Gå til innhold

må jeg gå til lege først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mye trøtt og har veldig lite energi. Jeg kan sovne 20.30 på sofaen til 06.00 neste dag å fortsatt føler jeg ikke meg uthvilt og er stuptrøtt. Er ikke deprimert eller gravid.

Kan jeg begynne å ta D vitamin uten å gå til lege først å se om det hjelper? Aner jo ikke om jeg mangler det,men har hørt at flere har blitt mer opplagt og fått mer energi av det.

Anonymkode: 0fcc4...db7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ta 10mcg som tilskudd daglig, skal du høyere må det måles hos lege. D vitamin er ikke helt ufarlig!!

Anonymkode: 0725c...bd6

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan ta 10mcg som tilskudd daglig, skal du høyere må det måles hos lege. D vitamin er ikke helt ufarlig!!

Selges D3 vitamin 80mcg reseptfritt på apoteket,det står det hvertfall på Apotek 1 sin hjemmeside

Skrevet

Det er jo mange flere ting som kan være årsaken enn bare D- vitaminmangel. Ville tatt en tur til legen, ihvertfall hvis det har vart en stund. 

Skrevet

Kanskje du har lavt stoffskifte? 

Anonymkode: d2cd9...fd3

Skrevet

Ville tatt en tur til legen. Be spesielt om prøve for D vitamin, ikke alltid de sjekker det av seg selv, men jern, b12 osv er viktig å sjekke i tillegg.

Å ta høye doser D vitamin (som er det som må til om man har en skikkelig mangel), kan være farlig for lever og nyrer da det ikke er et vannløselig vitamin. Som ei over sier, man kan ta en dagsdose av det som selges reseptfritt på apoteket, men om du har mangel vil ikke dette hjelpe noenting.

Anonymkode: 1ad79...9ee

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er mye trøtt og har veldig lite energi. Jeg kan sovne 20.30 på sofaen til 06.00 neste dag å fortsatt føler jeg ikke meg uthvilt og er stuptrøtt. Er ikke deprimert eller gravid.

Kan jeg begynne å ta D vitamin uten å gå til lege først å se om det hjelper? Aner jo ikke om jeg mangler det,men har hørt at flere har blitt mer opplagt og fått mer energi av det.

Selvdiagnostisering er ikke noe særlig lurt, ikke sikkert at det hjelper heller. Bedre å få en time hos lege så du kan få tatt en blodprøve og se hva du evt mangler

Anonymkode: 3135e...8eb

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selges D3 vitamin 80mcg reseptfritt på apoteket,det står det hvertfall på Apotek 1 sin hjemmeside

Ja, men det betyr ikke at du bare skal spise dem..... finnes i 10mcg, 20mcg, 40mcg og 80mcg uten resept, MEN det er etter anbefaling og etter blodprøve hos lege! Du forstår at : om ting er reseptfritt, så er det ikke ufarlig...... 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det betyr ikke at du bare skal spise dem..... finnes i 10mcg, 20mcg, 40mcg og 80mcg uten resept, MEN det er etter anbefaling og etter blodprøve hos lege! Du forstår at : om ting er reseptfritt, så er det ikke ufarlig...... 

Jeg svarte bare på kommentaren om at jo du får høyere en 10mcg reseptfritt på apoteket.

Skrevet

Dette kan jo også være f.eks diabetes, lavt stoffskifte, søvnapne... Det beste er å ta en tur til legen og i alle fall få tatt diverse blodprøver først.

Anonymkode: 7bcd6...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...