Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Sønnen min på 7 år har en venn som bor rett ved her. Denne vennen er ganske rund. Stadig vekk kommer sønnen min hjem med snop etter å ha vert på besøk der. I dag var han ikke sulten da vi skulle spise middag, for de hadde funnet seg godteri etter skoletid der. Merker jeg blir skikkelig irritert, for vi er ganske strenge på slikt selv. Ta det opp med foreldrene? Er ikke hysterisk, men godteri før middag er tull synes jeg. Anonymkode: 0bae0...6e8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Dette må du bare ta opp med foreldrene til denne andre gutten! :-) Anonymkode: 19bfb...c5d
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Men når du sier «for de hadde funnet seg godteri etter skoletid», så høres det joviale ut dom om dette er noe foreldrene har foret ungene med, men snarere at guttene har tatt seg til rette og forsynt seg selv (kanskje til ig med uten tillatelse). Har du snakket med sønnen din om det å ikke ta slikt uten liv, også hos andre? Anonymkode: 55594...1c0
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men når du sier «for de hadde funnet seg godteri etter skoletid», så høres det joviale ut dom om dette er noe foreldrene har foret ungene med, men snarere at guttene har tatt seg til rette og forsynt seg selv (kanskje til ig med uten tillatelse). Har du snakket med sønnen din om det å ikke ta slikt uten liv, også hos andre? Anonymkode: 55594...1c0 Ja, det har jeg, men skjønner også det er vanskelig å stå imot når man er 7 år. Denne gutten får oppbevare godteri på rommet sitt. Sønnen min har fått beskjed at han ikke får bli med denne gutten hjem etter skoletid mer. Middag og lekser først. Kommer til å ta det opp med foreldrene også. Anonymkode: 0bae0...6e8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 Hva slags regler andre har i sitt hjem, det har ikke du noe med. Du kan da ikke mene på alvor at du skal ta det opp med de voksne i huset til kameraten? Hva skal du si da? Det kan fort virke VELDIG hysterisk. Vi har heller ikke godteri i hverdagen, men det betyr ikke at jeg kan bestemme at andre hjem skal ha samme regler. Jeg bestemmer hos meg og jeg må respektere at andre bestemmer hjemme hos seg selv - om jeg liker det eller ikke. That's life. Get used to it! Anonymkode: 92a88...742
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 Selvsagt får de ha sine egne regler. Betyr ikke at de får gi mitt barn godteri rett før middag. Jeg gir aldri andres barn mat/godteri før middag heller slik at det er sagt. Denne gutte tar også ting uten lov av foreldrene, og bryr seg ikke om at de kjefter. Vil ikke at min sønn skal være med på slikt. Anonymkode: 0bae0...6e8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 Hmm, men det å ta det forsiktig opp med foreldrene bør jo være ok. Altså, jeg ville mye heller at foreldre skulle tatt opp et problem/utfordring med meg enn at alternativet var at ungen deres ikke fikk lov å besøke min unge. Ta det opp på en ordentlig måte, saklig og ikke bebreidende, så tenker jeg at enhver oppgående foreldre bør takle det fint. Er jo ikke verre enn å si at du lurer litt på hva de gjør med tanke på godteri, fordi min sønn ofte kommer hjem mett fordi han har spist godteri hos dere. Og spør litt hva de tenker rundt det og hva de tenker er greit og ikke. Har man forskjellige regler så må man selvsagt respektere dette, men da kan jo en naturlig konsekvens av at man ikke blir enige være at du ikke vil at din sønn skal spise godteri flere ganger i uka, og dermed ikke kommer like ofte på besøk lengre. MEN, en slik ting vil jo bare fungere nå noen få år til mens ungen enda er såpass liten.. Men ta det opp! Anonymkode: 91546...c2f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 Uff dette kunne vært hos meg. Våre barn får plukke seg goderi hver lørdag, men de er ikke så interessert i goderiet så det blir aldri spist opp. Lar de derfor ha det på rommet sitt, for det er minimalt de gidder å spise. Men har lagt merke til (spesielt når nabojenta er her) at andre unger går amok når de ser godteriet ligge der. Vi har ofte stående twist ol. i stua. Det er sykt slitsomt med sånne barn fra sukkerfrie hjem på besøk. De er som gribber. Og mine barn er ikke overvektige. De er bare ikke så ville etter sukker, for de vet de kan få om de har lyst på. Anonymkode: 3b4e6...57e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Uff dette kunne vært hos meg. Våre barn får plukke seg goderi hver lørdag, men de er ikke så interessert i goderiet så det blir aldri spist opp. Lar de derfor ha det på rommet sitt, for det er minimalt de gidder å spise. Men har lagt merke til (spesielt når nabojenta er her) at andre unger går amok når de ser godteriet ligge der. Vi har ofte stående twist ol. i stua. Det er sykt slitsomt med sånne barn fra sukkerfrie hjem på besøk. De er som gribber. Og mine barn er ikke overvektige. De er bare ikke så ville etter sukker, for de vet de kan få om de har lyst på. Anonymkode: 3b4e6...57e Vi har ikke et sukkerfri hjem slik at det er sagt. Ligger snop i skapene her også. Men, her spør ungene først. Og er alltid mat først. Anonymkode: 0bae0...6e8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 Tenker det er helt ok å si ifra at du ikke ønsker at gutten din skal få godteri der før middagstider, men ikke noe mer enn det. Ville ikke ordelag meg som om at du syns det er et problem at gutten deres får godteri. Det regner jeg med helsesøster sier ifra om på et tidspunkt, om vekta bikker et visst tall. Anonymkode: 2e4bf...2a4
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #11 Skrevet 16. januar 2018 Tror ikke dette med sukkerfritt hjem eller ikke har så mye å si, i allefall ikke like mye som anonym ønsker å tro, jeg tror det har mer å si hva hver enkelt foretrekker eller ikke. Jeg f.eks har aldri vært noe spesielt glad i kaker, smågodt osv, men er veldig glad i alt som er salt. Jeg har ikke brukt å ta meg til rette i våre skap hjemme. Mens mannen liker alt som er søtt og er ikke like gira på det som er salt, og brukte å finne seg i tide og utide av det han fant i skapene hjemme. 2 av barna mine kan godt ha lyst på kosemast/godteri som knaser eller er salt, mens det andre barnet mitt elsker søtsaker. Vi er ikke for strenge (MEN hadde aldri latt ungene mine hatt godteri på rommet ), men heller ikke for løssluppen. Ser at hva ungene foretrekker går på personlige preferanser mer enn hvordan foreldrene oppdrar. Dessuten er det veldig vanlig at de fleste ungene, spesielt rundt tenårene, har stort søtsug. Anonymkode: 91546...c2f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #12 Skrevet 16. januar 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke dette med sukkerfritt hjem eller ikke har så mye å si, i allefall ikke like mye som anonym ønsker å tro, jeg tror det har mer å si hva hver enkelt foretrekker eller ikke. Jeg f.eks har aldri vært noe spesielt glad i kaker, smågodt osv, men er veldig glad i alt som er salt. Jeg har ikke brukt å ta meg til rette i våre skap hjemme. Mens mannen liker alt som er søtt og er ikke like gira på det som er salt, og brukte å finne seg i tide og utide av det han fant i skapene hjemme. 2 av barna mine kan godt ha lyst på kosemast/godteri som knaser eller er salt, mens det andre barnet mitt elsker søtsaker. Vi er ikke for strenge (MEN hadde aldri latt ungene mine hatt godteri på rommet ), men heller ikke for løssluppen. Ser at hva ungene foretrekker går på personlige preferanser mer enn hvordan foreldrene oppdrar. Dessuten er det veldig vanlig at de fleste ungene, spesielt rundt tenårene, har stort søtsug. Anonymkode: 91546...c2f Jeg tror heller ikke det har så stor betydning som enkelte vil ha det til. Jeg hadde tilnærmet fri tilgang på godteri da jeg vokste opp, og kastet meg likevel over alt jeg kom over. Har fortsatt problemer med å ha godteri liggende. Derfor har vi det som regel ikke i hus, men sønnen min har ikke blitt sånn som går amok når han ser sukker likevel. Han har fortsatt igjen godteri fra både halloween og julestrømpa. Ikke fordi han får så mye eller fordi han er opptatt av å spare det, men fordi han rett og slett ikke er så interessert. Anonymkode: 4b61b...ac5
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #13 Skrevet 16. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Uff dette kunne vært hos meg. Våre barn får plukke seg goderi hver lørdag, men de er ikke så interessert i goderiet så det blir aldri spist opp. Lar de derfor ha det på rommet sitt, for det er minimalt de gidder å spise. Men har lagt merke til (spesielt når nabojenta er her) at andre unger går amok når de ser godteriet ligge der. Vi har ofte stående twist ol. i stua. Det er sykt slitsomt med sånne barn fra sukkerfrie hjem på besøk. De er som gribber. Og mine barn er ikke overvektige. De er bare ikke så ville etter sukker, for de vet de kan få om de har lyst på. Anonymkode: 3b4e6...57e Min erfaring er faktisk motsatt. Sønnen min har to venner hvor begge kommer fra hjem hvor det er lørdag 7 dager i uka. De er begge, uavhengig av hverandre helt gira på godteri og sukker. Han ene er helt gæærn hvis det serveres noe søtt, hiver seg over og de andre rekker knapt å forsyne seg før han har tatt en neve full... Anonymkode: 80d29...097
Fru Banderas Skrevet 16. januar 2018 #14 Skrevet 16. januar 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min erfaring er faktisk motsatt. Sønnen min har to venner hvor begge kommer fra hjem hvor det er lørdag 7 dager i uka. De er begge, uavhengig av hverandre helt gira på godteri og sukker. Han ene er helt gæærn hvis det serveres noe søtt, hiver seg over og de andre rekker knapt å forsyne seg før han har tatt en neve full... Anonymkode: 80d29...097 For et dyr!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #15 Skrevet 18. januar 2018 dette har du ingenting med Anonymkode: 86e0d...30f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #16 Skrevet 18. januar 2018 Det å ta opp barns overvekt er viktig! Forskning viser at foreldre ikke ser sine barns overvekt eller bagatelliserer den. Det å ikke ta tak i et barns overvekt er omsorgssvikt av foreldrene. Jeg ville gjort som deg, HI, at barnet ditt må komme hjem og spise middag før det går til det andre barnet. Og så ville jeg snakket med foreldren. Avhengig av foreldrenes reaksjon ville jeg også vurdert å kontakte helsesøster om deres barns overvekt og tilgang til godteri. Anonymkode: c8590...437
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #17 Skrevet 18. januar 2018 På 16.1.2018 den 16.46, Anonym bruker skrev: Uff dette kunne vært hos meg. Våre barn får plukke seg goderi hver lørdag, men de er ikke så interessert i goderiet så det blir aldri spist opp. Lar de derfor ha det på rommet sitt, for det er minimalt de gidder å spise. Men har lagt merke til (spesielt når nabojenta er her) at andre unger går amok når de ser godteriet ligge der. Vi har ofte stående twist ol. i stua. Det er sykt slitsomt med sånne barn fra sukkerfrie hjem på besøk. De er som gribber. Og mine barn er ikke overvektige. De er bare ikke så ville etter sukker, for de vet de kan få om de har lyst på. Anonymkode: 3b4e6...57e Helt enig! Barn fra sukkerfrie hus er dei værste... vi har som regel ei skål med chips eller smågodt på bordet, det må jeg fjerne når enkelte barn kommer innom... husker når jeg var liten, så hadde vi en nabogutt som aldri fekk cola eller chips av foreldrene.. Gjett hvilken gutt som la på seg 15-20kg når han fekk reise til butikken aleine.... og hadde cola med seg hjem fra skolen hver dag.. husker jeg såg at han gjemte brusen i skogen så foreldrene ikke skulle se 😂😂 Anonymkode: 20343...a86
soleia Skrevet 18. januar 2018 #18 Skrevet 18. januar 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det å ta opp barns overvekt er viktig! Forskning viser at foreldre ikke ser sine barns overvekt eller bagatelliserer den. Det å ikke ta tak i et barns overvekt er omsorgssvikt av foreldrene. Jeg ville gjort som deg, HI, at barnet ditt må komme hjem og spise middag før det går til det andre barnet. Og så ville jeg snakket med foreldren. Avhengig av foreldrenes reaksjon ville jeg også vurdert å kontakte helsesøster om deres barns overvekt og tilgang til godteri. Anonymkode: c8590...437 Meinar du seriøst at Hi skal ta opp naboens overvekt? - og kontakte helsesøster for å diskutere naboen? Eg tenkjer det må kunne gå an å seie til foreldra at du ikkje set pris på at guten et godteri før middag. Det er like godt å være ærleg om det, framfor å halde han vekke frå besøk utan å seie noko.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2018 #19 Skrevet 18. januar 2018 På 16. januar 2018 den 16.06, Anonym bruker skrev: Hva slags regler andre har i sitt hjem, det har ikke du noe med. Du kan da ikke mene på alvor at du skal ta det opp med de voksne i huset til kameraten? Hva skal du si da? Det kan fort virke VELDIG hysterisk. Vi har heller ikke godteri i hverdagen, men det betyr ikke at jeg kan bestemme at andre hjem skal ha samme regler. Jeg bestemmer hos meg og jeg må respektere at andre bestemmer hjemme hos seg selv - om jeg liker det eller ikke. That's life. Get used to it! Anonymkode: 92a88...742 Egentlig enig, men det resulterer jo i at han ikke får bli med kompisen hjem. Anonymkode: aef6c...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå