Gå til innhold

Har foreldrene noe å klage over? (Link til sak)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/petter-_10_-far-ikke-ha-folge-med-venner-hjem-fra-skolen-1.13862528

Jeg må ærlig innrømme, at jeg antok det var en felles forståelse om at de som er bevilget taxi til og fra skole, naturlig nok ikke kan invitere andre med på turen? Det er vel ikke verre enn at venner kan komme forbi på egenhånd, som med alle andre barn? 

 

Anonymkode: 03194...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/petter-_10_-far-ikke-ha-folge-med-venner-hjem-fra-skolen-1.13862528

Jeg må ærlig innrømme, at jeg antok det var en felles forståelse om at de som er bevilget taxi til og fra skole, naturlig nok ikke kan invitere andre med på turen? Det er vel ikke verre enn at venner kan komme forbi på egenhånd, som med alle andre barn? 

 

Anonymkode: 03194...9d2

Da mine barn gikk på barneskolen, hadde de minibuss-taxi til skolen pga farlig skolevei. De fikk ikke lov å ha med venner i taxien. Skulle de ha med venner hjem, måtte de gå den farlige skoleveien eller bli hentet. 

Anonymkode: 4f0d4...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvordan det kan plage noen at søsteren sitte på.

Men i et firkanta velferdssamfunn med øremerkede midler til alt, stykkprisfinansiering og der vi er utrolig opptatt av våre rettigheter, blir vi fort like opptatt av at ingen skal få noe gratis..

Anonymkode: c8b1f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal i såfall grensa gå? Søsken kan få være med? Kameraten som skal være med hjem en gang i blant? Naboen som bor vegg i vegg? 

Jeg har full forståelse for at det kun er den som er innvilget transport som får transport. 

Anonymkode: befdf...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor skal i såfall grensa gå? Søsken kan få være med? Kameraten som skal være med hjem en gang i blant? Naboen som bor vegg i vegg? 

Jeg har full forståelse for at det kun er den som er innvilget transport som får transport. 

Anonymkode: befdf...530

Som om han ikke har nok motstand i livet sitt allerede...

Mine barn slår følge hjem fra skolen. Denne gutten fratas denne muligheten. Mine barn tar med venner hjem rett fra skolen. Denne gutten fratas denne muligheten. 

Og drosjen kjører hver dag med tomme seter og plass til flere... Mens vi rir reglene våre. Herregud for et land vi har blitt...

Anonymkode: 7b7b3...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre barn tar taxi og får ha med venner, som skal være med hjem etter skolen, med i taxien. Synes det er vel firkanta at søsteren ikke kan sitte på om det er plass.

Anonymkode: 24c70...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som om han ikke har nok motstand i livet sitt allerede...

Mine barn slår følge hjem fra skolen. Denne gutten fratas denne muligheten. Mine barn tar med venner hjem rett fra skolen. Denne gutten fratas denne muligheten. 

Og drosjen kjører hver dag med tomme seter og plass til flere... Mens vi rir reglene våre. Herregud for et land vi har blitt...

Anonymkode: 7b7b3...a2d

Ja huff for et land vi har blitt...et land som stiller opp for de som trenger hjelp på alle mulige måter. Når vi er så uheldige at ting skjer, så står staten der for å hjelpe oss... fysj for et land..

Eller er det slik at folket har blitt så bortskjemte at vi bare forlanger og forventer.. vi tenker at vi kun har rettigheter,  pliktene de tenker vi ikke så mye på. 

Er man frisk og har grei skolevei så kan man gå. Det er sunt og gratis. 

Anonymkode: 862a5...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med å ta med søstera? 

Helt enig med foreldrene og dere andre som skriver her.

Men nå høres det jo ut som Inga Marthe rydder opp i idiotien. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja huff for et land vi har blitt...et land som stiller opp for de som trenger hjelp på alle mulige måter. Når vi er så uheldige at ting skjer, så står staten der for å hjelpe oss... fysj for et land..

Eller er det slik at folket har blitt så bortskjemte at vi bare forlanger og forventer.. vi tenker at vi kun har rettigheter,  pliktene de tenker vi ikke så mye på. 

Er man frisk og har grei skolevei så kan man gå. Det er sunt og gratis. 

Anonymkode: 862a5...47b

Kanskje det er hyggelig for gutten å ha henne med? Letter litt hverdagen for en familie som sikkert har nok utfordringer?

Hvor smålig og rigid går det an å bli?

Velter det velferdsstaten at søster sitter på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Mine barn går i 4. og 5. Trinn. Her har de innvilget skoleskyss kun til 4. Trinn pga farlig skolevei. Det betyr at taxien komner og henter 9. Åringen mens 10. Åringen ikke får sitte på lenger. 

Helt høl i huet. Det er ingen andre barn i området og taxien kjører nå med en passasjer mens 10-åringen må gå eller vi må kjøre samme vei med henne.....

 

Anonymkode: 63000...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Samme her. Mine barn går i 4. og 5. Trinn. Her har de innvilget skoleskyss kun til 4. Trinn pga farlig skolevei. Det betyr at taxien komner og henter 9. Åringen mens 10. Åringen ikke får sitte på lenger. 

Helt høl i huet. Det er ingen andre barn i området og taxien kjører nå med en passasjer mens 10-åringen må gå eller vi må kjøre samme vei med henne.....

 

Anonymkode: 63000...bb2

Mrn en plass må jo reglene gå

Anonymkode: 0413a...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mrn en plass må jo reglene gå

Anonymkode: 0413a...3bb

Ja, det må de sikkert. Men tenk deg overskriftene hvis noe skulle skje, på skoleveien med det eldste barnet til hun du siterer (Gud forby!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo hende søstra får være med om de betaler. 

Det blir jo litt som at jeg bør jo få sitte med på bussen gratis til nabobyen. Den kjører jo dit likevel med tomme seter. Et sted må regelen gå. 

Mine barn kjører buss til skolen,og skal de ha med venner hjem så må vennene betale for bussen. Selv om det er mange ledige plasser. Man må jo faktisk ha regler for slike ting.

Anonymkode: 862a5...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et minimum burde være at han kan få ha med seg venner hjem fra skolen. Jeg syns reglene burde endres. 

Men kanskje det er forsikringsgrunner? Ikke vet jeg.

Anonymkode: 8b75d...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mrn en plass må jo reglene gå

Anonymkode: 0413a...3bb

Det må de. Og vi kan diskutere til vi blir blå om skoleveien er mindre farlig for en 10-åringen eller en 9-åring. Her er det vei med 80 km i timen, ikke fortau eller veiskulder, ikke gatelys, ikke overgangsfelt. INGENTING. 

Uansett er det tåpelig at søster uke kan få sitte på i taxien, som uansett har plass da den bare kjører vårt ene barn.

Hund år heller ikke sitte på mot betaling / det har vi selvfølgelig prøvd. Taxien som har skoleskyss kan nemlig ikke samtidig ta betaling. I motsetning til en buss hvor skolebarn har gratis skyss mens andre betaler ordinær takst for å sitte på!

Anonymkode: 63000...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor skal i såfall grensa gå? Søsken kan få være med? Kameraten som skal være med hjem en gang i blant? Naboen som bor vegg i vegg? 

Jeg har full forståelse for at det kun er den som er innvilget transport som får transport. 

Anonymkode: befdf...530

Én  person ekstra kunne jo vært regelen. 

Anonymkode: a4db0...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja huff for et land vi har blitt...et land som stiller opp for de som trenger hjelp på alle mulige måter. Når vi er så uheldige at ting skjer, så står staten der for å hjelpe oss... fysj for et land..

Eller er det slik at folket har blitt så bortskjemte at vi bare forlanger og forventer.. vi tenker at vi kun har rettigheter,  pliktene de tenker vi ikke så mye på. 

Er man frisk og har grei skolevei så kan man gå. Det er sunt og gratis. 

Anonymkode: 862a5...47b

Jeg tenker på denne gutten jeg. Alle vennene hans går sammen. Han sitter i taxien alene. 

Anonymkode: a4db0...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke alle har greie på hva de snakker om når det gjelder hjelpemidler her... Det må veldig ofte ganske mye til for å få det barnet/man sjøl har krav på om man er handicappet på noe vis... staten står ikke der uten videre og å si noe slik tyder på sterk uvitenhet. Med det sagt så får man bra med goder, men jobben for å få det innvilget er ofte tung og knallhard og plutselig blir det borte igjen for blindhet/å være lam/døv det kan jo faktisk gå over av seg selv altså så vet man det.! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som om han ikke har nok motstand i livet sitt allerede...

Mine barn slår følge hjem fra skolen. Denne gutten fratas denne muligheten. Mine barn tar med venner hjem rett fra skolen. Denne gutten fratas denne muligheten. 

Og drosjen kjører hver dag med tomme seter og plass til flere... Mens vi rir reglene våre. Herregud for et land vi har blitt...

Anonymkode: 7b7b3...a2d

Sånn er det i andre land også, altså. Kjenner lignende saker fra Danmark. 

Anonymkode: bd4de...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker på denne gutten jeg. Alle vennene hans går sammen. Han sitter i taxien alene. 

Anonymkode: a4db0...593

Ikke verre enn at foreldrene selv betaler de gangene noen skal være med, da. 

Anonymkode: bd4de...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke verre enn at foreldrene selv betaler de gangene noen skal være med, da. 

Anonymkode: bd4de...6ec

Ja jeg tenker også litt det samme. Vi hadde også elever som ble hentet med taxi på min skole, men det var da ingen som prøvde å bli med. Vi visste godt at det kun var det gjeldende barnet som skulle inn i taxien. Vi klarte da fint å lage avtaler likevel? Vi besøkte hverandre og hadde sosial kontakt likevel.

Jeg er enig i at søsteren burde få slå følge siden hun likevel skal samme vei og bor i samme hus, men venner og bekjente? Nei! Så får de betale. 

Anonymkode: 03194...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at søsteren burde få være med. Det koster ikke noe særlig ekstra med to framfor en, i alle fall ikke om nummer to klarer seg selv uten hjelp. Tvert i mot, hun kan til og med være til hjelp. Når det er sagt, gjør jo det at søsknene ikke får gått sammen med sine venner...

Men at det skulle være mulig å få med venner en gang i mellom, ev. mot en liten betaling, burde kunne gå an. Det er noe med dette å ha venner med seg hjem fra skolen, for noen er det enda mer stas enn å få besøk senere på ettermiddagen. Vi ser i alle fall at det er stor stas når ungene kan fortelle at "I dag skal Emil være med meg hjem / I dag skal jeg være med Thomas hjem fra skolen"  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...