Gå til innhold

Hvordan uttaler du...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i navnene Ragna, Ragne og Ragni, men er litt forvirret. Jeg sier RaGna, men hører andre sier Ra[ng]na. Med [ng] mener jeg den samme lyden som i verktøyet  tanga.

Det samme gjelder jo også for navn som Ragnhild, Magnhild, Signe. 

Anonymkode: a34ce...2e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg utsler disse navnene  uten  vekt på G 

Anonymkode: ef38c...8f7

Skrevet

Det er vel omtrent like vanlig å si Rangna som RaGna, kommer vel stort sett an på hvor man bor i landet. Jeg Rangna egentlig, men her jeg bor nå sier man RaGnar, så jeg øver så godt jeg kan på å si det "riktig" i forhold til hvordan det blir uttalt her. 

Skrevet

Jeg sier motsatt av deg. Har knapt hørt noen si som deg, så antar du bor på Vestlandet?

Anonymkode: 75ed9...dd6

Skrevet

Det er jo dialekt. Heter man Magne eller Ragna, vil det bli uttalt noen steder med rein g, andre steder med ng-lyd. 

Samme med et navn som Arne, jeg uttaler det med en sammentrukket rn-lyd. Men på Vestlandet og Sørlandet sier man jo først r-lyden og så n-lyden.

Anonymkode: 3c150...10c

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier motsatt av deg. Har knapt hørt noen si som deg, så antar du bor på Vestlandet?

Anonymkode: 75ed9...dd6

Nei, jeg er østlending. 😉

Skrevet

Jeg sier Ragna som deg, men skjønner hva du mener, kjenner en Mangnus. 

Anonymkode: 10237...a39

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er østlending. 😉

Men på østlandsdialet uttaler man jo ikke g i slike navn! Lurer veldig på hvor på østlandet du bor!

Anonymkode: 29db4...a30

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men på østlandsdialet uttaler man jo ikke g i slike navn! Lurer veldig på hvor på østlandet du bor!

Anonymkode: 29db4...a30

Jeg uttaler navnene som de står på papiret, ikke etter gammel sedvane. 

RaGna og MaGnus er ekstremt mye penere  enn Rangna og Mangnus. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg uttaler navnene som de står på papiret, ikke etter gammel sedvane. 

RaGna og MaGnus er ekstremt mye penere  enn Rangna og Mangnus. 

Uff, nei, overhodet ikke enig. RaGna blir så hardt, samme med ARne, uttalt med trykk på r. Og så har man trøndere som sier AnDers, med trykk på d. Liker bedre Anners. Konsonanter er så harde og upersonlige. Men det er nå min mening. Jeg er fra østlandet.

Anonymkode: 49380...fcd

Skrevet

Jeg sier nok med ng. Gjelder også Magnus og Magne. Kjente en Ragnvald. Da ble det Rangvald på en måte. Mange skrev navnet hans feil på skolen (ikke voksne).  

Anonymkode: 0192d...5e3

Skrevet

Jeg sier vel på en måte Mangnus. Er fra Bergen. Sier ikke MaGnus hvertfall

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, nei, overhodet ikke enig. RaGna blir så hardt, samme med ARne, uttalt med trykk på r. Og så har man trøndere som sier AnDers, med trykk på d. Liker bedre Anners. Konsonanter er så harde og upersonlige. Men det er nå min mening. Jeg er fra østlandet.

Jeg er helt uenig, synes f.eks Anners er helt grusomt. Det skal være AnDers. Hilsen vestlending. 

Anonymkode: 76d57...fd4

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt uenig, synes f.eks Anners er helt grusomt. Det skal være AnDers. Hilsen vestlending. 

Anonymkode: 76d57...fd4

😅

Mye man skal tenke over når man velger navn til barna!

Skrevet

Utaler med ng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...