Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Jeg er 30 år. Tidligere prøvde jeg ut masse forskjellig prevensjon da jeg ble seksuelt aktiv. Jeg reagerte på alt. Og ga dermed opp og lærte meg heller syklus til punkt og prikke. Igjennom 15 år som seksuelt aktiv har jeg ikke blitt gravid mer enn 3 ganger tiltross for ingen prevensjon mer eller mindre. Har to barn(yngste er 5 år) og SA en gang imellom de. Var singel en stund men har nå kjæreste og vi har vært samboere i ett år. Opptil flere ganger har vi vært ‘uforsiktige og hatt sex rundt eggløsning hvor han har kommet inni meg. Allikevel ikke blitt gravide. Ikke det at vi har planlagt nå graviditet eller at dette er noe ønske akkurat nå. Men skulle jeg blitt gravid hadde ikke det vært noe problem heller. Det jeg egentlig lurer på er om dette faktisk er normalt? Samboer nevnte det egentlig i forbifarten, at jeg ikke var blitt gravid tiltross. Og jeg begynte da å stusse selv... vi har sex ca 4-5 ganger i uken. Vi planlegger barn om noen år, men er det ikke bekymringsverdig at det ikke har skjedd alt? Anonymkode: c17ac...bfe
Pobie Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Det kommer an på hvor lang syklus du har og hvor ofte dere har truffet EL i løpet av dette året. Hvis du har gjennomsnittlig lang syklus og dere har truffet EL hver måned er det normalt at det kan ta opptil ett år å bli gravid. Hvis du har lenger syklus har du færre prøveperioder i løpet av året og ta kan det ta lenger tid. Og siden dere ikke prøver aktivt er det mulig dere ikke har truffet EL hver måned (f eks hvis dere har hatt mindre sex i perioder hvor en av dere har vært syk eller bortreist el.l. Hvis du er bekymret er det første dere burde gjøre å få sjekket sædkvaliteten til samboeren din.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Iom at du har vært gravid før, burde heller samboeren din bli litt bekymret. Regelmessig sex i over et år som ikke resulterer i graviditet burde utredes. Anonymkode: 55d8a...146
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 Tja jeg ble lett gravid med mine to første. Denne gangen hadde vi en skjer det så skjer det holdning og det tok nesten ett år før jeg nå ble gravid. Anonymkode: e0ef7...85b
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 13 timer siden, Pobie skrev: Det kommer an på hvor lang syklus du har og hvor ofte dere har truffet EL i løpet av dette året. Hvis du har gjennomsnittlig lang syklus og dere har truffet EL hver måned er det normalt at det kan ta opptil ett år å bli gravid. Hvis du har lenger syklus har du færre prøveperioder i løpet av året og ta kan det ta lenger tid. Og siden dere ikke prøver aktivt er det mulig dere ikke har truffet EL hver måned (f eks hvis dere har hatt mindre sex i perioder hvor en av dere har vært syk eller bortreist el.l. Hvis du er bekymret er det første dere burde gjøre å få sjekket sædkvaliteten til samboeren din. Syklusen min er på ca 25 dager. Vil tro vi har truffet nøyaktig EL ca 5 mnd, noen andre mnd kanskje 3-4 dager før EL. Mannen har også et barn fra før, så vi begge har klart å produsere barn tidligere hi Anonymkode: c17ac...bfe
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Iom at du har vært gravid før, burde heller samboeren din bli litt bekymret. Regelmessig sex i over et år som ikke resulterer i graviditet burde utredes. Anonymkode: 55d8a...146 Han har også barn fra før. Ja, regelmessig sex i ett år har det vært, og mange mnd før vi flyttet sammen også. Men da var det såklart ikke like ofte som etter vi flyttet sammen. Mer det det som er regelen’? At man bør utredes etter ett år uten å ha blitt gravid? hi Anonymkode: c17ac...bfe
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 Ja. Etter et år skal utredes. Jeg har selv et barn på 11. Har 1 spontan abort og to provoserte bak meg. Fikk ny samboer (ingen barn) og prøvde i 2 år. Ble gravid en gang, men endte i MA. Ble utredet og ingen feil med han. Måtte ta HSG røntgen der så de egglederne mine var litt tette og de annbefalte ivf. Etter 4 år nå harjeg termin om en uke Anonymkode: 55d8a...146
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 Etter 1 år med PRØVING kan man be om utredning. Litt usikker på om dere egentlig har prøvd i veldig mange måneder? Anonymkode: fc06e...bbc
Pobie Skrevet 18. januar 2018 #9 Skrevet 18. januar 2018 Riktig, etter ett år med prøving burde man som regel bli gravid. Hvis dere kun har truffet EL 5 ganger i løpet av året ville jeg ikke bekymret meg ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå