Gå til innhold

Har jeg dårlig selvbilde eller er jeg et menneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge følt det slik. Spesielt etter at jeg ble mor. Kan godt hende jeg innbiller meg dette, men det føles av og til at folk har sluttet å like meg. De innviterer meg ikke på noe som helst, jeg må mase selv for å få være med noen. Føler folk ser ned på meg og er redd å «virke idiot» i andres øyner når jeg er med barnet mitt til butikken eller andre steder. Jeg har litt sosial angst også, føler jeg har ingenting å si til folk når vi møtes. Hvordan få bedre selvbilde? Det er vel slik at dersom man liker ikke seg selv, så kan ikke man forvente å bli likt av andre? Føler ofte at jeg er ikke god nok, hverken som mør eller person. Hvorfor føler jeg det slik? Jeg har ikke gjort noen noe. 

Anonymkode: fddfd...dc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke engang om jeg er en god mor? Vet ikke om jeg gjør det riktig med tanke på barnet, snakker med noen i barselgruppen, men får ingen tilbakemeldinger på om det er riktig eller ikke. Har ikke spurt etter det heller. Redd for hva de vil tro om meg. Men er også redd for å bli meldt til barnevernet fordi jeg kanskje ikke gjør det godt nok, og de mener jeg er en dårlig mor

Skrevet

Vet hvordan du har det. Alle andre virker så selvsikre og utadvendte. Det er ikke lett å bli mor, man føler seg nok mer sårbar. Kanskje spiller hormonene di e deg et puss?

Det er lett å si, men det hjelper faktisk å gi litt mer f.... i alt og alle. Siden alle andre også gjør det. Jeg har funnet ut at det hjelper litt ihvertfall. Også fokusere kun på de menneskene som gjør deg og vil deg vel.

Anonymkode: ce879...22f

Skrevet

Takk for trøstende ord! 

Ja, det sier samboeren min også. At jeg må gi litt mer F... i enkelte folk. Eneste problemet er at jeg må omgås enkelte som jeg ikke synes er noe kjekk å omgås med. Men håper det er bare midlertidig til barnet blir større og jeg slapp å «henge» med folk jeg egentlig ikke trives med!

Skrevet

Føler av og til at det er som om jeg konkurrerer med noen om å være den beste mammaen for barnet våres og de andre vinner alltid føles det ut som. 

Føler også at man må ha de beste klærne, mest moderne soverom til ungene (sånne som man ser ofte på Instagram). 

Og hver gang det er fint vær ute, så føler jeg at jeg MÅ ut med ungene og finne på noe koselig. Og det er også om å dele det på sosiale medier så snart man har tatt bilde, ellers har man jo ingen «bevis» på at man har vært utenfor døren. Og så går jeg tom for ideer om hva jeg skal finne på ute med de aller minste som ikke klarer å gå selv. Føler meg under press hele tiden. Utrolig slitsomt!

Skrevet

Men det som betyr noe er at du har helsa og de du er glad i! Blås i resten... 

Anonymkode: efef7...025

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke engang om jeg er en god mor? Vet ikke om jeg gjør det riktig med tanke på barnet, snakker med noen i barselgruppen, men får ingen tilbakemeldinger på om det er riktig eller ikke. Har ikke spurt etter det heller. Redd for hva de vil tro om meg. Men er også redd for å bli meldt til barnevernet fordi jeg kanskje ikke gjør det godt nok, og de mener jeg er en dårlig mor

Søk hjelp. Det er ikke normalt å gå og gruble sånn. "Føler at andre ser ned på meg" er ikke sånn man skal gå rundt og ha det.

Anonymkode: e0e72...948

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Føler av og til at det er som om jeg konkurrerer med noen om å være den beste mammaen for barnet våres og de andre vinner alltid føles det ut som. 

Føler også at man må ha de beste klærne, mest moderne soverom til ungene (sånne som man ser ofte på Instagram). 

Og hver gang det er fint vær ute, så føler jeg at jeg MÅ ut med ungene og finne på noe koselig. Og det er også om å dele det på sosiale medier så snart man har tatt bilde, ellers har man jo ingen «bevis» på at man har vært utenfor døren. Og så går jeg tom for ideer om hva jeg skal finne på ute med de aller minste som ikke klarer å gå selv. Føler meg under press hele tiden. Utrolig slitsomt!

...sitter det virkelig "noen der ute" og følger med på alt du gjør, altså? Så important er ikke jeg, i alle fall!

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...sitter det virkelig "noen der ute" og følger med på alt du gjør, altså? Så important er ikke jeg, i alle fall!

Håper da virkelig ikke det, men det er nå slik jeg føler. Kan ikke noe for det. Har du noe råd om hvordan jeg skal bli kvitt dette?

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper da virkelig ikke det, men det er nå slik jeg føler. Kan ikke noe for det. Har du noe råd om hvordan jeg skal bli kvitt dette?

Øve deg på å si "folk er neppe så interessert i meg at de holder rede på om jeg er ute med ungene eller ikke". 

Og gjerne skaffe deg profesjonell hjelp. Jeg syns ditt fokus virker som et sykelig oppheng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...