber nærmere der dere har flyttet? Anonymkode: df4fa...d18
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #10 Skrevet 18. januar 2018 Skolen er 5 minutter unna i gangavstand. Like langt til toget. 25 minutter med tog til byen. De fleste fritidsaktiviteter innen gangavstand. Anonymkode: 69574...3f5
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #11 Skrevet 18. januar 2018 Bor innenfor ring 2 i Oslo, bruker 20 min med kollektivtransport til jobben og kan være på skolen og hente barn i løpet av 15 min, mannen bruker 5 min opp til skolen. Hadde ikke orket å bo på landet, grøss Anonymkode: c609c...a8b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #12 Skrevet 18. januar 2018 45 min til jobb en vei. Ved kø blir det fort en time. Jeg valgte dette fordi denne stillingen er fleksibel med arbeidstid og hjemmekontor. Jeg disponerer dette selv. Kan jobbe hjemmefra når det passer best, som ved snøkaoset på tirsdag. Sykt barn dager bruker jeg ikke da jeg kan avspasere, jobbe litt hjemmefra med viktige ting. Denne friheten hadde jeg ikke fått i noe annet firma. Jeg har nå vært i en hektisk jobbeperiode på 14 dager. Da går det selvsagt utover familielivet, men det er så kort periode. Selvsagt skulle jeg ønske jeg kunne sett barna enda mer enn jeg gjør, men man må jo jobbe og tjene penger også. Minste er fortsatt i barnehage og det er vel henne jeg føler mest rundt. Eldste synes SFO er mye bedre enn å henge hjemme med mamma etter skolen. Det er deilig å se hvor godt hun trives da. For min del er altså fordelene med å gidde å reise litt større enn å jobbe i hjembygda. Fikk tilbud om jobb i kommunen. Ned 150 000 i lønn, ingen goder rundt telefon, bil osv. Fast arbeidstid til fire hver dag. Inget hjemmekontor. Valget var lett da. 😊 Anonymkode: 816ed...bde
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #13 Skrevet 18. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: 45 min til jobb en vei. Ved kø blir det fort en time. Jeg valgte dette fordi denne stillingen er fleksibel med arbeidstid og hjemmekontor. Jeg disponerer dette selv. Kan jobbe hjemmefra når det passer best, som ved snøkaoset på tirsdag. Sykt barn dager bruker jeg ikke da jeg kan avspasere, jobbe litt hjemmefra med viktige ting. Denne friheten hadde jeg ikke fått i noe annet firma. Jeg har nå vært i en hektisk jobbeperiode på 14 dager. Da går det selvsagt utover familielivet, men det er så kort periode. Selvsagt skulle jeg ønske jeg kunne sett barna enda mer enn jeg gjør, men man må jo jobbe og tjene penger også. Minste er fortsatt i barnehage og det er vel henne jeg føler mest rundt. Eldste synes SFO er mye bedre enn å henge hjemme med mamma etter skolen. Det er deilig å se hvor godt hun trives da. For min del er altså fordelene med å gidde å reise litt større enn å jobbe i hjembygda. Fikk tilbud om jobb i kommunen. Ned 150 000 i lønn, ingen goder rundt telefon, bil osv. Fast arbeidstid til fire hver dag. Inget hjemmekontor. Valget var lett da. 😊 Anonymkode: 816ed...bde Ellers bor vi svært landlig og 15 minutters gange fra bygdesentrum, 5 minutter unna buss og tog. Skole og BHG er i sentrumskjernen. Vi stortrives. Jeg er egentlig en urban byjente men så lenge vi har én søndagsåpen cafe med god kaffe og en kiosk å kjøpe aviser så er jeg dekket for det jeg trenger har jeg funnet ut. Samholdet i bygda er fabelaktig i forhold til byen. Foreldre på skole og BHG er så inkluderende. Hadde bodd her i tre måneder når en nabo ringte og sa, hei jeg bor i nummer 45, vil dere og ungene komme på akedag og få boller og kakao. Hadde ALDRI skjedd der vi bodde tidligere. 😊 Anonymkode: 816ed...bde
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #14 Skrevet 18. januar 2018 Du kan alltids flytte tilbake. Ikke utsett det så lenge at du og mannen skilles. Viktig å trives! Jeg er oppvokst på landet, måtte kjøres langt uansett hva jeg skulle. Har bestemt meg for at det er uaktuelt å bo sånn som voksen, så nå bor jeg midt i Oslo og stortrives med gangavstand til jobb, barnehage og det meste annet. Anonymkode: 36ce0...718
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #15 Skrevet 18. januar 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bor innenfor ring 2 i Oslo, bruker 20 min med kollektivtransport til jobben og kan være på skolen og hente barn i løpet av 15 min, mannen bruker 5 min opp til skolen. Hadde ikke orket å bo på landet, grøss Anonymkode: c609c...a8b Mens andre orker ikke å bo midt i byen *grøss*. Anonymkode: b7667...728
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #16 Skrevet 18. januar 2018 Men Hi.. All denne kjøringen kom vel ikke som en overraskelse? Det virker som dere har planlagt fryktelig dårlig og kjøpt dette huset nærmest på impuls? Hvis dere vil bli boende, så kan du prøve å å finne jobb nærmere hjemmet? Hvis man skal bo langt fra "alt", så er det nesten en forutsetning at man kan jobbe hjemmefra og har en stor ungeflokk som kan underholde hverandre. Vi bor i en bygd, men har en mellomstor by en halvtimeskjøretur unna. Det tar 10 min å gå til skolen og de fleste vennene kan man gå eller sykle til. Nesten hele øya har gang og sykkelsti. Anonymkode: a359c...4c9
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #17 Skrevet 18. januar 2018 Bor svært landlig, i utkanten av kommunens største boligfelt. Har derfor i underkant av 2 km til skole, barnehage, butikk og idrettslag. 10 minutter til byen ( som jeg jobber i) og 30 min til et tettsted andre retningen som min mann jobber i. Jeg skal ALDRI flytte. Har oppkjørte skiløyper bak huset, og bor samtidig en time fra Oslo. Der er vi stort sett bare på kulturelle ting, ellers får vi alt vi trenger i nærmeste by som er 6.5 km unna. Anonymkode: ad2c4...fff
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #18 Skrevet 18. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bor svært landlig, i utkanten av kommunens største boligfelt. Har derfor i underkant av 2 km til skole, barnehage, butikk og idrettslag. 10 minutter til byen ( som jeg jobber i) og 30 min til et tettsted andre retningen som min mann jobber i. Jeg skal ALDRI flytte. Har oppkjørte skiløyper bak huset, og bor samtidig en time fra Oslo. Der er vi stort sett bare på kulturelle ting, ellers får vi alt vi trenger i nærmeste by som er 6.5 km unna. Anonymkode: ad2c4...fff Hvor er dette? Vil bli naboen din 🙉 Anonymkode: 17cb9...a2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå