Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Sønnen kan IKKE ha med pålegg med nøtter i i bhg nå. Er det noen «vanlig» pålegg som inneholder nøtter som vi ikke vet at det er nøtter i eks? Greit og være på den sikre siden. Eller må jeg lese på alt av pålegg her og sjekke?? Anonymkode: e995c...4e8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Eller som inneholder spor av nøtter også?? HI Anonymkode: e995c...4e8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Men er det så mye pes å lese på pakningen nå i starten? Anonymkode: f41bd...633
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 Med sånt, så er det tryggest at du sjekker alt selv. Det er ikke alltid lurt å stole på det som kommer her inne, noen tror at de vet, noen bare tuller og noen vet. Men det er ikke godt å vite hvem som er hvem; Men jeg synes at barnehagen kunne gitt en liste over de vanligste tingene i det minste Anonymkode: 3c655...1c7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 Be om en liste over de vanligste tingene. Spor av nøtter er det i mye. I vår barnehage måtte de dele ut liste da ingen foreldre gadd lese på pakningsvedlegg. Anonymkode: 52f59...bba
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 Ok. Dette gjelder ikke avdelingen der hvor barnet mitt går men avdelingen ved siden av men ingen kunne ha mat som inneholder spør av nøtter pga sterk allergi. Jeg spurte om det var nøtter eller spor i brød men det fikk jeg ikke klart svar på:/ HI Anonymkode: e995c...4e8
Tøystykke Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ok. Dette gjelder ikke avdelingen der hvor barnet mitt går men avdelingen ved siden av men ingen kunne ha mat som inneholder spør av nøtter pga sterk allergi. Jeg spurte om det var nøtter eller spor i brød men det fikk jeg ikke klart svar på:/ HI Anonymkode: e995c...4e8 Det er veldig, veldig ofte spor av nøtter i brød. Også selv om det ikke står opplyst.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ok. Dette gjelder ikke avdelingen der hvor barnet mitt går men avdelingen ved siden av men ingen kunne ha mat som inneholder spør av nøtter pga sterk allergi. Jeg spurte om det var nøtter eller spor i brød men det fikk jeg ikke klart svar på:/ HI Anonymkode: e995c...4e8 Det er jo ikke rart at du ikke fikk noe klart svar på, for det kommer jo an på brødet. Tåler han ikke spor, så kan dere heller ikke kutte brødet i brødmaskinen Anonymkode: 3c655...1c7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #9 Skrevet 19. januar 2018 Er dette noe som kommer anbefalt fra spesialist? Generelt anbefales nemlig ikke slike forbud, fordi de sjeldent er nødvendigve og fordi de er tilnærmet umulige å overholde. Spor av nøtter finnes i så mange matvarer og nøtter brukes så mye i så mange hjem at et utvidet miljø uten nøtter er en illusjon og en falsk trygghet. Anonymkode: 8fe0f...3de
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #10 Skrevet 19. januar 2018 Da sender du en mail med presisering at dette kan ikke du ta ansvaret for. Hvis det skal garanteres nøtter barnehage må de selv stå for maten. Anonymkode: 460ef...811
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #11 Skrevet 19. januar 2018 Reelt sett kan dere ikke unngå spor av nøtter. Mye brød inneholder nøtter, disse kuttes i brødkutter i butikken. Og det vil si at absolutt alle marvarer i en matbutikk som ikke er innpakket kan inneholde spor av nøtter. Er dere sikre på at barnet er så ekstremt allergisk, eller er det barnehagen/foreldrene som overreagerer? Vår sønn er allergisk mot hasselnøtter (påvist på sykehuset, og fått brev om å holde det borte fra kosten hans frem til evt eksponeringstrening på sykehuset når han blir større), og jeg merker hvordan folk reagerer når jeg sier at han feks ikke kan få nugatti eller sjokoladekronesis pga nøtteallergi. Omtrent alle blir livredde, og vil ta fra andre unger isen sin også, pga de er redde for at gutten min skal dø. Selv om jeg presiserer at så det mitt barn ikke spiser hasselnøtter er det ingen fare. Veldig mange er hysterisk redde for nøtteallergi, men det er kun et svært lite fåtall som er så ekstreme allergikere at de reagerer på andres spor. Og de kan man ikke garantere nøttefrie miljøer til. Jeg har hatt en elev som fikk anfall på en tom parkeringsplass fordi noen som hadde gått der tidligere hadde spist nøtter, og spyttet. Er man så syk, så må man gå kontinuerlig med epipenn (som min elev selvfølgelig gjorde), og man kan ikke som institusjonen garantere nøttefrie omgivelser. Så lenge dere har feks nugatti i ditt hus, og din sønn ikke vasker seg, inkludert håret etter noen har spist nugatti, vil han kunne inneholde allergener.... Snakk med barnehagen. Spør om de kan kontakte kommunelegen for å få en faglig vurdering på om de kan og bør kreve nøttefritt miljø. Anonymkode: 22c50...74d
Direkte Skrevet 19. januar 2018 #12 Skrevet 19. januar 2018 https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/anbefalinger-for-handtering-av-notteallergi-i-barnehager-og-skoler
Optatium Skrevet 19. januar 2018 #13 Skrevet 19. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er dette noe som kommer anbefalt fra spesialist? Generelt anbefales nemlig ikke slike forbud, fordi de sjeldent er nødvendigve og fordi de er tilnærmet umulige å overholde. Spor av nøtter finnes i så mange matvarer og nøtter brukes så mye i så mange hjem at et utvidet miljø uten nøtter er en illusjon og en falsk trygghet. Anonymkode: 8fe0f...3de Når en unge blir sendt med ambulanse pga anafylaktisk skinn så er det etter min mening helt legitimt å unngå nøtter i barnehagen/skolen.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2018 #14 Skrevet 19. januar 2018 1 time siden, Optatium skrev: Når en unge blir sendt med ambulanse pga anafylaktisk skinn så er det etter min mening helt legitimt å unngå nøtter i barnehagen/skolen. Det er stor forskjell på å sørge for at barnet ikke spiser nøtter i barnehagen og å garantere at det ikke finnes dør av nøtter der. Jeg kan godt forsøke å unngå å sende med nøtter, men jeg vil ikke ha noe ansvar for at det kan skje feil. Anonymkode: 460ef...811
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå