Gå til innhold

Forskjellsbehandler voksne søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt søsken og jeg etablerte oss ca samtidig. Jeg og mannen bygde hus, søsken og kone kjøpte oppussingsobjekt. Jeg er uten arbeid, mannen har normal lønn. Søsken og kone har også vanlig lønn.

Vi gjorde alt på huset selv, ble ikke tilbudt hjelp av min og mitt søskens forelder. Søsken gjorde all oppussing selv, ble tilbudt hjelp av vårt forelder. Og ikke nok med det, vårt forelder stilte som kausjonist for mitt søsken, jeg ble ikke tilbudt dette.

Jeg opplever dette som urettferdig og stor forskjellsbehandling. For jeg er faktisk uten arbeid og kunne både trengt hjelp og kausjonist, Har jeg rett til å føle meg mindre verdt?

Anonymkode: e6e3b...501

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sagt det til dem?

Anonymkode: f287c...bbe

Skrevet

Spurte du de om å være kausjonist da? På et gammelt hus, så vil man trenge mer lån enn hva huset er verdt når man skal pusse opp og, på et nytt hus vil verdien øke så fort huset er ferdig. Derfor er det lettere uten kausjonist om man bygger enn om man pusser opp. Når man bygger eller pusser opp, så spør man vel om hjelp dersom man trenger det? Det er også mer vanlig å gjøre arbeidene selv på oppussingsobjekt enn på nybygg. 

Men uansett hva man bygger eller pusser opp, så bør man vel spørre om hjelp og ikke sitte med hendene i fanget og vente på hjelp? 

Vi er 3 søsken og et av oss trengte kausjonist og fikk det. Vi andre trengte ikke og spurte derfor ikke. Jeg pusser opp selv og får hjelp til det, et av søsknene pusser opp og leier inn folk for å gjøre jobben. Det siste har solgt bolig og skal bygge eget og vil gjøre det meste selv, men har bedt om noe hjelp og får det. For meg er ikke dette et snev av urettferdighet. Det er foreldre som hjelper barn når de spør. 

Anonymkode: 149b6...ebb

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sagt det til dem?

Anonymkode: f287c...bbe

Nei

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spurte du de om å være kausjonist da? På et gammelt hus, så vil man trenge mer lån enn hva huset er verdt når man skal pusse opp og, på et nytt hus vil verdien øke så fort huset er ferdig. Derfor er det lettere uten kausjonist om man bygger enn om man pusser opp. Når man bygger eller pusser opp, så spør man vel om hjelp dersom man trenger det? Det er også mer vanlig å gjøre arbeidene selv på oppussingsobjekt enn på nybygg. 

Men uansett hva man bygger eller pusser opp, så bør man vel spørre om hjelp og ikke sitte med hendene i fanget og vente på hjelp? 

Vi er 3 søsken og et av oss trengte kausjonist og fikk det. Vi andre trengte ikke og spurte derfor ikke. Jeg pusser opp selv og får hjelp til det, et av søsknene pusser opp og leier inn folk for å gjøre jobben. Det siste har solgt bolig og skal bygge eget og vil gjøre det meste selv, men har bedt om noe hjelp og får det. For meg er ikke dette et snev av urettferdighet. Det er foreldre som hjelper barn når de spør. 

Man må fortsatt ha lån. Uansett om det er nytt eller gammelt hus.

Jeg har spurt søskenet om hvordan dette skjedde, det skjedde på den måten at foreldren spurte om hn ville at hn skulle stille som kausjonist. Og at det var hn som stilte som hjelp.

Skrevet

Jeg kunne sikkert stilt som kausjonist for et barn i jobb, men ikke et uten jobb. Det har med risiko å gjøre.

Anonymkode: d9f3f...ed9

Skrevet

Mitt rne søskrn har våre foreldre som kausjonist på boliglån. Det bryr meg nada! Fint at vedkommende kommer seg inn på boligmarkedet! Jeg har ikke hatt behov for det. Som hun over vilke jeg heller ikke kausjonert for en uten jobb. Dessuten kjøpte dere jo hus uten, hvorfor blir du sur? Det beste er jo å klare seg selv 😊

Anonymkode: 82a01...42b

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt rne søskrn har våre foreldre som kausjonist på boliglån. Det bryr meg nada! Fint at vedkommende kommer seg inn på boligmarkedet! Jeg har ikke hatt behov for det. Som hun over vilke jeg heller ikke kausjonert for en uten jobb. Dessuten kjøpte dere jo hus uten, hvorfor blir du sur? Det beste er jo å klare seg selv 😊

Anonymkode: 82a01...42b

Ok jeg kan skjønne risikoen med å ikke stille som kausjonist når jeg ikke har jobb.

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor sa ikke jeg og min mann ble tilbudt hjelp i huset...

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor sa ikke jeg og min mann ble tilbudt hjelp i huset...

sa=da

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

sa=da

men dere har jo ikke spurt?

Skrevet

Sånn er det her også. Søsteren fikk kausjonist, og masse hjelp av vår far. Han stikker til meg litt penger innimellom, fordi hun alltid "bruker" han -så når jeg trenger hjelp så er han opptatt med henne. Men om jeg skulle ha regnet på det så går det absolutt ikke opp-i-opp.

Men jeg gidder ikke å føle på urettferdigheten. Nyter heller at jeg er mye mer selvstendig, klarer å spare til hus helt selv og generelt ikke er så avhengig og føler at verden skylder meg noe -slik hun gjør. 

Anonymkode: 5cea3...5cb

Skrevet

Er vell mer naturlig å spørre om å hjelpe med ett oppussningsobjekt enn ved ett innflytningsklart hus?

Anonymkode: 69425...5d1

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vell mer naturlig å spørre om å hjelpe med ett oppussningsobjekt enn ved ett innflytningsklart hus?

For å ikke snakke om hvor mye bedre tid hun som ikke jobber har..

Skrevet
1 time siden, Plutselig_gravid skrev:

men dere har jo ikke spurt?

Det hadde ikke mitt søsken heller! Likevel ble hn tilbudt hjelp med huset

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Innflyttingsklart? Vi gjorde alt selv. Altså bygd det selv!

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å ikke snakke om hvor mye bedre tid hun som ikke jobber har..

Kanskje jeg er handikappet for alt du vet, " mye bedre tid"...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje jeg er handikappet for alt du vet, " mye bedre tid"...

Handikappet som ikke jobber, men kan bygge hus.... hvor lang tid tar det for 2 personer å bygge hus? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handikappet som ikke jobber, men kan bygge hus.... hvor lang tid tar det for 2 personer å bygge hus? 

Jeg er ikke handikappet, men syk og uten arbeid.

Men fordi jeg ikke har jobb antar du jeg har mye bedre tid.

Jeg sa vi bygde huset, jeg mener ikke bokstavlig at jeg sto med hammeren. VI Hadde hjelp fra andre men min forelder uteble, noe vi syns er veldig rart.

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke handikappet, men syk og uten arbeid.

Men fordi jeg ikke har jobb antar du jeg har mye bedre tid.

Jeg sa vi bygde huset, jeg mener ikke bokstavlig at jeg sto med hammeren. VI Hadde hjelp fra andre men min forelder uteble, noe vi syns er veldig rart.

Jeg antar ingen ting jeg. Men du skrev at dere gjorde alt selv. Og at du kunne være handikappet. Noe som er merkelig å skrive. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg antar ingen ting jeg. Men du skrev at dere gjorde alt selv. Og at du kunne være handikappet. Noe som er merkelig å skrive. 

Ikke her...

Anonymkode: 1b9ea...e4d

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man må fortsatt ha lån. Uansett om det er nytt eller gammelt hus.

Jeg har spurt søskenet om hvordan dette skjedde, det skjedde på den måten at foreldren spurte om hn ville at hn skulle stille som kausjonist. Og at det var hn som stilte som hjelp.

Du vet at du skrev søsken og kone over? Så m mindre du har en lesbisk søster er det ikke behov for hn

Anonymkode: fa501...488

Skrevet

Mange lesbiske som gifter seg i dag

Anonymkode: c81a1...8c3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at du skrev søsken og kone over? Så m mindre du har en lesbisk søster er det ikke behov for hn

Anonymkode: fa501...488

Det er både greit å anonymisere og ha en lesbisk søster,mener jeg. Jeg syns virkelig ikke det har relevans for saken.

Ville du syns det var greit om din søster eller bror ble tilbudt hjelp til bolig mens du selv ikke ble tilbudt hjelp? Ingen av søsknene har spurt, men den ene ble tilbudt. 

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Ene søskenet mitt fikk låne 70.000 rentefritt av mine foreldre da de manglet nok egenkapital og min andre søsken FIKK 40.000 slik de skulle vinne budrunden da de ikke hadde mer å gå på. Vi kjøpte bolig selv uten økonomisk hjelp fra mine foreldre, men de stilte opp under oppussingen. 

Vi er en familie og i en familie hjelper vi hverandre så godt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: d293e...a4a

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ikke problemet.

Vi kjøpte bolig selv uten økonomisk hjelp fra mine foreldre, men de stilte opp under oppussingen. 

Vi er en familie og i en familie hjelper vi hverandre så godt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: d293e...a4a

Nettopp... Du ser hva du selv skriver, sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...