Gå til innhold

Hvor mye skal en 1 åring aktiviseres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemme med datteren min på litt over 1 år, og lurer på hva dere gjør om dagene med deres 1 åringer, beskriv hverdagen din.

Anonymkode: bac9e...88f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står opp mellom kl 7 og 8. Steller og spiser frokost mens han sitter i fanget mitt og ser tv. 3 dager i uka er vi i åpen barnehage og da er vi der til kl er 9  og blir der i ca 2timer. Drar hjem og spiser lunch, senga kl 12.30, han sover da til kl 15. Lett måltid og litt innelek og middag med oss, går ut eller i Butikken etterpå. bading kl 18 og kvelds etterpå og er i seng kl 20. Innelek er fri lek, kaste ball,  lese, tegne, male etc. De dagene det ikke er åpen barnehag går vi ut

Anonymkode: 0bf4b...76a

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Står opp mellom kl 7 og 8. Steller og spiser frokost mens han sitter i fanget mitt og ser tv. 3 dager i uka er vi i åpen barnehage og da er vi der til kl er 9  og blir der i ca 2timer. Drar hjem og spiser lunch, senga kl 12.30, han sover da til kl 15. Lett måltid og litt innelek og middag med oss, går ut eller i Butikken etterpå. bading kl 18 og kvelds etterpå og er i seng kl 20. Innelek er fri lek, kaste ball,  lese, tegne, male etc. De dagene det ikke er åpen barnehag går vi ut

Glemte å si at vi ikke kjenner noen som har små barn, om ikke hadde det nok blitt litt besøk på ettermiddagen. 

Skrevet

Da min minste var litt over året tok jeg imot et dagbarn og sammen med de to prøvde jeg å holde omtrent samme rytmen som de har i barnehage. 

-Morgenstell og ned og begynne på frokost.

-Ta imot dagbarnet og spise frokost.

-Rydde inn måten, feie gulvet og tørke melkebarter og klissete fingre.

-Leke med barna på gulvet, lekemat, duplo, biler osv. Variere litt, delta i leken, sette ord på tingene vi leker med, låne bort og ikke ta fra hverandre leken osv.

-En liten "samlinggsstund" (som med så små barn besto av en pekebok og to sanger, gjerne den typen sanger med bevegelser til)

-Spise lunsj 10.30-11.00 cirka

-Bleieskift og stell og fprmiddagsdupp cirka 11.30-13.30.

-Stå opp, ny bleie, spise yoghurt, kle på seg og gå ut og leke (hagen/skogen/lekeplass/trille tur)

I perioder gikk vi ut på formiddagen og lekte inne på ettermiddagen isteden, avhengig av lyst, vær ol. Noen ganger ute både formiddag og ettermiddag. 

Noen dager drev vi med fingermaling, puslespill ol ved bordet, bakte boller, gikk på biblioteket, latet som vi kunne spille gitar, matet ender, dro på lekeland, lekte med vann på badet. Utrolig mye rart å finne på med småtroll.

Anonymkode: 449b5...0bf

Skrevet

Da jeg hadde ettåringer lot jeg dem aktivisere seg selv enten inne eller ute. De er jo konstant i lek. 

Anonymkode: d083c...5cd

Skrevet

Utelek er gull! Forskning har vist at de første 2 årene (mener jeg), av barns liv, setter litt standard for utvikling og ressurser. Jo mer du lar barnet være ute, ta på ting, utforske, smake, lukte og generelt bruke sansene, jo mer utvikles sansene og hjernefunksjon. 

Anonymkode: 1494f...6fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...