Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Jeg lurer på dette. Jeg har ei venninne som gjentatte ganger er knust over at samboeren sier han skal gjøre det slutt. At han ikke gidder mer. Det virker ikke som han mener det fordi de er enda sammen etter flere år med dette. Jeg ser hva det gjør med henne og det fjør meg så forbannet. Jeg sa hva jeg mente til han i helgen på fest. Jeg tror jeg har gjort ting verre, men jeg klarte ikke pa være! Hvorfor drar hun ikke? De har små barn sammen. Skal de lære at dette er ok? Jeg prøver å forstå hvorfor han gjør dette!! Er det for å vinne over henne? Gjøre henne svak? Ydmyk? Redd? Noen som har erfaring med dette? Er det noe man kan si og ikke mene i det hele tatt?! Anonymkode: e453b...051
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Det en hersketeknikk, enkelt og greit, han gjør det for å ha kontroll på henne. Anonymkode: 34b73...f90
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Enig med den over, det er en hersketeknikk som han bruker for å kontrollere henne. Dessverre så er det noen som bruker dette fordi de har en nærmere psykopatisk væremåte, da er det bare å komme seg unna - men det kan jo også forklare hvorfor din venninne ikke greier å komme seg unna. Men det er også noen som "bare" er veldig umodne i måten å kommunisere på. De kan rett og slett ikke diskutere eller krangle, de forbinder kanskje krangler med brudd, frykter at det skal bli brudd, og så truer de med det først for å gjøre den andre redd for at han skal gjøre alvor av det. Hensikten da er jo også helt klart en form for kontroll, og det er ikke akseptabelt, men da er det mulig å lære seg å kommunisere ordentlig og få orden på forholdet og kommunikasjonen slik at de kan bli trygge på hverandre. Årsaken bak en slik truing er som regel usikkerhet hos den som truer. Men om det er ene eller andre som ligger bak så er jo dette ødeleggende for din venninne, hun psykes ned, hun vil ikke tørre å stå opp for seg selv fordi hun da blir redd for at han skal gå fra henne, dvs. hun begynner å viske ut seg selv som person. Å ta det opp med ham tror jeg ikke har noen hensikt. Din oppgave er å støtte din venninne og prøve å få henne til å forstå at dette ikke er noe hun trenger leve med. Enten må hun kreve at de går til parterapi sammen slik at de kan lære seg å kommunisere sammen på en ordentlig måte slik at forholdet ikke bare holdes sammen av trusler - eller, hvis han har psykopatiske trekk, så bør hun bare komme seg unna ham. Hvia han har psykopatiske trekk kan det godt være han nå vil forsøke å isolere din venninne fra deg, så da må du finne måter å få snakket med henne uten at han vet det. Anonymkode: 8b625...621
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå