Gå til innhold

Prevensjon etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke begynne på minipille da jeg legger på meg. Ppilla skal jeg begynne på når jeg er ferdig med amming. Kondon er ikke aktuelt for de er ubahgelig både for meg og samboer. Er det kun hoppe av i svingen igjenn da??

Anonymkode: 77181...30a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo hvor farlig en ny graviditet vil være. Absolutt ikke noe jeg ville gamblet med.

Anonymkode: 4cdac...b67

Skrevet

Hormonspiral fikk jeg satt inn☆

Anonymkode: dd69e...21f

Skrevet

P-ring er en mulighet. Forsøkte det sist, men tåler ingenting så gikk tilbake til hoppe av i svingen. Fikk et barn til etter 5år, men har også stålkontroll på syklus da.

Anonymkode: 8eb94...151

Skrevet

Dette er nr 5 så litt krise er det jo😂😂 har egentlig aldri brukt hoppe av i svingen før.

Hi

Skrevet

Ville sterilisert deg eller mannen hvis dere ikke skal ha flere barn. 

Anonymkode: e5da9...c03

Skrevet

Synst det er litt skummelt med sterilisering 🤤🤤 

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

P-ring er en mulighet. Forsøkte det sist, men tåler ingenting så gikk tilbake til hoppe av i svingen. Fikk et barn til etter 5år, men har også stålkontroll på syklus da.

Anonymkode: 8eb94...151

P-ring bør ikke brukes når man ammer! Det inneholder på samme måte måte som p-piller både gestagen og østradiol.

Hvis ikke minipille, kondom eller sterilisering er aktuelt, og du samtidig ikke ønske graviditet, er det ikke så mange sikre alternativer igjen. Hva med hormonspiral eller kobberspiral? Eller p-stav?

Anonymkode: 5bcfa...926

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synst det er litt skummelt med sterilisering 🤤🤤 

Hi

Her skal mannen ta en for laget, og "kappe strengen" til høsten (lang ventetid på dette). Han syntes det var litt skummelt, men jeg minnet han på de to svangerskapene og påfølgende fødsler uten smertelindring som han har bivånet... Da var plutselig en tur til legen i lunchen for to "snipp" ikke så ille allikevel 😅

Tenker det kan være lurt og ta en titt på, hvis dette er nr 5 evt og det ville vært "litt krise"... 

Skrevet

Jeg kommer aldri til å forstå hvordan så mange kvinner kan ta så lett på noe som virkelig vil endre livet deres.

Hvor mange tråder har det ikke vært om graviditeter som er KRISE fordi de har x antall barn fra før. Men "prevensjonen" er å hoppe av i svingen.

Du oppdaterer vel oss når det er krise?

Skrevet

Ladycomp. Men det må kombineres med enten avhold eller kondom 

Anonymkode: f1647...caf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer aldri til å forstå hvordan så mange kvinner kan ta så lett på noe som virkelig vil endre livet deres.

Hvor mange tråder har det ikke vært om graviditeter som er KRISE fordi de har x antall barn fra før. Men "prevensjonen" er å hoppe av i svingen.

Du oppdaterer vel oss når det er krise?

Jeg skrev att de var LITT krise, ikke HELT krise.

HI 

Skrevet

Cerazette har fungert greit for meg så lenge jeg har ammet, det er vel den eneste p-pillen man kan ta når man ammer. Men jeg har måttet slutte med den når ammingen var slutt for uten ammehormoner i kroppen har den gitt med spotting og småblødninger.

Jeg personlig valgte å sterilisere med etter barn nr fire, deilig å slippe hormonerprevensjon som jeg tåler dårlig.

Anonymkode: b7b10...e10

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Cerazette har fungert greit for meg så lenge jeg har ammet, det er vel den eneste p-pillen man kan ta når man ammer. Men jeg har måttet slutte med den når ammingen var slutt for uten ammehormoner i kroppen har den gitt med spotting og småblødninger.

Jeg personlig valgte å sterilisere med etter barn nr fire, deilig å slippe hormonerprevensjon som jeg tåler dårlig.

Anonymkode: b7b10...e10

Sist jeg brukte cerazette la jeg på meg 15 kilo på null time😐😐 skal snakke med legen om sterilisering, men jeg er bare 32 år. Kansje jeg vil ha en til om 5 år likksom🤔🤔 

Hi

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sist jeg brukte cerazette la jeg på meg 15 kilo på null time😐😐 skal snakke med legen om sterilisering, men jeg er bare 32 år. Kansje jeg vil ha en til om 5 år likksom🤔🤔 

Hi

Du må jo i tilfelle være sikker på at det er det du vil. Kvinnelig sterilisering er ikke mulig å reversere. Men har du vurdert spiral (hormon eller kobber) eller p-stav?

Skrevet

Er det forresten Cerazette du omtaler som minipillen du har brukt? (Noen kaller den minipille og andre p-pille). Cerazette har nemlig mer gestagener enn andre minipiller så kan være du tåler en annen type.

Skrevet

Pstaven nexplanon kan du bruke under amming men ikke implanon. 

Skrevet
14 minutter siden, Lille krøll skrev:

Pstaven nexplanon kan du bruke under amming men ikke implanon. 

Hvor har du det fra? Implanon selges så vidt jeg vet ikke i Norge. Uansett inneholder både Implanon og Nexplanon 68 mg Etonogestrel som trygt kan brukes ved amming.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra? Implanon selges så vidt jeg vet ikke i Norge. Uansett inneholder både Implanon og Nexplanon 68 mg Etonogestrel som trygt kan brukes ved amming.

Det var legen min som sa. Han slo opp begge i en liste hvor det sto at implanon ikke var anbefalt ved amming men nexplanon går fint. 

Jeg har fått innsatt begge i Norge.

Skrevet

Hormonspiral er jo helt supert!

Anonymkode: 4f6a1...6fc

Skrevet
14 minutter siden, Lille krøll skrev:

Det var legen min som sa. Han slo opp begge i en liste hvor det sto at implanon ikke var anbefalt ved amming men nexplanon går fint. 

Jeg har fått innsatt begge i Norge.

Implanon ble tatt ut av markedet og erstattet med Nexplanon. Var for mange leger som satte den inn feil som resulterte i uønskede graviditeter, Nexplanon har enklere innsetting. Uansett har legen din fortalt deg feil. De inneholder akkurat det samme og kan brukes ved amming. I og med at det ikke finnes lenger, er det vel uansett ikke en problemstilling for Hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...