Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Jeg tok celleprøve hos gynekolog ett par mnd siden (ca rett etter sommer) ifjor. Hun fikk resultatene og forteller meg at følgende» det er litt forandringer på den ene siden» men allikevel normalt. Hun sa hvis du ønsker kan vi godt ta det på nytt? Siden jeg ikke har lest så mye om celleprøver, celleforandring og livmorhalskreft så ante jeg ikke der å da om jeg burde si ja. Så jeg takket nei. Men hun sa du trenger jo egentlig ikke å ta ny men det er bare for din egen del. Etter dette har jeg lest mer og mer om livmorhalskreft, og lest forskjellige historier på media om kvinner som har fått svar på sine celleprøver om at alt er normalt men allikevel når de dro tilbake etter 1,5 år så fikk de diagnosen kreft. Jeg kjenner jeg har panikk!!! Jeg forstår ikke helt hvordan man kan ha celleforandring på den ene siden men allikevel er det normalt? Har hun tolket svarene mine feil? Jeg har ringt og bestilt time skal neste uke og ta ny celleprøve siden jeg ikke klarer å slå meg til ro. å gruer meg til resultatene kommer om tre uker igjen . Tenker det verste, spesielt når jeg er mamma og har små barn som er avhengig av meg!!! Anonymkode: 9e9d7...78e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Celleforandringer er helt normalt og IKKE det samme som kreft. De går som regel tilbake av seg selv. Det gjorde det for min del og legen sa det var det vanligste. prøv å ikke bekymre deg for mye for dette, det er mest sannsynlig ingenting. Men ta for all del en test til, så kan du slappe av. Anonymkode: cad55...012
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Jeg hadde celleforandringer. Tok derfor biopsi (vevsprøver) for sikkerhetsskyld. Men alt var fint. Merkelig at du ikke ble mer oppfulgt. Anonymkode: 8dca8...d74
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 Det kommer jo helt an på hvilke type forandringer man har funnet. Er ikke alltid man trenger å ta biopsi. Noen ganger trengs det bare å kontrollerers, og så tar man biopsi hvis forandringene persisterer. Men jeg synes det høres rart ut det du forteller, Hi. Forandringer på en side? Hun mener kanskje enten inni eller utenpå livmorhalsen da? Siden det finnes forskjellige celler der. Man kan nemlig ikke vite om celleforandringene f.eks er fra høyre eller venstre side siden man jo bare skraper vekk noen celler og blander det sammen. Synes også det er rart av gynekologen å si at du kan ta ny prøve hvis du vil? Det finnes klare retningslinjer om hvordan man skal følge opp forskjellige funn, når det skal kontrolleres osv. Ingen retningslinjer sier ny celleprøve med en gang så lenge celleprøven er tatt riktig. Kan du høre med henne igjen konkret hva forandringene heter? Er det også tatt HPV-test? (kan tas med sammeprøve). Anonymkode: 420db...c36
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 Er det mer enn cin2 blir du fulgt opp videre. Jeg hadde cin3 og slapp unna med konisering, men de tok mye av livmorhalsen. Bare vær proaktiv og ta celleprøven din hvert eller annethvert år- ingen grunn til panikk! Anonymkode: e95cf...7aa
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er det mer enn cin2 blir du fulgt opp videre. Jeg hadde cin3 og slapp unna med konisering, men de tok mye av livmorhalsen. Bare vær proaktiv og ta celleprøven din hvert eller annethvert år- ingen grunn til panikk! Anonymkode: e95cf...7aa 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer jo helt an på hvilke type forandringer man har funnet. Er ikke alltid man trenger å ta biopsi. Noen ganger trengs det bare å kontrollerers, og så tar man biopsi hvis forandringene persisterer. Men jeg synes det høres rart ut det du forteller, Hi. Forandringer på en side? Hun mener kanskje enten inni eller utenpå livmorhalsen da? Siden det finnes forskjellige celler der. Man kan nemlig ikke vite om celleforandringene f.eks er fra høyre eller venstre side siden man jo bare skraper vekk noen celler og blander det sammen. Synes også det er rart av gynekologen å si at du kan ta ny prøve hvis du vil? Det finnes klare retningslinjer om hvordan man skal følge opp forskjellige funn, når det skal kontrolleres osv. Ingen retningslinjer sier ny celleprøve med en gang så lenge celleprøven er tatt riktig. Kan du høre med henne igjen konkret hva forandringene heter? Er det også tatt HPV-test? (kan tas med sammeprøve). Anonymkode: 420db...c36 Nei, hva er egentlig HPV test? Jeg skal høre med henne når jeg skal ta ny celleprøve denne uken som kommer. Hun gynekologen min er litt sånn sur/grinete, på første timen jeg var hos henne så stilte jeg ett par spm og ta ba hun meg om å slutte og spørre så mye. For hun kunne ikke svare alt på en time! Så pga det spurte jeg ikke noe mer om de celleprøve resultatene. Synes også det var litt rart at jeg ikke fikk noe papirer med meg med prøve resultatene? Ble enda mer bekyrmet nå, at hun ikke sa «du burde ta en prøve til» og ikke tok det mer seriøst? Kanskje jeg burde bytte gynekolog. Hun nevnte aldri biopsi eller lignende. Hun sa rett ut «det er litt forandringer på den ene siden, men det er innen for normalen» ok sa jeg? Er det farlig spurte jeg? Nei sa hun- men hvis du vil så kan vi ta en ny prøve.. ikke noe mer eller mindre. Sees til neste sommer sa hun! 😱😞 Jeg er litt av den typen som er redd (hysterisk) for alt med kreft og døden, sykdommer generelt😔 Jeg har en klomp i halsen og magen, og sikkelig panikk. Hvordan skal jeg gå fram for å bytte gynekolog? Noen som kan anbefale meg en i Oslo? Denne gynekologen jeg går til nå, er i Oslo(Majorstua) Anonymkode: 9e9d7...78e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 Du har hørt om HPV? Humant papillomavirus. Viruset som man har begynt å vaksinere ungjentene for, og guttene nå også skal få. Det er HPV som står bak alvorlige celleforandringer og livmorhalskreft. Ved en HPV-test sjekker de altså for høyrisiko HPV. Testen kan utføres med samme celleprøvepensel så gynekologen tar ikke en ekstra prøve fra deg, men setter et ekstra kryss på skjemaet. Er det muligens noe celleforandringer hos deg, bør det sjekkes for HPV. Har du ikke HPV, kan man slappe mer av. Tester du derimot positivt bør du følges litt tettere. Det betyr likevel ikke at du skal få panikk om du har det. Hos de aller fleste forsvinner det av seg selv. Anonymkode: 420db...c36
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 De aller fleste forandringer går tilbake av seg selv. Men jeg ville absolutt ønsket oppfølging! Jeg var hos Smestad gynekologene etter at prøvene tatt hos fastlegen viste forandring. Prøven tatt hos gynekolog var normal, men han ville uansett at jeg tok ny prøve etter 6 mnd. Når denne også var normal skal jeg nå ta prøve hvert 3. År som normalt Anonymkode: 6e2c0...a00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå