Gå til innhold

Bilsyk ettåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Minstejenta vår blir veldig lett bilsyk. Tidligere var det kun svingete veier (til hytta) men nå er det også på rette strekninger. Før hjalp det også å kjøre i sovetiden men nå våkner hun og spyr 😞 får så vondt av henne. 

Lurer på om noen har gode tips for et så lite barn? Ikke aktuelt å snu setet hvis noen skulle foreslå det. 

Anonymkode: e8d58...149

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme problemet her og vi har funnet ut at hun blir nesten alltid kvalm hvis vi kjører om morgenen. Kjører vi etter lunsj eller senere blir hun det nesten aldri. Hvis hun har fått spist ordentlig minst 1 time før avreise hjelper det også. Når vi vet skal kjøre et stykke og vi ikke kan legge kjøreturen til utpå dagen gir vi henne 1/4 reisesyketablett 1 time før. Hyppige pauser på 10 min, god luft i bilen, lite klær på hjelper også tror vi. Når det er mulig sitter en bak og følger med på henne, det tegn i tide før hun blir så kvalm at hun spyr. For å begrense omfanget hvis hun skulle spy så dekker vi til utsatt område med håndkle. Vi har forresten prøvd å ha henne forovervendt ved noen anledninger, f.eks buss og ferie med leiebil hvor bakovervendt ikke var mulig og hun ble kvalm da også, så ikke sikkert det er bakoversittingen sin skyld. Trøsten er at de fleste vokser det av seg.

Anonymkode: 55d31...a46

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Samme problemet her og vi har funnet ut at hun blir nesten alltid kvalm hvis vi kjører om morgenen. Kjører vi etter lunsj eller senere blir hun det nesten aldri. Hvis hun har fått spist ordentlig minst 1 time før avreise hjelper det også. Når vi vet skal kjøre et stykke og vi ikke kan legge kjøreturen til utpå dagen gir vi henne 1/4 reisesyketablett 1 time før. Hyppige pauser på 10 min, god luft i bilen, lite klær på hjelper også tror vi. Når det er mulig sitter en bak og følger med på henne, det tegn i tide før hun blir så kvalm at hun spyr. For å begrense omfanget hvis hun skulle spy så dekker vi til utsatt område med håndkle. Vi har forresten prøvd å ha henne forovervendt ved noen anledninger, f.eks buss og ferie med leiebil hvor bakovervendt ikke var mulig og hun ble kvalm da også, så ikke sikkert det er bakoversittingen sin skyld. Trøsten er at de fleste vokser det av seg.

Tusen takk for svar :) det er så frustrerende for alle. Får så vondt av henne som blir kvalm uten å ha ord til å sette ord på det. Også er hun en rolig unge så hun blir bare sittende der uten å si noe også 😞

visste ikke man kunne gi tablett til så små. Reseptfritt? Har prøvd oss frem med mat, påkledning og søvn men ikke funnet noe som holder. Og noen ganger spyr hun ikke før det har gått en time, men neste gang på samme veien går det to min. Vi har hvertfall slutta med strikkeklær i bilen 😶

Anonymkode: e8d58...149

Skrevet

Min som sitter bakovervendt er helt avhengig av speil på nakkestøtten for å unngå kvalme. Om speilet ikke er vinklet rett blir han kvalm med en gang og vi kommer oss ikke ut på hovedveien før han spyr. 

Anonymkode: 1c016...20f

Skrevet

Tja jeg er 30 år å kaster fortsatt opp av litt svingete veier,så ikke alle som vokser det av seg gitt :P

Anonymkode: e8c4f...fd0

Skrevet

Vask bilen grundig. Skikkelig grundig, gjerne med dampvasker. Selv den minste eim av oppkast vil trigge ny runde. 

Ellers har jeg ingen annen tips enn å sitte bak med henne om det er mulig. Og høre med lege om mulighet til å bruke en bit reisesyketablett når dere må kjøre lengre enn butikk.  

Anonymkode: 6ff8d...2a9

Skrevet

Har/ hadde ei som ble bilsyk. Hjalp med sånne armbånd  (seaband) som man får kjøpt på apotek og helsekost. Har en tendens å bli bilsyk selv også om jeg ikke følger med på veien hele tiden. Hjelper på meg og. De har både til voksne og barn. Må plasseres litt høyt oppe på håndleddet. 

Anonymkode: 5b6ff...eae

Skrevet

Ikke gi ungen melk den dagen dere skal kjøre bil. 😊 Vi var så dumme å ga Biola før vi skulle kjøre.. veldig dumt. 

Anonymkode: 929cf...7b1

Skrevet

Enig i det med melk, ikke gi melk. Kjør rolig, spesielt i svinger, slipp stressende biler forbi, åpne vinduet, om dere skal kjøre i flere timer så ha noen stopp undervei. Det er ingenting av piller ungen kan ta men seabånd funka på sønnen vår, han var 1.5 år når vi kjøpte de. Nå er han 4 år og nekter å bruke de, men vi har snudd så han sitter fremovervent og vi kjører rolig. Og unngår melk!

Anonymkode: 9150f...044

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i det med melk, ikke gi melk. Kjør rolig, spesielt i svinger, slipp stressende biler forbi, åpne vinduet, om dere skal kjøre i flere timer så ha noen stopp undervei. Det er ingenting av piller ungen kan ta men seabånd funka på sønnen vår, han var 1.5 år når vi kjøpte de. Nå er han 4 år og nekter å bruke de, men vi har snudd så han sitter fremovervent og vi kjører rolig. Og unngår melk!

Anonymkode: 9150f...044

Jo, de kan få 1/4 Postafen tablett, sjekket med apotek og lege. 

Skrevet

Skru av airbagen, og monter setet hennes bakovervendt i passasjersetet og se om det hjelper. Av og til kan det også hjelpe å bytte til en annen (bakovervendt) stol.

Skrevet

er hun 15mnd kan hun sitte fremover

Anonymkode: 95892...87d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...