Gå til innhold

Hvordan komme ut av denne familieknipa her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror med familie og oss med familie har såvidt begynt å planlegge årets sommerferie. Leie en villa i syd Frankrike i 14 dager. 

Dette har såklart våre foreldre klart å snakke om til vår søster. Hun har to bar på 18 og 20, som begge er oppvokst mye hos far og hos oss. Jeg hadde tenkt til å spørre og betale for de begge om de ville vært med:) 

Men, for et par dager siden ringte min søster og bare: Så KUUUUULT, hørte dere skulle dra, jeg blir med, såklart!!

Greit, hun sier mye og holder 1/100 del av det, men vi vil ikke ha henne med. Hun er alkoholiker, men velger og ikke innse det selv. Hun har en mental alder på 18 år og er blitt mer og mer distansert kognitivt. Vi kjenner henne knapt igjen.

Jeg orker ikke å være barnevakt for henne, jeg vil ha ferie. Jeg makter bare ikke å ha henne med. Alkoholen og henne har preget oss i så mange år. Men, dersom jeg sier det rett ut blir hun sikkert suicidal!

Hva gjør vi?

Anonymkode: 4c4a5...4e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det til henne er kanskje en god start?

Om hun opplever konsekvensene hennes misbruk fører til vil hun kanskje (med tiden) finne ut at hun kommer bedre ut av det som rusfri? 

Anonymkode: 72606...706

Skrevet

Jeg har sagt ifra MYE! Så mye at jeg er redd hun tar livet sitt om jeg ikke modererer meg. Jeg er så irritert på henne, for barnas skyld mest. 

Og hun vil lage et lurveleven for oss alle om vi sier det rett ut. Mest mot ungene:(

Skrevet

Hadde sakt: Det hadde vært koselig at di var med, men siden vi reiser med barn har vi bestemt at dette skal være en tur med veldig lite alkohol. Det er jo ingen hemmelighet at du er glad i alkohol, så vil ikke så detter er nok ikke den rette turen for oss å reise sammen. Vi får heller ta en annen tir senere.

Anonymkode: d57da...d59

Skrevet

Du kan si at denne ferien skal være totlalt alkoholfri, og at dere har bestemt at det skal være en sprek aktivitetsferie der alle må delta i aktivitetene.

Alle skal opp og jogge hver morgen, dere skal på klatrekurs og gå fjellturer. En stor aktivitet hver dag. En slags bootcamp.

Null alkohol, og stedet dere leier er langt ute på landet, og dere skal ikke leie bil, bare la dere bli kjørt til og fra aktiviteter av arrangøren.

En hvit løgn, men hun har sikkert ikke lyst til å dra på en sånn ferie

Anonymkode: 61809...41d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde sakt: Det hadde vært koselig at di var med, men siden vi reiser med barn har vi bestemt at dette skal være en tur med veldig lite alkohol. Det er jo ingen hemmelighet at du er glad i alkohol, så vil ikke så detter er nok ikke den rette turen for oss å reise sammen. Vi får heller ta en annen tir senere.

Ja, godt tenkt...

Men, som alkoholiker som fornekter sitt sykdomsbilde så svarer hun da: Hæ? Nå overdriver du forferdelig! Selvsagt klarer jeg å skjerpe meg! Det er jo unger der. Kan være edru hele tiden jeg hvis du ikke tror meg.

Så svarer jeg: Det vet du at du ikke klarer, og har sagt så mange ganger før. Jeg kan ikke stole på deg og alkohol.

Henne: *gråter* At det går an å være så slem som deg... Også kommer en tirade av alt hun mener jeg har gjort galt fra barndom til nå! Også prøver hun å manipulere ungene.

Skrevet

Enten må du si det rett ut HI, eller så legger dere nye ferieplaner. hemmelige.

Skrevet

Har hun råd til å betale 1/3 av alle utgiftene da? 

Flybilletter til seg og ungene (er hun med er det jo naturlig at hun betaler for dem selv, leige av hus og penger til oppholdet? 

Ellers må dere bare si det rett ut. Hennes reaksjon er ikke deres ansvar. 

Anonymkode: cf3ec...80c

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, godt tenkt...

Men, som alkoholiker som fornekter sitt sykdomsbilde så svarer hun da: Hæ? Nå overdriver du forferdelig! Selvsagt klarer jeg å skjerpe meg! Det er jo unger der. Kan være edru hele tiden jeg hvis du ikke tror meg.

Så svarer jeg: Det vet du at du ikke klarer, og har sagt så mange ganger før. Jeg kan ikke stole på deg og alkohol.

Henne: *gråter* At det går an å være så slem som deg... Også kommer en tirade av alt hun mener jeg har gjort galt fra barndom til nå! Også prøver hun å manipulere ungene.

Sikkert, og da svarer du: Det har du sakt før, denne gangen blir det som vi har planlagt. Du skal få bevise det du sier en annen gang.

Finnes grenser for hvor lenge dere skal dulle med henne eller la henne ødelegge.

Skrevet

Vær ærlig med henne og si det som det er. Jeg hadde ikke giddet å dulle med en slik, vet av erfaring at man aldri kommer noen vei.

Så får hun bare bli sint, true med selvmord osv, det er ikke riktig at en person skal styre en hel storfamilie.

Anonymkode: b9e78...8e5

Skrevet

Det fører ingenting godt med seg å dulle med en alkoholiker.  Sett barna dine først! Om hun blir suicedal pga dette leter hun bare etter en unnskyldning og ville uansett utført dette en eller annen gang. 

Anonymkode: 6b0d9...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...