Gå til innhold

Hva synes dere om denne arbeidsfordelingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har to barn i barnehagealder. Jeg har nok hatt litt lett for å ta på meg for mye av ansvaret med hus og barn de siste årene og har endt opp med å stort sett holde orden i alt. Naturlig nok blir jeg sliten og lei og forholdet går ikke sånn superbra. Sikkert velkjent for mange. 

Uansett - en av de tingene jeg har det fulle og hele ansvaret for er å stå opp med ungene når de våkner om natta og når de våkner om morgenen. Ukedag - helg - ferie - spiller ingen rolle. Det er kun om han tar de med på tur uten meg eller jeg reiser bort at han tar ansvar men det skjer vel et par netter i året. Nå er de ikke helt små lenger så det er ikke kjempekrise å gjøre det, ikke timesvis med byssing og bæring hele natta liksom, men det er jo innimellom noen som har drømt noe skummelt, må tisse, er tørste, vil gjerne stå opp og leke 05:30, vil sove inne hos  mamma osv osv. 

Han våkner ikke om natta av dem, og hvis jeg vekker han så er han enten så trøtt at han ikke klarer å være hyggelig med ungene og så blir det hyling og skriking og "MAMMAAAAAAAAAA!" uansett til jeg kommer og tar over - eller så bare insisterer ungene på å få mamma uansett fordi det er det de er vant til - eller så sovner han inne hos dem når han prøver å få de til å sovne, og når han har sovna så tasser ungene uansett inn til meg... Så jeg gidder ikke prøve å fordele det mer, men lever bare med at det er sånn det er. MOrgenene blir mye av det samme - ligge i senga og prøve å sove mens ungene sutrer og krangler og pappa er trøtt...da er det bedre å stå opp og ordne i stand en god dag. Jeg er også A-menneske og trives greit med å være oppe om morgenen.

MEN - er det da ok å forvente at han ordner alt om kveldene? Er jo generelt en del som skal tas om kvelden, rydde etter middag og barnehagedagen og ordne alt klart til dagen etter og brette klær og støvsuge og alt det der. Jeg er så sliten om kveldene, vil selvfølgelig legge ungene fortsatt sånn annenhver kveld fordi det er kosetid, men om det er naturlig at jeg etter det får lov til å synke ned i sofaen med en stor kopp te - eller dra ut eller trene eller noe annet som gir meg energi? Jeg har bedt han om det er par ganger, typisk de helgedagene hvor jeg har vært oppe før 6 mens han har sovet til 9-10 tida, men føler han surmuler litt over at han må gjøre ALT (da ber jeg også om at han tar ungene + altså rydder og ordner huset for kvelden) og ofte så gjøre han heller ikke alt det som bør gjøres. Han har jo naturlig mer tid til å slappe av og drive med egne ting om kveldene fordi han ikke må legge seg klokken 22 som meg for å overleve. Så synes egentlig jeg fortjener det... Hva tenker dere, er dette en ok fordeling? Og da ikke en dag iblant, men hver kveld? (bortsett fra om han skal ut på noe spesielt selvfølgelig)

Anonymkode: e2eb3...437

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlighet jente! Du har jo sydd puter under armene på han! Sett krav.

Anonymkode: 66c48...3bd

Skrevet

Så lenge dere blir enige er at greit, men ingen av dere kan diktere hvilken arbeidsfordeling dere skal ha.

Først må dere bli enige om hvilke oppgaver som må gjøres, deretter hvem som skal gjøre hva.

Anonymkode: 920e0...0b0

Skrevet

Dere må snakke skikkelig sammen. 

Du må forklare han hvor mye du faktisk gjør, og han må få sjansen til å si hva han faktisk gjør. Måker han snø, maler, fikser etc?

Også må dere bli enige om en fordeling som dere begge kan leve med - utfra ressurser og kompetanse. Her i heimen har jeg faktisk mer å gå på enn mannen som sliter med angst til tider. Da drar jeg mer av lasset og sånn er det bare.

Sett dere ned og snakk sammen. Skikkelig.

Anonymkode: bf4b3...1d1

Skrevet

Litt dumt p plutselig stille krav når du har gjort alt i lang tid. Si til han st det ikke var meningen at det skulle bli sånn og at du nå er så sliten at han må trå til og hva kunne han tenke seg å ta over av oppgaver? Så mø man da vurdere om det er nok til å avlaste. Trodde det var vanlig i de fleste hjem å lage middag delvis sammen, dekke på og dekke av sammen. 

Anonymkode: e064c...344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...