Gå til innhold

Hvem testes for HPV når de tar celleprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok nylig celleprøve hos fastlegen min og spurte om de også kunne sjekke for HPV virus. Hun sa da at de testet bare noen og det var litt tilfeldig hvem de tester for det. Gikk utifra årstall og fødselsmåned. Skjønte ikke helt det. Noen som vet om dette stemmer? 

Og hvis jeg ikke blir testet for HPV viruset og celleprøve viser seg å være fin, da trenger jeg ikke å bekymre meg sant?

Anonymkode: 972a5...67a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte gyn om det. De som er født på partallsdato ble sjekket ifølge henne. Den delen med årstall husker jeg ikke. Ser alt fint ut hos deg, så slapper du av og venter til ny celleprøve om 3 år (eller 5 hos de som tester negativt på HPV).

Skrevet

HPV-screening er under utprøving i 3(?) fylker. Så skal det evalueres og eventuelt startes i andre fylker.

Anonymkode: ec609...173

Skrevet

Primærscreening for HPV er fortsatt under uttesting. 

For HPV testing under vanlig screening så er retningslinjene at man skal tester for HPV sammen med en celleprøve hvis man har hatt celleforandringer 6-12 mnd før. Altså oppfølgingsprøven etter celleforandringer skal være både celleprøve og HPV prøve. 

Skrevet

https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/Helsepersonell/HPV-i-primarscreening/

https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/ofte-stilte-sporsmal1/HPV1/

HPV-som primærscreening er delvis innført og vil etter hvert overta vanlig celleprøve. (Prøven vil likevel bli tatt på samme prøve). Dette fordi HPV-test er vist å være bedre enn vanlig celleprøve. Da trenger man bare ta celleprøve (som HPV-test) hvert 5. år i stedet for hvert 3.

Ellers brukes HPV-test hos kvinner som det er påvist celleforandringer hos og ved kontroll etter konisering.

Anonymkode: 782db...0ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...