Gå til innhold

Noen med jenter som har ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle meg hvordan dere fant ut av det? Jeg stusser litt på mitt yngste barn på 7 år. Hun kan fint sitte å konsentrere seg. Men, har et voldsomt sinne, er flink med ord og liker å diskutere. Er mye drama rundt henne, og føler ofte hun ikke har empati. Er hun glad er hun overlykkelig, er hun lei seg/sint tramper hun avgårde. Tar utrolig mye plass, og føler hun sliter oss ut. Merker veldig godt om hun må gjøre noe hun ikke vil. Har skjønt at jenter med ADHD er forskjellige fra gutter med ADHD. 

Anonymkode: 3dff0...f3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en jente med ADHD. Akkurat hva som er personlighet og hva som er ADHD er noen ganger vanskelig å skille fra hverandre hos henne synes jeg. Men jeg kan si at hun har alltid slitt med søvnen. Ellers er hun distré ang en del ting, må ha mange beskjeder og bekreftelser, mister ting og glemmer. Men samtidig har hun nærmest fotografisk hukommelse på mange områder og kan huske enorme mengder fakta. Hun kan konsentrere seg lenge av gangen dersom tema er interessant for henne, men glipper ut straks når det ikke fenger. Hun er urolig i kroppen, plukker på ting, klær og fingrene sine konstant. Hun er snill og god, har mye empati, men hun mister lett kontrollen når blir sint. Hun kverulerer og diskuterer mye, henger seg opp i bagateller og blir ikke ferdig med tema selvom det egentlig er helt uvesentlig for henne. Hun kan også være likegyldig ang ting hun egentlig burde ha meninger om. Hun blir veldig intenst opptatt av et tema,en lek, en venn av gangen. Hun skilte seg tidlig ut fra andre jentene i interesser, aldri likt rosa, prinsesser eller Barbie og lekte mest med gutter frem til 2.klasse. Dette er jeg litt usikker på om har med diagnose (har Asperger også) eller om det er hennes stil og interesser. 

Anonymkode: d8b81...5d4

Skrevet

Har jente med ADD. 

Surrete, tenker ikke konsekvenser, har empati om det interesserer henne, men ikke om det ikke bryr henne. Klarer ikke stå stille og «blokker» ut det hun ikke synes er interessant. Feks om jeg har en samtale med henne hvor jeg sier kort og greit «du får ikke ha besøk før du har ryddet rommet, så nå går du og rydder», så må jeg be henne gjenta det og hun har da bare fått med seg at hun skal rydde rommet. Hun glemmer avtaler, dropper avtaler uten å tenke konsekvens, dropper skolearbeid og lyver om at det er gjort. Klarer ikke følge med i timene på skolen og ved ekstraundervisning, så er det en til en og da får hun ikke med seg det de sier da heller, så man må be henne gjenta alt. Hun er ikke «ut i skogen, opp i trærne», men hun er konstant urolig i kroppen. Vifter med armer, rister med føtter og pirker på noe hele tiden. 

Anonymkode: f3322...8c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...