Gå til innhold

Bli fosterhjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, 

jeg lurer på et par ting, vet at man må gjennom pride, levere politiattest og legeattest. Men hva mer skjer? Gjør BV en vanlig undersøkelse? Henter inn info fra barnehage/skole? Hva er det pride kurset egentlig er? 

Anonymkode: bfbaf...d83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heisann, 

jeg lurer på et par ting, vet at man må gjennom pride, levere politiattest og legeattest. Men hva mer skjer? Gjør BV en vanlig undersøkelse? Henter inn info fra barnehage/skole? Hva er det pride kurset egentlig er? 

De sjekker vel hjemmet deres også..

Anonymkode: 5e145...3b7

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heisann, 

En vanlig undersøkelse innebærer flere hjemmebesøk og samtaler med barna i familien. Flere krever også likningsattest.

Anonymkode: 40b79...c6c

Skrevet

Der jeg jobber innhenter vi fra lege og politi, har flere hjemmebesøk, skriver sosialrapport og gjør grundig undersøkelse før vi konkluderer på den spesielle godkjennelsen - dvs. om hjemmet er egnet for navngitt barn 

Anonymkode: 9def0...223

Skrevet

Takk for svar. Regnet med hjemmebesøk og samtaler. Har ingen problemer med det. 

Dette er ikke for «hvem som helst» men et barn i familien. Hva inngår i pride kurset? 

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

En vanlig undersøkelse innebærer flere hjemmebesøk og samtaler med barna i familien. Flere krever også likningsattest.

Det var et par som hadde mistet omsorg for egne barn, men ble godkjent som fosterforeldre. Underlig at det kan skje om de er så grundige.

Anonymkode: bb0fa...164

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var et par som hadde mistet omsorg for egne barn, men ble godkjent som fosterforeldre. Underlig at det kan skje om de er så grundige.

Oi....

Skrevet

Hva skal de med opplysninger fra lege? Er man aldri under noen omstendighet egnet som fosterforeldre om man er feks medisinert bipolar, tidligere deprimert, redusert lungekapasitet eller andre «lyter»? 

Anonymkode: f3dea...466

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal de med opplysninger fra lege? Er man aldri under noen omstendighet egnet som fosterforeldre om man er feks medisinert bipolar, tidligere deprimert, redusert lungekapasitet eller andre «lyter»? 

Det er jo viktig å vite om man har ulike psykiske eller fysiske lidelser som ikke samsvarer med evnen til å følge opp et ekstra barn. Selv har jeg hatt psykiske utfordringer i ungdomstiden, men det er jo nå 20 år siden, så det handler jo om stabilitet siste årene og muligheten til å ivareta både egne barn og eventuelle fosterbarn med de utfordringene som de kan ha med seg. 

For noen med nedsatt lungekapasitet kan det jo ikke være utenkelig å være fosterhjem dersom det «rette» barnet dukker opp... 

Skrevet

Buf-etat er mer grundige i sine undersøkelser av potensielle fosterforeldre enn barnevernet er i sine undersøkelser av en barnevernsak. Barnevernet virker jo enormt forutinntatt når de får inn en sak og forhåndsdømmer ofte foreldre bare fordi de har fått en bekymringsmelding.

Jeg vil heller se på godkjenningen som en frifinnelse fra en evt barnevernsak!

Anonymkode: fab9b...22a

Skrevet

Godkjent som i at de gjennomførte pride? Mange gjennomfører den, men får likevel ikke plassering. Der jeg jobbet var den største jobben å matche barn og familie, og Bufetat gjorde en ny undersøkelse etter at barneverntjenesten hadde godkjent familien. Der ble det ofte fanget opp ting.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet om fosterhjem hvor fosterforeldre hadde hatt psykiske lidelser. Utfordringene var selvfølgelig bearbeidet og ble en styrke i møte med ungdommer. Tenk så fint å møte noen som vet hva du har vært igjennom og som viser at det er mulig å få et rikt og godt liv til tross for utfordringer. 

Stabilitet er viktig og god fysisk og psykisk helse er viktig. Det er viktig med god helse fordi du skal være der for barna i mange år og for å kartlegge fosterforeldrene best mulig for å få en så god plassering som mulig.

Skrevet

Her finner du grei info om hva et pridekurs inneholder. Det er krevende, spesielt å måtte gå igjennom ting man kanskje ikke har lyst til å prate om.

Men det er også veldig givende, og burde nesten vært obligatorisk for alle foreldre 😊 Vi lærte masse av det, og fikk også diskutert oss selv som foreldre, og hva som er egne triggere.

https://www.bufdir.no/fosterhjem/Hvordan_bli_fosterhjem/Delta_pa_kurs/Pride_grunnkurs/

Anonymkode: d5bf3...70a

Skrevet

Jeg og mannen er fosterforeldre for et barn i slekten. Vi fikk barnet først og leverte attester etterpå. Det er eget pridekurs for de som tar imot barn fra slekt og nærmiljø. Vi gikk dette et års tid etterpå. Men nå ble det litt hastverk her da, så derfor ble ting litt bakvendt. 

Anonymkode: e4099...49f

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og mannen er fosterforeldre for et barn i slekten. Vi fikk barnet først og leverte attester etterpå. Det er eget pridekurs for de som tar imot barn fra slekt og nærmiljø. Vi gikk dette et års tid etterpå. Men nå ble det litt hastverk her da, så derfor ble ting litt bakvendt. 

Anonymkode: e4099...49f

Takk :) Dette haster også litt grunnet sykdom. Barnet er allerede hos oss. Da er det kanskje ikke like omfattende som for «hvem som helst»? 

Får se hva som skjer, takk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...