Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Hun har alltid hatt en hissig og egoistisk personlighet. I det siste året har hun også blitt så stygg i munnen. Det går i; drittmamma, drittunger, jævler, faen, helvete og det som er. Er alltid så sint når hun snakker og raser for ingenting. Hun er også ganske voldelig mot både gjenstander og mennesker. Har aldri vært noe særlig empatisk, viser ikke voksne respekt og har generelt sett en krevende personlighet. Noen som har erfaring med dette? Er det noe jeg selv kan rette opp i ved å endre måten å oppdra henne på? Eller er det bare å kaste inn håndkleet og søke hjelp? Anonymkode: 344d6...66c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 For å si det på datteren din og mange andre på hennes alder: drittalder😹 Anonymkode: 6a71e...887
Fru Banderas Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Det der ville aldri skjedd dersom oppdragelsen hadde vært på plass.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 Tror du bør på et foreldrekurs og jeg tror du må begynne å sette litt grenser gitt! Ros henne for enhver positiv ting hun gjør riktig/sier, sett klare regler (når hun er rolig), forklar konsekvensene av slike handlinger og at det ikke blir belønninger i form av privilegier. Dårlig språkbruk eller vold burde gjøre at hun ikke får privilegiene som PC, nettbrett, telefon, TV, venner på besøk o.l. Har du spurt henne hvorfor hun er så sint? Noe galt på skolen? Mobbing? Be fastlegen henvise dere til BUP om du mistenker det kan være ADHD eller oposisjonelle atferdsvansker o.l. Vi har vært i lignende situasjon (med unntak av banningen). Det gikk på helsa løs for oss foreldrene, men etter 3-4 år ble det mye bedre. Var to diagnoser inne i bildet i tillegg til mobbing. Tilrettelegging, ny skole og mye hjelp fikk snudd på ting. Anonymkode: bbd5b...157
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 Konsekvenser som at skjermdingser blir fratatt, venner ikke får komme på besøk og av og til også at faste aktiviteter utgår hjelper ikke på. Jeg er da ikke dum og skjemmer henne bort. Jeg gir faktisk konsekvenser. Hun bare bryr seg ikke nok til å lære av det, bare lage styr og dramatikk. Jeg vet ikke hvorfor hun er så sint hele tiden. Hun ble født sint og har vært det siden så jeg har egentlig bare antatt at det er et mindre sjarmerende personlighetstrekk ved henne. Hun har alltid vært litt sær sosialt sett. De siste årene har hun blitt flinkere til sosialt samspill med jevnaldrende, men det ender opp med sinne for at ikke alt foregår som hun ser for seg i hodet sitt. Vi jobber hardt her hjemme med å prøve å få henne ned på jorda og se at hun ikke kan styre alt og alle rundt seg, men vi sliter oss ut. Vi har fire barn. Ett eldre og tre yngre. Ingen av de andre barna har vært i nærheten av så vanskelige! Anonymkode: 344d6...66c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Konsekvenser som at skjermdingser blir fratatt, venner ikke får komme på besøk og av og til også at faste aktiviteter utgår hjelper ikke på. Jeg er da ikke dum og skjemmer henne bort. Jeg gir faktisk konsekvenser. Hun bare bryr seg ikke nok til å lære av det, bare lage styr og dramatikk. Jeg vet ikke hvorfor hun er så sint hele tiden. Hun ble født sint og har vært det siden så jeg har egentlig bare antatt at det er et mindre sjarmerende personlighetstrekk ved henne. Hun har alltid vært litt sær sosialt sett. De siste årene har hun blitt flinkere til sosialt samspill med jevnaldrende, men det ender opp med sinne for at ikke alt foregår som hun ser for seg i hodet sitt. Vi jobber hardt her hjemme med å prøve å få henne ned på jorda og se at hun ikke kan styre alt og alle rundt seg, men vi sliter oss ut. Vi har fire barn. Ett eldre og tre yngre. Ingen av de andre barna har vært i nærheten av så vanskelige! Anonymkode: 344d6...66c Konsekvenser er greit, men straff har gjerne motsatt effekt av hva du ønsker. Et barn som blir straffet blir sint på deg, og du må ikke tro hun sitter på rommet sitt og tenker over hva hun gjorde galt, hun raser over hvor dum du er og hvor mye hun hater deg fordi du har straffet henne, hun skjenker ikke feilen hun gjorde en tanke. Det er ikke alle barn som er like lett å oppdra, og det er ikke noe nederlag å be om veiledning og hjelp. Start med helsesøster. Anonymkode: d1848...5c8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 Din niåring banner som en full sjømann? Og du har latt dette skje? En niåring, niåring! , som bruker ord som jævler, faen og helvete! Det hadde ikke vært akseptert hos meg. Anonymkode: 233bf...c85
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 Det er klart du må ta tak i oppdragelsen. Nå med en gang. Barnets oppførsel er helt uakseptabel, både når det gjelder språkbruk og vold mot mennesker og ting. Jeg hadde ikke tolerert dette du forteller om. Hos meg hadde slik oppførsel medført negative konsekvenser - helt klart! I tillegg ville jeg selvfølgelig belønnet positiv oppførsel og forbedret oppførsel. Håpe du greier å ta tak fort, for både din egen del og - ikke minst - for barnets del. Det er ingen skam å søke råd hos fagfolk. Det ville jeg gjort hvis jeg ikke hadde greid å hjelpe barnet til endring selv. Du har en stor og viktig jobb foran deg, lykke til!💚 Anonymkode: 4832b...956
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #9 Skrevet 17. januar 2018 1 time siden, Fru Banderas skrev: Det der ville aldri skjedd dersom oppdragelsen hadde vært på plass. Herregud da, kvinne. Det er ikke automatisk sant at det er feil i oppdragelsen av den grunn. Det kan faktisk være andre faktorer som spiller inn. Venner, skole, miljø etc. Ikke sku hunden på håret av den grunn ..makan til hastig avgjørelser som blir tatt her inne. Hjelp nå heller HI.. Anonymkode: 1a479...913
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #10 Skrevet 17. januar 2018 Dette liknar litt på vår gut, som er under utredning for autismespekterforstyrrelse/Aspergers, minus det å vere voldelig. Han har vanskeleg for empati, fordi han ikkje klarar å sette seg inn i korleis andre tenkjer og føler, og har problem med sosialt samspel. Han har og blitt meir og meir sint og i opposisjon siste året (snart 9 år) Synes problema dykkar verkar såpass store, at de gjerne kan snakke med helsesøster eller fastlegen om ho bør henvisast til BUP. I så fall er det fastlegen som henviser, og så må de skrive ein begrunnelse om problematikken. Seier ikkje at ho lid av autisme, altså, men at det kan vere ting som plagar henne, og at det truleg er lurt å ta tak i. Mange får ikkje autismediagnose før dei er vaksne, og hadde fått eit betre utgangspunkt om det vart oppdaga tidlegare. Anonymkode: 41ec6...1cb
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #11 Skrevet 17. januar 2018 5 timer siden, Fru Banderas skrev: Det der ville aldri skjedd dersom oppdragelsen hadde vært på plass. Dessverre enig. Og desto mer du lar henne se at du blir sjokkert, jo mer vil hun fortsette å snakke sånn. Du gir henne makt over deg ved å la ordene gå innpå deg. Anonymkode: 42a78...963
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #12 Skrevet 17. januar 2018 Søk hjelp, Hi. Det er ikke et nederlag å skaffe hjelp når man ser man ikke greier å hjelpe sitt eget barn som sliter selv. Siden hun har blitt så ille som hun har blitt så tenker jeg at det for hennes (og deres) del er viktig å utelukke ev. årsaker til at hun er som hun er. Det kan være ting dere ikke vet om som plager henne, eller det kan være hun ligger på grensen til en diagnose eller har en diagnose. Uansett er det viktig å finne ut av det, og finne måter dere kan hjelpe henne bedre enn det dere har forsøkt til nå. Det er jo ingen tvil om at dere har forsøkt. Men jeg tror det er lett at man får et mønster i adferd mot hverandre i slike situasjoner, og da trenger man gjerne hjelp for å greie å komme over i en mer konstruktivt måte å kommunisere slik at dere alle får det mer postivit. Slik det er nå er det jo tydelig at hverken niåringen din eller resten av familien har det noe godt. Dere blir alle påvirket av det. Og hvis hun skulle ha en diagnose er det viktig å finne ut av det så tidlig som mulig slik at hun og dere kan lære hvorfor hun i så fall er som hun er og hvordan dere best kan gjøre det lettere for henne å takle egne følelser og omgås andre. Søk hjelp! Ikke noe å gå og tenke på, bare gjør det. Anonymkode: 0eddc...ecc
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #13 Skrevet 17. januar 2018 syns manglende empati og respekt er verre en språkbruken. Sønnen min på 8, skjeller meg ut hviskende oppe på rommet sitt, han tror jeg ikke hører han og later som jeg ikke gjør det. Naturlig å bli sint. Manglende empati hos en på 9, da blinker varsellampene mine. Anonymkode: 5254b...6ad
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #14 Skrevet 17. januar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Konsekvenser som at skjermdingser blir fratatt, venner ikke får komme på besøk og av og til også at faste aktiviteter utgår hjelper ikke på. Jeg er da ikke dum og skjemmer henne bort. Jeg gir faktisk konsekvenser. Hun bare bryr seg ikke nok til å lære av det, bare lage styr og dramatikk. Jeg vet ikke hvorfor hun er så sint hele tiden. Hun ble født sint og har vært det siden så jeg har egentlig bare antatt at det er et mindre sjarmerende personlighetstrekk ved henne. Hun har alltid vært litt sær sosialt sett. De siste årene har hun blitt flinkere til sosialt samspill med jevnaldrende, men det ender opp med sinne for at ikke alt foregår som hun ser for seg i hodet sitt. Vi jobber hardt her hjemme med å prøve å få henne ned på jorda og se at hun ikke kan styre alt og alle rundt seg, men vi sliter oss ut. Vi har fire barn. Ett eldre og tre yngre. Ingen av de andre barna har vært i nærheten av så vanskelige! Anonymkode: 344d6...66c Høres jo litt ut som mi. Har antagelig ADHD. Søk hjelp. Anonymkode: 9ae60...6d0
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #15 Skrevet 17. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Høres jo litt ut som mi. Har antagelig ADHD. Søk hjelp. Anonymkode: 9ae60...6d0 Du kan ikke stille diagnoser på et forum, er du helt rar eller? Anonymkode: 5254b...6ad
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #16 Skrevet 17. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du kan ikke stille diagnoser på et forum, er du helt rar eller? Anonymkode: 5254b...6ad Hør hva jeg sier! Min datter er under utredning, og spesialisten antar at hun har ADHD. Anonymkode: 9ae60...6d0
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #17 Skrevet 17. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hør hva jeg sier! Min datter er under utredning, og spesialisten antar at hun har ADHD. Anonymkode: 9ae60...6d0 åja Jeg trodde du skrev at dattern til hi mest sansynlig hadde adhd fordi din hadde det Anonymkode: 5254b...6ad
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #18 Skrevet 17. januar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Konsekvenser er greit, men straff har gjerne motsatt effekt av hva du ønsker. Et barn som blir straffet blir sint på deg, og du må ikke tro hun sitter på rommet sitt og tenker over hva hun gjorde galt, hun raser over hvor dum du er og hvor mye hun hater deg fordi du har straffet henne, hun skjenker ikke feilen hun gjorde en tanke. Det er ikke alle barn som er like lett å oppdra, og det er ikke noe nederlag å be om veiledning og hjelp. Start med helsesøster. Anonymkode: d1848...5c8 Enig. Idioti å kalle det for "konsekvenser" når man selv har tenkt ut straffene. Og i sær når de er så totalt irrelevante som å frata henne skjermdingser og nekte venner å komme. Hadde det enda vært noe som hadde med saken å gjøre, som f eks "jeg svarer ikke folk som kaller meg drittmamma", så kunne jeg ha skjønt det... Anonymkode: 42a78...963
Mamma_til_2 Skrevet 18. januar 2018 #19 Skrevet 18. januar 2018 Dette skulle du tatt helt i starten så hadde det ikke fått utvikle seg, min jente prøvde seg med da fikk hun en konskvent mamma som sa fra at slik snakker vi ikke og vi oppfører oss som folk, hun fikk og høre at forstte hun og snakke og oppføre seg slik så ville hun ikke ha flere venner igjen snart.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #20 Skrevet 18. januar 2018 Mange bedrevitende mødre her. "Hadde du bare gjort som meg, så ville aldri dette skjedd". Hva vet dere om hva HI har gjort? Hun sier at hun ikke tolererer det, at barnet skiller seg veldig ut fra de 3 andre barna, at det er konsekvenser, men uten effekt. Hva hjelper det da å si "Du skulle gjort som meg". Ja din metode virket på ditt barn. Så bra 👍🏼 Men nå var det ikke ditt barn som var under diskusjon her, var det vel? Hi: Jeg ville først og fremst prøvd å finne ut om noe plaget henne. Enten på skolen, fritiden, hjemme eller hos henne selv. Ellers ville jeg muligvis vurdert å få henne undersøkt hos ppt, for å finne ut om det kanskje kan være en annen grunn? Altså nå tenker jeg i forhold til diagnose. Jeg sier ikke at det feiler noe, og skal være forsiktig med å vurdere over nett, men uansett hva, så er det vel en god ide å utelukke det, om ikke annet? 😊 Anonymkode: 854f3...434
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå