Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #51 Skrevet 15. januar 2018 Opptar man mer enn ett sete, må man booke to seter. Mange flyginger er fulle og hvor skal man da gjøre av passasjerer som ikke får plass fordi passasjeren i nabosetet har tatt den plassen også? Når det er sagt er det trangt på fly så de kunne absolutt laget setene bredere, men da vil billettene bli dyrere Anonymkode: 3c7de...9e3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #52 Skrevet 15. januar 2018 Er det i det hele tatt mulig å bestille 2 seter til samme person da? Jeg synes forøvrig forslaget om å ha noen seter med ekstra plass som koster litt ekstra var bra. Ta f.eks. noen rader med 2 seter i stedet for 3 og legg på 50% på prisen på de setene, så blir inntjeningen det samme. Da trenger man ikke betale så mye som dobbel pris, og det er mer behagelig enn å fordele seg over 2 knøttsmå seter. Jeg har vært sykelig overvektig selv og hadde gladelig betalt den ekstra prisen om det var et tilbud om det. "Heldigvis" har jeg og mannen begge vært jojoslankere og vært tilnærmet normalvektige og feite på motsatt tid av hverandre, så vi har løst det ved å alltid fly sammen og sette den normalvektige i midten. De fleste av oss ønsker nemlig ikke å være til bry for andre selv om vi er overvektige... Anonymkode: 2aad0...57b
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #53 Skrevet 15. januar 2018 Problemet er ikke bare de overvektige. Passasjerer er kollektivt delvis skyld i situasjonen som har oppstått med plassmangel i setene. Problemet er at samtidig som flyselskapene vil tjene mer, så vil passasjerene ha billigere og billigere billetter. Billigere billetter er jo helt naturstridig når kostnadene til drivstoff og arbeidsfolk stadig stiger. Men "alle" vil ha billigst mulig billetter, for "alle" må jo reise med fly. Det miljømessige oppi dette er jo en annen diskusjon også. Passasjerer har "all" makt - om de vil og er bevisste og bruker sin forbrukermakt konstruktivt. Men det velger de fleste å ikke gjøre - bare de får billigst mulig flybilletter. Og billigst mulig billetter, det krever at flyene frakter dessto flere passasjerer pr. flyreise. Og da må setestørrelsen ned... eller holdes konstant mens flybredden økes. Ironisk siden personvekten på passasjerene bare går opp og opp - nå er jo 20 % av befolkningen i Norge i kategori fedme. Og til sammen 50 % er overvektige eller større. Når halvparten eller flere av passasjerene er overvektige eller større, så vil det også være dyrere å frakte dem pga. drivstoffkostnadene. Men nesten ingen vil betale mer for å fly - hverken for plass eller for det de faktisk koster å bli fraktet. Men at flyselskapene faktisk har lov å ha så smale seter og så lite benplass, det er for meg uforståelig. Spesielt på turer som tar flere timer. Flyreiser øker risikoen for blodpropp. Det å sitte trangt og ikke ha særlig plass til bena øker risikoen betraktelig i tillegg! Og likevel forteller passasjerer hver eneste dag at de godtar dette og at de aksepterer risikoen - spesielt de som velger lavprisselskapene. Siden selskapene er kyniske og passasjerene tydeligvis ikke bryr seg om at de utsetter seg selv for eller utsettes for økt risiko for alvorlige helseproblemer (hvor alvorlig kommer jo an på hvor man ev. får blodpropp - det kan gå fint og ikke få varige følger, eller det kan føre til død... og alt derimellom). Jeg er ikke villig til å få økt min risiko ytterligere fordi jeg får sete ved siden av en person som tar langt mer enn sitt eget sete, så jeg kommer til å si fra hvis det skjer. Jeg flyr sjelden, men unngår konsekvent billigselskapene. Har jeg ikke råd til å betale en pris som man må regne med dekker de faktiske kostnadene ved turen for å forflytte meg fra a til b, da flyr jeg ikke. Å f.eks. fly for 99 kr. til London er idioti. Men, flyselskapene bør snart finne en ny løsning. Jeg tror ikke løsningen ligger i å bare skaffe noen seter for overvektige. De må gi passasjerene generelt litt større plass. Forskning har vist at bare en tomme mer plass øker komforen betraktelig, fører til bedre hvile og søvn (på langflyvninger), og mer plass senker også risikoen for å pådra seg blodpropper. Men så lenge vi passasjerer er villige til å ta risikoen og ikke stiller krav til bedre seter, da vil praksisen trolig fortsette. Jeg tror at det på sikt også må finnes en løsning for hvordan man beregner pris. Det sier seg selv at det koster betydelig mer å frakte en person på 150 kg enn en på 70 kg. Det bør også gjenspeile seg i pris på et eller annet vis. Hvordan det ev. skal gjøres, det er selvfølgelig et dilemma for å ikke støte noen. Men jeg tror det må gjøres. Og ang. plass - hvis noen er så store at de åpenbart ikke får plass i ett sete, og de kun har kjøpt ett sete, da bør disse enten betale mer for et sete til (hvis slike finnes) eller om flyet er fullt må de kanskje stå over. Hvis ikke er det betydelig økt helserisiko for både dem og en eller to medpassasjerer - og det bør ikke aksepteres, spesielt ikke på langflyvninger. Anonymkode: 0b4a7...cef
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #54 Skrevet 15. januar 2018 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvorfor ikke like godt plassere stolen mitt på gulvet og lage et show av det, så kan de overvektige sitte der til spott å spe. Det er jo bare til pass for de..... Anonymkode: fc682...374 Slikt er mulig å ev. ordne på en annen måte. De man er i tvil om kan tas til side til et avlukke. Gjøres det ifm. sikkerhetskontrollen blir det ikke stigmatiserende, da det stadig er stikkontroller eller man tas til sides hvis man har noe som ser mistenkelig eller ulovlig i bagasjen. Anonymkode: 0b4a7...cef
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #55 Skrevet 15. januar 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men det er jo ikke rettferdig at jeg må betale i dyre dommer for 5-10 kg ekstra bagasje i kofferten som overvekt når en person som veier 150 kg mer ikke betaler ei krone for sin overvekt??? Du mener det er rettferdig? Eller er der bare PK å si det? Anonymkode: b14c2...0c7 Det er rettferdig fordi det er mennesker du snakker om og ikke dødvekt. Anonymkode: c553a...0f9
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #56 Skrevet 15. januar 2018 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvorfor ikke like godt plassere stolen mitt på gulvet og lage et show av det, så kan de overvektige sitte der til spott å spe. Det er jo bare til pass for de..... Anonymkode: fc682...374 Kanskje de slutter å fly slik at vi andre kan få ha sete vårt for oss selv. Har man kun betalt for et sete så får man holde seg til det sete. Bruker man hele eller deler av noen andres sete så stjeler man faktisk. Er det greit å stjele? Jeg går på butikken og kjøper to melk, og de blir sendt nedover rullebåndet. Så kommer neste kunde, hun har og kjøpt to melk. De sendes ned på rullebåndet, på andre siden av den midtdeleren. Når jeg forlater butikken, så tar jeg med mine melk, og en melk fra kunden bak meg. Hun har da betalt for to melk, men fikk bare med seg den ene. Fordi jeg stjal halvparten av hennes varer. Er det greit? Anonymkode: d03ce...9a8
skjotta Skrevet 15. januar 2018 #57 Skrevet 15. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er det i det hele tatt mulig å bestille 2 seter til samme person da? Jeg synes forøvrig forslaget om å ha noen seter med ekstra plass som koster litt ekstra var bra. Ta f.eks. noen rader med 2 seter i stedet for 3 og legg på 50% på prisen på de setene, så blir inntjeningen det samme. Da trenger man ikke betale så mye som dobbel pris, og det er mer behagelig enn å fordele seg over 2 knøttsmå seter. Jeg har vært sykelig overvektig selv og hadde gladelig betalt den ekstra prisen om det var et tilbud om det. "Heldigvis" har jeg og mannen begge vært jojoslankere og vært tilnærmet normalvektige og feite på motsatt tid av hverandre, så vi har løst det ved å alltid fly sammen og sette den normalvektige i midten. De fleste av oss ønsker nemlig ikke å være til bry for andre selv om vi er overvektige... Anonymkode: 2aad0...57b De setene ville antakelig ikke blitt kjøpt av overvektige 😉
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #58 Skrevet 15. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kanskje de slutter å fly slik at vi andre kan få ha sete vårt for oss selv. Har man kun betalt for et sete så får man holde seg til det sete. Bruker man hele eller deler av noen andres sete så stjeler man faktisk. Er det greit å stjele? Jeg går på butikken og kjøper to melk, og de blir sendt nedover rullebåndet. Så kommer neste kunde, hun har og kjøpt to melk. De sendes ned på rullebåndet, på andre siden av den midtdeleren. Når jeg forlater butikken, så tar jeg med mine melk, og en melk fra kunden bak meg. Hun har da betalt for to melk, men fikk bare med seg den ene. Fordi jeg stjal halvparten av hennes varer. Er det greit? Anonymkode: d03ce...9a8 Ikke lag deg dum Anonymkode: fc682...374
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #59 Skrevet 15. januar 2018 Hvordan er det mulig å bestille 2 seter til seg selv? Man må legge inn antall reisende og man får opp seter i henhold til antall personer. Hvor er det man får valget om hvor mange seter den ene reisende ønsker? Ikke kan man legge inn flere personer heller for det må være unike navn på hver reisende, i henhold til passet. Angående lange bein. Jeg har lange bein (høy og tynn) og sliter da med beinplassen. I mange fly (ikke de største) så er de eneste plassene med bedre beinplass nødutgangen. Den blir booket først og er sjeldent tilgjengelig. I tillegg er det krav til disse setene. Man må være frisk og ikke reise med barn. Sjeldent jeg flyr uten barna mine. Ikke får jeg valgt seter til de bak meg heller for de er ikke store nok til reise «alene». Anonymkode: d73c1...233
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #60 Skrevet 15. januar 2018 57 minutter siden, skjotta skrev: De setene ville antakelig ikke blitt kjøpt av overvektige 😉 Hvordan vet du det? Anonymkode: 2aad0...57b
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2018 #61 Skrevet 15. januar 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke lag deg dum Anonymkode: fc682...374 Forklar gjerne hva du mener, ettersom jeg er dum. Er det greit å ta noe som andre har betalt for? Anonymkode: d03ce...9a8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #62 Skrevet 16. januar 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er det mulig å bestille 2 seter til seg selv? Man må legge inn antall reisende og man får opp seter i henhold til antall personer. Hvor er det man får valget om hvor mange seter den ene reisende ønsker? Ikke kan man legge inn flere personer heller for det må være unike navn på hver reisende, i henhold til passet. Angående lange bein. Jeg har lange bein (høy og tynn) og sliter da med beinplassen. I mange fly (ikke de største) så er de eneste plassene med bedre beinplass nødutgangen. Den blir booket først og er sjeldent tilgjengelig. I tillegg er det krav til disse setene. Man må være frisk og ikke reise med barn. Sjeldent jeg flyr uten barna mine. Ikke får jeg valgt seter til de bak meg heller for de er ikke store nok til reise «alene». Anonymkode: d73c1...233 Du melder inn spesielle behov til flyselskapet, akkurat dom handikappede med behov gjør. Slternativt kan man booke billett på business-class eller første klasse her er det større plass og bredere seter Og jo, du går valgt sete til barna bak deg. Vi flyr mange ganger i året og det er aldri noe problem. Det er ikke krav om at barn skal sitte ved siden av foreldrene. Anonymkode: 608f2...280
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #63 Skrevet 16. januar 2018 Å sitte ved midtgangen høres fornuftig når man er overvektig. Da kan man lene seg utover i gangen for å gi mest mulig plass til sidemannen. Min mann er 2.10, og han ber alltid om sete ved midtgangen for da kan han strekke beina ut der. Ser noen bekymrer seg for sikkerheten ved at en overvektig ikke skulle kunne reise seg raskt i en nødssituasjon. Men hva da med de med flyskrekk, kan man være sikker på at de handler rasjonelt i en krisesituasjon, hvor bør de plasseres? Mye som irriterer når man sitter så trangt som i fly. Synes alltid midtsetet er et mareritt uansett hvor slanke de er de som sitter på sidene, jeg er 1.78 og ikke overvektig. Det mest irriterende jeg vet, er folk som ikke makter å sitte i ro , de slår opp og ned setet i et kjør, skal hundre ganger på do, skal gå litt i midtgangen, skal snakke med noen andre steder i flyet, skal ha mat, skal kjøpe noe, skal ha noe i håndbagasjen i hylla osv osv. Mens vi andre prøver å sove. Virker som de alltid har vindusplass. Hvor skal disse plasseres? Egentlig konsekvent ved midtgangen, men hvis der er fullt, skal de nektes å være med? Nei, konklusjonen min er at det er så mye som irriterer på trange fly, og ting som ikke menneskene kan noe for, bør de ikke måtte betale ekstra for, eller ha restriksjoner. Flyseter er uforskammet trange og står altfor tett. Større seter, bedre plass mellom seteradene,så får feit, lange , hysterikerne og vandrerne plass til å bevege seg som de lyster og trenger. Men da blir billettene dyrere.Vil vi det? Anonymkode: c5117...f0c
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #64 Skrevet 16. januar 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Du melder inn spesielle behov til flyselskapet, akkurat dom handikappede med behov gjør. Slternativt kan man booke billett på business-class eller første klasse her er det større plass og bredere seter Og jo, du går valgt sete til barna bak deg. Vi flyr mange ganger i året og det er aldri noe problem. Det er ikke krav om at barn skal sitte ved siden av foreldrene. Anonymkode: 608f2...280 Jo de må være over 12 for å sitte «alene». Iallefall med ving. I tillegg er ikke businessklasseseter større på vanlig små rutefly. Kun bedre service. Anonymkode: d73c1...233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå