Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Jeg har tre barn i alderen tre til ni. Eldste har ADHD, og har klart å "sette stemningen" for hvordan de andre to oppfører seg. (Jeg skylder ikke på han, men det er klart han er helten til de yngre) Jeg er helt fortvilet, føler meg ubrukelig som mor. Jeg klarer ikke bryte dette mønsteret og det ser ut til å bli verre nå som minsten også henger seg på. Hver morgen, ettermiddag og helg er det det samme maset og repetisjonene, i tillegg til erting, tull og til tider full krangel mellom barna. Jeg holder på å få nervøst sammenbrudd. Etter tusen gjentakelser og tydelige beskjeder går det som regel over til kjefting og skriking og jeg hater det! Dessverre er det den eneste måten jeg klarer å få kontakt. Hadde dere tatt den telefonen? Jeg er rett og slett uegnet som mor. Anonymkode: 4b60c...347
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Er du alene med barna? Anonymkode: de305...a4c
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Neida, men det er jeg som (som regel) henter og leverer. Hver for seg går det veldig fint, men sammen er de helt håpløse. I helgene prøver vi foreldre å avlaste hverandre. Har ingen besteforeldre som stiller opp dessverre. Anonymkode: 4b60c...347
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tre barn i alderen tre til ni. Eldste har ADHD, og har klart å "sette stemningen" for hvordan de andre to oppfører seg. (Jeg skylder ikke på han, men det er klart han er helten til de yngre) Jeg er helt fortvilet, føler meg ubrukelig som mor. Jeg klarer ikke bryte dette mønsteret og det ser ut til å bli verre nå som minsten også henger seg på. Hver morgen, ettermiddag og helg er det det samme maset og repetisjonene, i tillegg til erting, tull og til tider full krangel mellom barna. Jeg holder på å få nervøst sammenbrudd. Etter tusen gjentakelser og tydelige beskjeder går det som regel over til kjefting og skriking og jeg hater det! Dessverre er det den eneste måten jeg klarer å få kontakt. Hadde dere tatt den telefonen? Jeg er rett og slett uegnet som mor. Anonymkode: 4b60c...347 Hei. Det er jo tydelig at dere er inne i en ond sirkel. Får inntrykk av at du er alenemor? Klart du trenger hjelp og støtte, det er vanskelig å klare det uten! Absolutt ingen skam. Jeg vet at helsestasjonen her har ulike lavterskeltilbud til familier som står litt fast, eller rett og ønsker å bli mer bevisst på hvordan de oppdrar ungene sine. Her har de pmto-kurs blant annet. Da tar man i første omgang kontakt med helsesøster. Jeg synes for øvrig det er en skam at ikke du (og andre) som har barn med diagnose, automatisk får oppfølging av bup, og kurs/veiledning når man har behov. Kanskje du må pushe litt på? Barnevernet kan du også ta kontakt med, men det er en mulighet for at de ønsker at du prøver lavterskeltilbud først. Det kommer veldig an på hvor i landet du bor (dessverre). Anbefaler det å lese "de utrolige årene" og prøve å få tatt kurset. Der møter du foreldre med samme utfordringer. Anonymkode: 4ed79...a57
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 Du er ikke uegnet som mor! Å se at man kunne trengt hjelp er å være en god mor. Det er mye godt bv kan hjelpe deg med av kurs, foreldreveiledning og avlastning. Jeg ba selv bv om hjelp for mange år siden pga mitt barn med adhd og har fått verdifull hjelp av dem. Så ja, jeg ville tatt den telefonen. Anonymkode: 77c8f...515
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 Det høres ut som at dere trenger hjelp. Har du hørt om De utrolige årene? Fantastisk hjelpemiddel som har gjort vår hverdag mye bedre. Det ene barnet mitt har autisme, det visste vi ikke da jeg gikk på kurset De utrolige årene. Hør på helsestasjonen om hva de har av kurs. Anonymkode: 4066a...a3c
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 Jeg får hjelp fra bv. Har tre barn to med diagnose og er alene. Ring dem be om hjelp ellers blir det bare en ond sirkel. Anonymkode: 285e9...350
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 Enten barnevernet eller helsesøster på skolen. Vi fikk god hjelp av helsesøster med eldste som hadde endel utfordringer. Jeg mistenkte adhd, men det var det ikke. Bare lignende "symptomer". Fikk litt trening i kommunikasjon og andre teknikker som fungerte fint! Det handler om å lære å se hvert enkelt barn og dems behov. Jeg har 3 barn selv, men det var først med tredjemann at jeg virkelig klarte det! Tar jo noen år å læres opp i dette "faget" Nå er stort sett det meste harmonisk, selv med opprørsk tenåring og trassen 5åring Veldig glad for all hjelp jeg har fått på veien! Anonymkode: 6f668...b30
Anniedoug Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 Ta kontakt med helsesøster. Hun bør vite hvilke tiltak som er tilgjengelig. Evt henvendelse til barnevernet kan skje i samarbeid med henne. Det finnes hjelp å få, og jeg tror dere trenger det. Det er utrolig vanskelig å bryte slike mønstre selv!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 Vi tok selv kontakt å får god hjelp. Hadde vi fortsatt i samme gamle mønsteret hadde hele familien gått til grunne. Anonymkode: 1784f...8a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå