Gå til innhold

Hvordan løse dette, mann som ikke lager god mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi jobber slik at min mann er ferdig tidlig på dagen, og er derfor den som handler og lager middag. Jeg er ferdig litt senere, og middagen blir derfor veldig sen om jeg skal handle og lage. Problemet er at han lager så ensformig, kjedelig, smakløs og til tider ikke god mat. Ungene er i hans øyne kresne, men det skjønner jeg jo de blir da de aldri får noe med smak,og det de får er kjedelig. De ender med pasta og pølse som regel føler jeg, for han lager ofte egen mat til dem fordi ha er lei av at de ikke liker ting som han sier. Jeg tør ikke si noe, for han blir jo både sur og sint om man sier noe negativt om maten. Jeg har prøvd å finne oppskrifter, skrevet handleliste med det som trengs, og han lager noe av dette av og til, men noe av dette kan jo ta liltt mer tid å lage, men herregud så verdt det. Jeg blir jo helt matlei av den kjedelige maten han lager. Men hvordan endre på dette når jeg ikke rekker lage maten?

Anonymkode: ff2ae...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha prøvd ut matkasse, for inspirasjon og oppskrifter. Trenger ikke å ta for hele uken, men kanskje for 3 dager? Kanskje han kommer på flere ting etter hvert som han prøver seg fram, finner inspirasjon osv.

Skrevet

Lag mat i store kvantum som kan varmes opp. Masse du/dere kan lage på forhånd og unnskyldningen din kan jo være at dere gjør det for å frigjøre tid og ha mindre stress i hverdagen.

Lag lasagne i folieformer og frys ned, pastasaus, lapskaus osv i store porsjoner. Klargjør dagens middag om morgenen eller kvelden før, skrell poteter og la stå i klaldt vann, skrell grønnsaker, rens kjøtt osv og sett i kjøleskapet så det bare er å varme når han kommer fra jobb.

Anonymkode: 07c0e...f44

Skrevet

Jeg sier sånt rett ut til mannen min. Dette er faktisk ikke spisendes. Neste gang må du ta i salt, ikke steke så hardt, koke mindre osv. Han har etterhvert lært seg å følge oppskrifter, og ukesplanen lager vi sammen. 

Skrevet
3 minutter siden, Optatium skrev:

Jeg sier sånt rett ut til mannen min. Dette er faktisk ikke spisendes. Neste gang må du ta i salt, ikke steke så hardt, koke mindre osv. Han har etterhvert lært seg å følge oppskrifter, og ukesplanen lager vi sammen. 

Jeg har også prøvd, men han kan finne på å få raseriutbrudd av dette, så prøver å være litt forsiktig. Han greier jo fint følge oppskrifter, men virker som han synes det er så pes i forhold til å bare koke litt poteter og varme noen kjøpte kjøttkaker (uten saus) liksom. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også prøvd, men han kan finne på å få raseriutbrudd av dette, så prøver å være litt forsiktig. Han greier jo fint følge oppskrifter, men virker som han synes det er så pes i forhold til å bare koke litt poteter og varme noen kjøpte kjøttkaker (uten saus) liksom. 

Spiser dere kjøttkaker og poteter uten tilbehør? Mener han at det er et fullverdig måltid?

Anonymkode: 84dfd...c00

Skrevet

Ta utgangspunkt i at ungene ikke er fornøyde og lag middagplan som familie. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh....akkurat dét er vel et større problem enn smakløs mat (selv om det også høres trasig ut)? At han får raseriutbrudd av å bli snakket til...? 

Anonymkode: 26d36...f4d

Skrevet

Vi har det likt, løsningen ble Matkasse. Han klarer å "ødlegge" den og noen ganger, og klarer ikke å vike fra manuset for å gjøre de litt spennende (som jeg gjør), men det er mye bedre en hva det var 😏

Anonymkode: 4ab59...ebb

Skrevet

Si det som det er; at maten ikke er god. La barna lage mat selv, Evt lag mat senere når du kommer hjem. En voksen mann tåler å høre at maten ikke er god.

Anonymkode: d91f9...88d

Skrevet

Kva annet lager han ?

Anonymkode: 8d102...a30

Skrevet

Det han lager er jo ikke hele måltider, og det burde han tåle å høre. På den annen side kan det høres ut som et skikkelig langt lerret å bleke å få ham til å lage bra mat.

Hva om dere ukeshandler, og så forbereder han mest mulig før du kommer hjem, -skreller potetene, kutter grønnsakene, lager salaten, gjør klar sausen, dekker bord eller hva det må er. Så leker han med barna/vasker badet/støvsuger mens du fullfører maten? 

Vet jo ikke om det er praktisk mulig, men jeg ville strukket meg langt for at særlig barna skulle få skikkelig mat. Og her har vi en mann som tydeligvis hater å lage mat i den grad at han definerer to ingredienser som et måltid.

Skrevet

Det er bare å si rett ut til mannen din, om han får raseriutbrudd el ei. Hvis det er et stort problem så får han heller handle så lager du maten når du kommer hjem. 

Anonymkode: f5101...d87

Skrevet

Ikke alle har talent til å lage mat. Hva lager han egentlig? Å varme opp helfabrikat er jo ikke matlaging. Poteter trenger salt, men viktigst her er nok å ha grønnsaker til. Hva lager han der?

Er han ubrukelig ville jeg gitt han andre oppgaver i hjemmet og forberedt mat dagen før.

Skrevet

Det er mulig å handle noen dager før, så slipper man å måtte handler også før man skal lage mat. Evt at mannen din handler etter en liste dere har skrevet sammen, så lager du mat når du kommer hjem.

Er for øvrig fordyrende vane å handle daglig.

Anonymkode: 3834c...29d

Skrevet

Du får gjøre som jeg gjorde med min mann: send han på matlagingskurs!

Anonymkode: 163ba...2b2

Skrevet

Min far er også elendig på kjøkkenet. Mamma brukte å lage morgendagens middag ferdig kvelden før slik at det bare var for han å varme opp.

Anonymkode: db0ba...954

Skrevet
1 time siden, Optatium skrev:

For en hyggelig person du er da..

Hadde samboer klaget på maten jeg lagee så hadde han fått klar beskjed om å heller lage mat selv! Gidder ikke lage mat til en som oppfører som en utakknemlig drittunge!

Anonymkode: c8919...ec1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spiser dere kjøttkaker og poteter uten tilbehør? Mener han at det er et fullverdig måltid?

Anonymkode: 84dfd...c00

En trenger ikke kaninmat til for at måltidet skal være fullverdig!

Skrevet

Spise middagen på kvelden?

Og selvfølgelig må det være gr.saker til og saus i en eller annen form.

Anonymkode: 96a68...89f

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En trenger ikke kaninmat til for at måltidet skal være fullverdig!

Nei ikke kaninmat, men gr.saker må til for å kalle måltidet fullverdig.

Anonymkode: 96a68...89f

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en hyggelig person du er da..

Hadde samboer klaget på maten jeg lagee så hadde han fått klar beskjed om å heller lage mat selv! Gidder ikke lage mat til en som oppfører som en utakknemlig drittunge!

Hehe, det handler ikke om å være ugrei da. Men både jeg og ungene skal spise den og den bør både være variert og næringsrik. Når kyllingbollene har salt nok til å ta livet av spedbarn må man på en måte formidle det😜

dessuten skrev jeg det nokså rett ut her, er nok sannsynlig at det blir sagt med mer humor og kjærlighet i virkeligheten altså😜

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med de som mener at det er et større problem enn maten. Konstruktiv kritikk må man tåle, og jeg har problemer med å se for meg at han liker den maten selv? 

Prøv å snakk med han i fredstid, feks på kvelden når ungene har lagt seg. Er det sånn at han egentlig ikke vil lage mat? 

Skrevet

Begynn å skrive ukemeny og handle alt i helgen. Da kan dere gjøre mye klart kvelden før, som å kutte grønnsaker og koke saus. 

På den måten kan du hjelpe til med å få måten spennende uten at det blir så sent.

Anonymkode: 74cec...076

Skrevet

Alltid hyggelig å lage middag når folk sier æsj til den eller kritiserer den. Da får de rett og slett lage den selv og så driter jeg i å lage😂

Anonymkode: 75e4e...d0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...