Gå til innhold

belønning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Me har kjøpt tavle fra sjarmtroll me smilefjes, og leie fjes alt etter som ungene klarer å holde rom ryddig, sitte fint med bordet etc. Men usikker på hvor ofte og hva som er rett belønning? De er 3, 6 og 8 år.

Anonymkode: db81a...78a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Me har kjøpt tavle fra sjarmtroll me smilefjes, og leie fjes alt etter som ungene klarer å holde rom ryddig, sitte fint med bordet etc. Men usikker på hvor ofte og hva som er rett belønning? De er 3, 6 og 8 år.

Anonymkode: db81a...78a

Tavle med smilefjes og surfjes er i alle fall HELT feil, uansett belønning. Barna dine er ikke hunder som skal dresseres.

Anonymkode: 5196d...368

Skrevet

Uffameg, har aldri skjønt meg på denne type oppdragelse. 

Hvorfor skal de ha belønning for vanlig folkeskikk, verden fungerer ikke sånn. 

Du oppdrar "hva får jeg for det?" barn, barn som forventet premie hver gang de får beskjed om å gjøre noe. 

Anonymkode: f4af2...3b3

Skrevet

Hvis du skal bruke belønning burde du kun bruke det til å korrigere uønsket atferd du ikke har klart å endre med annen tilnærming først. Det må være tydelige kriterier for hva som gir belønning, og dette må da passe til den atferden. Altså, man før for eks ikke tre smilefjes for å ha gått ut med søpla. Når atferden du ønsker er på plass fases belønningen ut. Hele tiden må man ha faste rammer. Ikke overdriv belønningen. Den må stå i stil med atferden som utføres. Jo yngre barnet er, jo raskere bør belønningen komme etter ønsket atferd.

Sure fjes ville jeg absolutt ikke brukt. Fokuser på det som er bra, så får du mer av det. Ikke fokuser på det negative. Det er lite hensiktsmessig.

Dersom barna dine ikke har store utfordringer med å følge opp de hverdagslige (og alderstilpassede) oppgavene de får, hadde jeg ikke benyttet meg av belønning. Belønning er, etter min mening, en skikkelig uting for såkalte normale barn.

Anonymkode: ad7f6...54c

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du skal bruke belønning burde du kun bruke det til å korrigere uønsket atferd du ikke har klart å endre med annen tilnærming først. Det må være tydelige kriterier for hva som gir belønning, og dette må da passe til den atferden. Altså, man før for eks ikke tre smilefjes for å ha gått ut med søpla. Når atferden du ønsker er på plass fases belønningen ut. Hele tiden må man ha faste rammer. Ikke overdriv belønningen. Den må stå i stil med atferden som utføres. Jo yngre barnet er, jo raskere bør belønningen komme etter ønsket atferd.

Sure fjes ville jeg absolutt ikke brukt. Fokuser på det som er bra, så får du mer av det. Ikke fokuser på det negative. Det er lite hensiktsmessig.

Dersom barna dine ikke har store utfordringer med å følge opp de hverdagslige (og alderstilpassede) oppgavene de får, hadde jeg ikke benyttet meg av belønning. Belønning er, etter min mening, en skikkelig uting for såkalte normale barn.

Anonymkode: ad7f6...54c

I tilegg skal ikke belønningen være for lett å oppnå, men ikke for vanskelig heller. Ellers vil barnet miste interessen for hele opplegget.

Anonymkode: 85fc3...607

Skrevet

Veldig enig med tidligere svar du har fått.

Anonymkode: 01451...e85

Skrevet

Enig i at dette ikke er noe for normale barn. Belønning brukes kun i spesialtilfeller. Dersom du har normale barn fortsetter du med vanlig oppdragelse. 

Anonymkode: 90cdf...300

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...