Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Hei! Igjen river jeg meg i håret over damene som tar telefonen hos fastlegen. Jeg var lagt inn på sykehus for noen dager siden da jeg har en hjertesykdom som blir kraftig forverret av infeksjoner, spesielt når jeg er gravid, som jeg er nå. Fikk beskjed om å kontakte fastlegen hvis jeg ble verre, da crp en var i grenseland for å trenge antibiotika. Kom hjem i forgårs og har blitt mye, mye verre siden da. Har streptokokker i hus og tror jeg har fått det selv også da mandlene er gigantiske og fulle av hvitt belegg. Føler meg helt elendig og trenger legetilsyn ganske snarest. Hjertet slår ikke helt ideelt nå, for å si det sånn æ. Ringte fastlegen for dette og jeg skal ha prioritet inn da jeg en gang fikk hjertestans i en liknende situasjon. Og hva skjer? Den nye vikaren der snakker så jævlig dårlig norsk at hun ikke mener at jeg trenger å komme før fredag. "Trenger ikke å prioritere voksne med vondt i hals, vettu". Skjønte det som at de hadde ledige timer, men ville holde klar litt til akutte pasienter. Føler liksom at jeg kommer i den kategorien. Tror problemet var at hun ikke forstod et kvekk av hva jeg sa. Frustrert, oppgitt lei og dårlig nå. Stikker på legevakta i morgen hvis ikke jeg blir magisk bedre over natta. Hadde satt veldig pris på litt sympati fra dere hyggelige damer, trengte å tømme meg litt! HI Anonymkode: f1d21...a90
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Det er jo bare å møte opp på legekontoret personlig da. Anonymkode: 2ccf9...120
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Hmm, kanskje det er det jeg skal gjøre. Nesten 40 i feber halvannen time etter paracet her nå. Bah. Gubben er selvfølgelig også skikkelig dårlig Men tror jeg klager min nød til 116117 i morgen og hører hva de sier. Pleier å være vettuge, norsktalende folk som svarer der. Bor i Oslo, så de er åpent på dagtid også. Hi Anonymkode: f1d21...a90
sug lut Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 Det er en kjemperisiko å la folk uten komplett morsmålsferdighet i norsk jobbe i helsevesenet i det hele tatt. Jeg har også vært utsatt for en slik på 113, faktisk, og det kunne gått riktig galt - det er liksom ikke så mange veier å gå fra 113, ringer man dit er det allerede gått maksimalt galt.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 Det burde vært en selvfølge med språktest av helsepersonell. Jobber i eldreomsorgen, og halvparten av kollegaene har et annet morsmål. Og mange snakker så dårlig norsk at de utgjør en fare for pasientsikkerheten. Anonymkode: ba887...5e1
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 Og forresten, ring 116117 nå. Anonymkode: ba887...5e1
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei! Igjen river jeg meg i håret over damene som tar telefonen hos fastlegen. Jeg var lagt inn på sykehus for noen dager siden da jeg har en hjertesykdom som blir kraftig forverret av infeksjoner, spesielt når jeg er gravid, som jeg er nå. Fikk beskjed om å kontakte fastlegen hvis jeg ble verre, da crp en var i grenseland for å trenge antibiotika. Kom hjem i forgårs og har blitt mye, mye verre siden da. Har streptokokker i hus og tror jeg har fått det selv også da mandlene er gigantiske og fulle av hvitt belegg. Føler meg helt elendig og trenger legetilsyn ganske snarest. Hjertet slår ikke helt ideelt nå, for å si det sånn æ. Ringte fastlegen for dette og jeg skal ha prioritet inn da jeg en gang fikk hjertestans i en liknende situasjon. Og hva skjer? Den nye vikaren der snakker så jævlig dårlig norsk at hun ikke mener at jeg trenger å komme før fredag. "Trenger ikke å prioritere voksne med vondt i hals, vettu". Skjønte det som at de hadde ledige timer, men ville holde klar litt til akutte pasienter. Føler liksom at jeg kommer i den kategorien. Tror problemet var at hun ikke forstod et kvekk av hva jeg sa. Frustrert, oppgitt lei og dårlig nå. Stikker på legevakta i morgen hvis ikke jeg blir magisk bedre over natta. Hadde satt veldig pris på litt sympati fra dere hyggelige damer, trengte å tømme meg litt! HI Anonymkode: f1d21...a90 Hvorfor tar du ikke kontakt med legevakten i dag Anonymkode: 35a9d...2b3
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 Kroppen er litt bedre nå med mer hjertemedisin, så tror jeg skal ta det med en gang i morgen tidlig. Har også en helt utslått ektemann og et par unger som har blitt friske, så greiest å ta det når bhg er åpen. Men blir jeg det grann verre ringer jeg nå, altså. Har jeg flaks kommer de jammen og henter meg også 🚑. Blir bare så ulidelig frustrert over hva legen klarer å dra inn der. Skjønner ikke at hun tror at folk kan gjøre en god jobb når de ikke snakker skikkelig norsk. Hadde også en skikkelig dårlig unge for en tid tilbake hvor en annen med utenlandsk opprinnelse ikke skjønte et pøkk av hva jeg sa. Fikk "do trenger ikke gå til legen når barnet ditt har feber" tilbake. Vel, hun hadde 41 i feber på tredje dagen, da synes jeg det er på høy tid med en sjekk. Tror det var samme dama som bomma fem ganger da hun skulle ta blodprøver av meg for en før jul som jeg snakka med nå. Er ikke lenge til vi flytter, så da skal jeg ha en ny fastlege. Men er nesten så jeg vurderer å få en annen i mellomtiden. HI Anonymkode: f1d21...a90
Nordisk Skrevet 17. januar 2018 #9 Skrevet 17. januar 2018 Ring legevakten for råd nå! Man kødder ikke med kombinasjonen graviditet, hjerteproblemer og høy feber/streptokokker.
sug lut Skrevet 17. januar 2018 #10 Skrevet 17. januar 2018 3 minutter siden, Nordisk skrev: Ring legevakten for råd nå! Man kødder ikke med kombinasjonen graviditet, hjerteproblemer og høy feber/streptokokker. Støtter dette.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #11 Skrevet 17. januar 2018 3 minutter siden, Nordisk skrev: Ring legevakten for råd nå! Man kødder ikke med kombinasjonen graviditet, hjerteproblemer og høy feber/streptokokker. Legesekretæren gjør åpenbart det 😂 Har ok kontroll nå, altså. Tok mer hjertedrugs og de har ok effekt. Nede på 115 i puls nå. Men ganske sikker på at jeg trenger antibiotika. Litt lavere feber nå, bare 38.8. Har hengt halvnaken ut av vindu en stund, det hjalp litt. HI Anonymkode: f1d21...a90
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #12 Skrevet 17. januar 2018 Det er veldig uansvarlig av deg å ikke kontakte legevakten NÅ, HI. Det tror jeg du vet også... Du er i en situasjon hvor en infeksjon kan forverre seg veldig brått og bli veldig alvorlig. Du vet dette. Du vet også at hvis du blir mye verre så kan det gå utover barnet ditt og/eller sette din helse i fare også. Da er spørsmålet - hvorfor velger du å gamble med egen helse? Når du er ferdig med denne runden med sykdom skriver du en formell klage til kommunelegen og ev. fylkeslegen på denne helsesekretæren! Men det viktigste er at du kontakter legevakten NÅ! Anonymkode: 569c8...933
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #13 Skrevet 17. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legesekretæren gjør åpenbart det 😂 Har ok kontroll nå, altså. Tok mer hjertedrugs og de har ok effekt. Nede på 115 i puls nå. Men ganske sikker på at jeg trenger antibiotika. Litt lavere feber nå, bare 38.8. Har hengt halvnaken ut av vindu en stund, det hjalp litt. HI Anonymkode: f1d21...a90 "Hjertedrugs" skjuler bare symptomer da (hvis det er betablokker). Om du har høy puls, i kombi med feber og CRP , så kan du være i ferd med å utvikle en sepsis (Google it) og det (spesielt i kombi med sv skap) er (veldig) ikke bra. Anonymkode: 85b55...9da
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #14 Skrevet 17. januar 2018 Herregud. Er det mulig å være så tafatt? Dette må være tull. Anonymkode: 4ffe9...bdc
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #15 Skrevet 17. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legesekretæren gjør åpenbart det 😂 Har ok kontroll nå, altså. Tok mer hjertedrugs og de har ok effekt. Nede på 115 i puls nå. Men ganske sikker på at jeg trenger antibiotika. Litt lavere feber nå, bare 38.8. Har hengt halvnaken ut av vindu en stund, det hjalp litt. HI Anonymkode: f1d21...a90 Jeg synes du er uansvarlig som ikke tar kontakt med legevakten nå. Anonymkode: 35a9d...2b3
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #16 Skrevet 17. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Herregud. Er det mulig å være så tafatt? Dette må være tull. Anonymkode: 4ffe9...bdc Enig, man kan virkelig ikke sitte å skylde på ubrukelig personell hos legen, når man ikke gidder å ta kontakt med legevakten selv Anonymkode: 35a9d...2b3
mamma_bergen Skrevet 17. januar 2018 #17 Skrevet 17. januar 2018 Støtter de andre her, syns absolutt ikke at du skal gamble på at det går bra. Du har også ansvar for den i magen.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #18 Skrevet 17. januar 2018 På vei til legen nå. HI Anonymkode: f1d21...a90
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #19 Skrevet 17. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: På vei til legen nå. HI Anonymkode: f1d21...a90 Det er bra. Så må du klage på hun i resepsjonen, for det går faktisk ikke an å ha folk som ikke forstår språket, et sånt sted Anonymkode: 35a9d...2b3
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #20 Skrevet 17. januar 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: På vei til legen nå. HI Anonymkode: f1d21...a90 Glad for å høre det, HI! Og når du får overskudd - klag på helsesekretæren til kommunelege og fylkeslege! Slike som henne kan man ikke ha i slike jobber, da MÅ man kunne kommunisere godt nok, og det kan ikke hun! God bedring Anonymkode: 569c8...933
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #21 Skrevet 17. januar 2018 God bedring! Anonymkode: 9ed7d...d52
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #22 Skrevet 17. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: God bedring! Anonymkode: 9ed7d...d52 Takk. Crp er nesten 200, la meg inn og får penicillin intravenøst. Anonymkode: f1d21...a90
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #23 Skrevet 17. januar 2018 2 timer siden, sug lut skrev: Det er en kjemperisiko å la folk uten komplett morsmålsferdighet i norsk jobbe i helsevesenet i det hele tatt. Jeg har også vært utsatt for en slik på 113, faktisk, og det kunne gått riktig galt - det er liksom ikke så mange veier å gå fra 113, ringer man dit er det allerede gått maksimalt galt. Venninna mi sto i en blodpøl og snakket med 113, der damen skulle sende ambulanse, men ikke skjønte adressen hennes. Hun var utlending og uttalte "Østnesveien" som "Åsnesveien"... Siden 113 er sentralisert, betyr jo det at hun var i ferd med å sende ambulansen avgårde i feil by! Anonymkode: bba29...65a
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #24 Skrevet 17. januar 2018 Enda godt du dro og ikke ventet til i morgen! Bra du "tok til vett" og dro dit, Hi Anonymkode: 569c8...933
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #25 Skrevet 18. januar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk. Crp er nesten 200, la meg inn og får penicillin intravenøst. Anonymkode: f1d21...a90 Vurder å klag inn behandlingen fra helsesekretæren, så andre slipper å oppleve det samme... Anonymkode: 85b55...9da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå