Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #1 Skrevet 18. januar 2018 11-åringen min er av og til syk, sier hun. Dvs, jeg kan ikke se noen symptomer. Ikke forkjølelse, ikke feber, ikke noe slikt konkret. Men hun sier at hun er kvalm og svimmel, og ikke føler seg bra. Hun holder da sengen i de dagene hun er syk. Lar dere barna bli hjemme med slik sykdom, eller sender dere på skole? Skal sies at jeg ofte har brent meg på at hun blir mer "ekte syk" de gangene jeg sender henne på skolen. Men nå er det dag tre med diffus "føler seg ikke bra"..... Hun trives på skolen. Anonymkode: bcbfd...1cb
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #3 Skrevet 18. januar 2018 Vanskelig å gjøre det rette i slik situasjon. De fleste av oss har jo dager der vi ikke er på topp, men heller ikke er syke. Prøv å snakke ordentlig med jenta om dette. Min 10 åring har et par ganger vært i grenseland slik at jeg ikke vet på morgenen om hun er på vei til å bli dårlig eller om det bare er litt trøtt, sliten. Et par ganger har hun sagt at hun hadde vondt i hodet på morgenen. Har da sendt beskjed tim lærer at hun prøver å komme, men at de får se an og ha lav terskel for å sende henne hjem hvis hun virker syk. Hun har aldri kommet hjem pga dette, det har gått greit så fort hun er oppe og kommet i gang. Hvis dette skjer ofte hos dere ville jeg tatt jenta til legen og bedt om en sjekk, kanskje hun har lite jern, D-vitamin eller noe annet som gjør at hun er litt pjusk. Anonymkode: a11aa...0e6
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #4 Skrevet 18. januar 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: 11-åringen min er av og til syk, sier hun. Dvs, jeg kan ikke se noen symptomer. Ikke forkjølelse, ikke feber, ikke noe slikt konkret. Men hun sier at hun er kvalm og svimmel, og ikke føler seg bra. Hun holder da sengen i de dagene hun er syk. Lar dere barna bli hjemme med slik sykdom, eller sender dere på skole? Skal sies at jeg ofte har brent meg på at hun blir mer "ekte syk" de gangene jeg sender henne på skolen. Men nå er det dag tre med diffus "føler seg ikke bra"..... Hun trives på skolen. Anonymkode: bcbfd...1cb Prøver å bruke magefølelsen. Har latt bli hjemme noen ganger og sendt på skolen andre ganger og sagt at hun heller kan dra hjem om hun blir verre. Anonymkode: d00ce...083
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #5 Skrevet 18. januar 2018 Hos oss sender vi barna på skolen om de ikke føler seg bra, med beskjed om at de kan gå hjem om de blir syke . Vår gutt i 5.klasse har pr nå aldri dratt hjem. Som oss voksne hender det vel at barna er litt slitne og har en dårlig dag, men som regel går det over når han møter venner på skolen og dagen kommer skikkelig i gang. Anonymkode: 8f376...c67
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #6 Skrevet 18. januar 2018 Min 12 åring kan finne på å være skulkesyk. Altså godt mulig hun føler seg dårlig men egentlig ikke syk nok i mine øyne. Jeg pleier da å ta fra mobil,nettbrett og TV og så må hun ligge i senga si. Etter at jeg begynte med disse reglene er hun sjeldent "syk". Min erfaring var at hun ville ha en dag hjemme i senga si for å se på serier på Netflix. Har også pleid å koble ut nettet og da var hun plutselig ikke syk lenger. Anonymkode: 1ab67...863
Polly-Esther Skrevet 18. januar 2018 #7 Skrevet 18. januar 2018 Ved et par anledninger sier 10-åringen at han føler seg litt kvalm. Dersom det er eneste symptom, har jeg sendt ham på skolen, med tydelig beskjed om at han må si ifra til de voksne om han blir verre. Det har da alltid gått over. Hos oss er gyldig fraværsgrunn feber, oppkast eller til nød veldig heftig forkjølelse. Jeg synes det er viktig å lære såpass store barn at man prøver å gå på skolen, selv om man føler seg litt pjusk. Dersom datteren din til stadighet gjentar dette, kan det jo være underliggende årsaker- både fysisk og psykisk. Så jeg tror jeg ville tatt henne til legen.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #8 Skrevet 18. januar 2018 Min yngste hadde en periode der han hanglet og skranglet. Var fire dager i barnehagen og én hjemme, så to uker frisk og en dag hjemme, så noen få dager frisk igjen og så hjemme på nytt... Holdt på å bli gal. Fikk han til lege som så på det langsiktige bildet, helt ned til vekstkurve og lignende. Vi målte temperaturen ukentlig i to måneder, tok vektoppgangen ukentlig og lignende, for å finne ut hva det var. Til syvende og sist slo sykdommen ut i full blomst og ble medisinert. Han viste seg å ha hatt en langvarig infeksjon. Ville ha registrert alle endringer i f eks en måned, og så tatt barnet til lege. Anonymkode: 9635f...5c2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #9 Skrevet 18. januar 2018 Her ville jeg tatt en prat med skolen. Kan det være noe dom plager henne der? Hva med lege? ville ikke latt henne være hjemme med den forklaringen du forteller. Handler litt om å lære arbeidsmoral. Ville funnet årsaken til at hun «skulker». Anonymkode: c7e81...71c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #10 Skrevet 18. januar 2018 Svimmelhet og kvalmefølelse uten direkte sykdom kommer gjerne av at man er ekstra sliten, har sover for lite, spist for lite/feil osv. Stress-symptomer altså. Prøv å se på hverdagen hennes. Er det noe som plager henne, har hun det veldig travelt med skole, lekser og aktiviteter, legger hun seg for sent? Får hun ikke sove om natten? Anonymkode: 121e2...521
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå